beantwoord

Opnemen vrij reizen dag niet gelukt, waardoor dure reisdag voor mijn echtgenoot en mij

  • 18 April 2024
  • 4 reacties
  • 91 Bekeken

Goedenavond,

wij (E, kaartnummer 3528********* en J, kaartnummer 3528************) reizen al vele jaren met de NS voordeelurenkaart en daaraan gekoppeld de vrij reizendagen.

Vandaag moesten wij vanaf station Rotterdam-Blaak naar Hoorn. Wij gingen per metro naar Blaak en volgden daar beneden de borden naar het betreffende NS perron. Daar wilden we de vrij reizendag ophalen, maar dat lukte niet op de vierkante terminal die daar stond. We konden ‘een product ophalen’, maar bij de vrij reizendagen stond de vermelding dat er geen dag beschikbaar was.

We wisten niet goed was we moesten doen en intussen kwam de trein er bijna aan, dus toen hebben we maar ‘gewoon’ ingecheckt. Heen en terug waren we daardoor 55,20 kwijt! Terwijl we nog genoeg vrijreizendagen hebben! Dit vonden we wel heel erg jammer.

De situatie op Blaak is nogal ingewikkeld, omdat je diep in de ‘kelder’aankomt met de metro en daardoor niet in een grotere vertrekhal o.i.d. komt.

Mijn verzoek is het volgende: kunnen wij beiden alsnog een vrijreizendag inleveren, waarbij het bedrag van 55,20 teruggestort wordt?

Of: kunnen we een extra vrijreizendag krijgen ter compensatie?

Bij voorbaat dank!

 

Met vriendelijke groet,

Jacques en Ellen 

 

*Naam en nummer OV-chipkaart verwijderd door moderator.

 

icon

Beste antwoord door Thom 18 April 2024, 20:20

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Inderdaad vreemd. Weet u zeker dat er nog opneembare keuzedagen waren? Was ‘Ophalen Keuzedag’ wel of niet zichtbaar?  Wij kunnen u niet direct helpen. Omdat het wat ingewikkeld is, kunt u het beste even bellen met Klantenservice. 030 7515155. Als u erbij kunt, controleer dan even op Mijn Ns of er nog keuzedagen opstaan. 

Reputatie 7
Badge

De route vanuit metro naar trein (en omgekeerd) vind ik zelf ook niet duidelijk. Het klopt dat je van het ene op het andere perron uitkomt (RET vs NS) maar het gebeurt vrij vaak dat mensen vergeten in of uit te checken, of beter gezegd: om te checken. Het is een erg onduidelijke ‘doorsteek’, zeker als je er niet bekend bent.

Bij de trap beneden op het NS perron (de genoemde automaat) kan alleen saldo worden opgeladen. (Naar mijn weten kunnen daar geen producten worden opgehaald, maar ik kan het mis hebben.) Eigenlijk had men omhoog moeten gaan naar straatniveau waar twee normale automaten staan.

 

Badge +3

Die ov-chipkaart apparaten binnen poortjes (die vierkante met ik meen een 300 nummer) hebben maar beperkte functionaliteit.

Een (online) saldobestelling ophalen zou nog wel moeten lukken, maar of je ook reisproducten (zoals een Keuzedag) kunt ophalen weet ik niet.

Hoe dan ook, als het apparaat een optie gaf over ‘vrij reizen dagen’ dan zou een op te halen Keuzedag er gewoon bij moeten staan.

Edit: zie react@Raymond123 hierboven.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben bang dat de kosten van de reizen van uw beiden niet teruggestort zal worden. U had toen u ontdekte dat het niet lukte direct contact kunnen opnemen met NS klantenservice. Maar ik begrijp dat u daar geen tijd voor had omdat u een trein moest halen? Keuzendagen kun je ook bij de meeste andere ov-automaten op de kaart zetten, dat kan ook eerder en dat had ook bij een metrostation of in een winkel gekund.

Nu vraagt u voor zowel heen- als terugweg de kosten terug. Kon u voor de terugweg ook geen keuzedag laden?

Overleg via de andere kanalen met de klantenservice, maar ik geef u weinig kans.

Reageer