Skip to main content
beantwoord

OVpay voor reizen en IC direct toeslag niet te combineren op zelfde pas?

  • 31 May 2024
  • 11 reacties
  • 338 Bekeken

Ik ben recent m'n persoonlijke ov-chipkaart met NS Flex kwijtgeraakt en heb daarom besloten om met OVPay te reizen. Aangezien ik tegenwoordig alleen incidenteel met de trein reis en geen NS Flex abbonnement meer heb (het €0/maand flex product) leek het vervangen van de ov-chipkaart me niet nodig omdat ik dan hetzelfde betaal als met OVPay.

Vanmiddag reisde ik van Breda naar Alkmaar. Daarbij pakte ik de IC direct vanuit Brussel naar Amsterdam Centraal. Ik had ingecheckt met Google Pay op m’n telefoon. Vervolgens heb ik opgezocht of het mogelijk is om met OVPay voor de IC direct toeslag te betalen en volgens deze pagina bleek dat mogelijk:
“Houd op het vertrekperron je OV-chipkaart, betaalpas of NS-Business Card voor de lezer van de Toeslagzuil. Je hebt nu Intercity direct Toeslag voor een enkele reis gekocht.”

Dus ook weer met Google Pay op m'n telefoon bij de toeslagzuil betaald. Dat werkte, top!

Net voor schiphol kwam de conducteur langs om de vervoersbewijzen te controleren. Die kon vervolgens alleen de IC Direct toeslag zien en niet dat ik ingecheckt had in Breda. Desondanks mijn uitleg dat ik zowel de incheck als IC direct toeslag met dezelfde telefoon gedaan heb heeft hij een UVB uitgeschreven van €50 + €25,60 voor Breda - Alkmaar, met het advies om voortaan de IC direct toeslag op een andere pas te zetten.

Het lijkt mij dat dit toch niet de bedoeling kan zijn, dat een ander betaalmiddel gebruikt moet worden voor de IC direct toeslag? Met de OV-Chipkaart kon dit gewoon op dezelfde pas.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U bent ten allen tijde verplicht zelf voor een geldig vervoersbewijs te zorgen. De conducteur hoeft alleen te kijken of u een geldig vervoersbewijs heeft of niet. U had dat niet, dus de boete is terecht. Een conducteur is er ook niet om een redenering waarbij het effect is dat u niet betaalt, na te gaan.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom u niet met de ov-chipkaart heeft ingecheckt en ook de toeslag daarop heeft gezet. Dan was u zeker van uw zaak geweest. Zo te zien is de incheck met Google Pay toch niet goed gegaan, anders had de conducteur vastgesteld dat u een geldig vervoersbewijs had gehad.  Het laden van de toeslag is wel gelukt en kennelijk klopt dus de instructie ook

Hoe dan ook, u reisde zonder voor uw reis te betalen en of dat wel of niet opzet is, doet eigenlijk niet ter zake: de conducteur constateert of u een geldig vervoersbewijs heeft of niet - en dat had u niet.

De boete is dan altijd terecht. 

Met de OV-Chipkaart kon dit gewoon op dezelfde pas.

Het gegeven dat beide inchecks wel op een ov-chipkaart kunnen worden gezet, houdt niet automatisch in dat het ook met een andere gekoppelde betaalkaart kan. Dit systeem van betalen is nog erg in ontwikkeling en verre van compleet.

Het is niet meer zo dat eerste boetes worden kwijtgescholden. Ik geef u niet veel kans, maar u kunt uw verhaal uitleggen aan Klantenservice, al verwacht ik er weinig van. 030 7515155.

Reputatie 7
Badge

TS is zijn OVC kwijt geraakt schrijft hij…

 

Ik zou vooral even kijken of komende nacht het bedrag voor de enkele reis wordt afgeschreven. Als dat wel het geval is dan vervolgens met de klantenservice contact opnemen.

 

OF zowel inchecken als toeslag via OVpay werken durf ik niet te zeggen. Hoe dan ook kan het slim zin om toch een nieuwe OVC aan vragen. Zeker op zo’n lange reis had een maand een dalvoordeel een slordige 10 euro korting opgeleverd, mits tijdig inchecken mogelijk was.

Reputatie 2

Hoe dan ook, u reisde zonder voor uw reis te betalen en of dat wel of niet opzet is, doet eigenlijk niet ter zake: de conducteur constateert of u een geldig vervoersbewijs heeft of niet - en dat had u niet.

Ik ben mijn OV-Chipkaart kwijtgeraakt, maar dat was nog vóór deze reis. Ik had dat gedeelte misschien beter weg kunnen laten, dat was eigenlijk alleen de aanzet om met OVPay te gaan reizen.

Ik heb met OVPay ingecheckt (poortje zei “Ingecheckt betaalpas”) en met OVPay bij de toeslagzuil betaald. In beide gevallen daarbij de NFC functionaliteit van mijn telefoon gebruikt die de standaard bankpas pakt. Ik heb ook in Alkmaar weer met OVPay (Google Pay op telefoon) uitgecheckt, ik heb daarom het idee dat ik wel een geldig vervoerbewijs had.

Ik weet niet of ik al kan zien of die reis via OVPay wel of niet correct verwerkt is, of dat ik de automatische incasso van vannacht even af moet wachten om dat te controleren.

Als het niet mogelijk is om met hetzelfde betaalmiddel zowel in te checken als een IC direct toeslag te kopen, dan is dat duidelijk en weet ik dat voor het vervolg, maar dan vind ik wel dat NS dat moet vermelden op de pagina “IC Direct toeslag” en/of op de toeslagzuil. Nu kan ik nergens vinden dat je niet met hetzelfde betaalmiddel waarmee ingecheckt is de IC direct toeslag aan kunt schaffen omdat de conducteur de incheck dan niet meer kan zien. (als dit het geval blijkt)

Ik heb overigens mijn fysieke passen in een losse portemonee zitten en gebruik géén telefoonhoesje, dus ik ben wel zeker dat in alle gevallen Google Pay gepakt werd.

Reputatie 7
Badge +3

OF zowel inchecken als toeslag via OVpay werken durf ik niet te zeggen.

 

Volgens deze pagina wel:

  • Kan ik met de Intercity Direct reizen?

    Ja, maar je moet nog wel een Intercity Direct Toeslag kopen bij de toeslagzuil op het perron. Dit kan ook met je betaalpas of creditcard.

 

Ik zou inderdaad even afwachten of het geld voor de reis wordt afgeschreven. Als dat gebeurt, had TS een geldig vervoerbewijs en zou ik contact opnemen met de klanteNService. Als het niet wordt afgeschreven, is het inchecken blijkbaar toch niet goed gegaan.

Reputatie 4

U moet voor ICD tussen Rotterdam en Schiphol 2x inchecken;

 

Eerst bij de gele paal/poort van NS.

Daarna bij de rode paal (dit is officieel niet inchecken, maar toeslag kopen).

 

Indien u ook bij de gele poort of paal ingecheckt bent dan wordt na 1 werkdag een bedrag afgeschreven van uw rekening van OVPAY, begint met NLOV. U kunt op https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht bewijs van betaling downloaden en deze met facebook messenger of chat op NS pagina doorsturen naar klantenservice.

Reputatie 2

U moet voor ICD tussen Rotterdam en Schiphol 2x inchecken;

 

Eerst bij de gele paal/poort van NS.

Daarna bij de rode paal (dit is officieel niet inchecken, maar toeslag kopen).

 

Indien u ook bij de gele poort of paal ingecheckt bent dan wordt na 1 werkdag een bedrag afgeschreven van uw rekening van OVPAY, begint met NLOV. U kunt op https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht bewijs van betaling downloaden en deze met facebook messenger of chat op NS pagina doorsturen naar klantenservice.

Yes, ik heb zowel bij het NS poortje in Breda ingecheckt als voor de IC direct toeslag betaald bij de toeslagzuil op het perron in Breda, en in Alkmaar weer bij het NS poortje uitgecheckt.
Ik kan in de Bunq app de NLOV transactie id al zien, maar er staat nog €0 bij en werkt daarom nog niet op de website. Ik zal even afwachten wanneer het bedrag afgeboekt wordt en dan kijken wat er in rekening gebracht is.

Ik zal hier laten weten wat de uitkomst is. Ik ben benieuwd of dit een limitatie in het OVpay systeem is of dat er iets mis ging met de check-in.

Reputatie 2

Ik kreeg zojuist een notificatie dat OVpay afgeboekt heeft. Het zijn twee transacties, één van €25,60 en één van €2,90. Als ik op https://zelfregelen.ovpay.nl de transactie IDs in vul dan zie ik ook dat de reis van Breda naar Alkmaar correct geregistreerd is.

 


Lijkt er dus op dat OVpay de reis wel goed geregistreerd heeft, maar dat er wellicht iets mis gaat met het controleapparaat dat de conducteurs gebruiken, aangezien de conducteur in de trein alleen de IC direct toeslag zag en niet de checkin in Breda?

Mocht dat het geval zijn, en het dus niet mogelijk zijn om een check-in en een IC direct toeslag met hetzelfde betaalmiddel te betalen, dan denk ik dat het nuttig is dat deze informatie op de informatiepagina van de IC direct toeslag en/of op de toeslagzuilen op de perrons komt. Nu wordt dat nergens vermeld en dat gaf me de indruk dat dit wel mogelijk zou moeten zijn. Ik heb het vermoeden dat ik ook niet de enige zal zijn.

Ik ga in ieder geval contact opnemen met de klantenservice omdat ik denk dat de UVB onterecht is gezien de reis “gewoon” via OVpay betaald is. Vanuit het oogpunt van de conducteur snap ik dat hij een UVB heeft uitgeschreven maar het is volgens mij wel héél erg onhandig als dit is hoe de controle met OVpay werkt.

Badge +3

De UvB is inderdaad onterecht, maar áls het al mogelijk is om ter plekke op je telefoon de incheck in Breda te tonen zal een conducteur die dus niet zomaar accepteren.

Wel vreemd dat men alleen de laatste OVpay transactie (dus de toeslag laden) kan inzien. Die info komt overigens vanuit de backend van OVpay zelf, want op een bankpas (fysiek of op je telefoon of smartwatch, al dan niet gekoppeld aan een wallet zoals Google Pay) wordt niets weggeschreven, al zal Google best bijhouden waar je zoal contacloos betaald hebt.

Het zou overigens goed kunnen dat er wat vertraging in OVpay zit, maar tegen de tijd dat je bij Schiphol bent zou een incheck in Breda wel bekend moeten zijn.

Die € 0,00 die je bij Bunq zag is waarschijnlijk een ‘reservering’, vergelijk tanken bij een onbemand tankstation om te kijken of je wel voldoende saldo (of kredietmarge) op je rekening hebt. Normaal gesproken zie je die niet terug in je afschriften, alleen de werkelijk gemaakte kosten (na het tanken of in dit geval uitchecken in Alkmaar). Tot die tijd is er geen bedrag bekend, want je bent nog aan het reizen en niemand weet waar je heen wilt.

De toeslag laden is in feite ook een incheck (zonder uitcheck, en vroeger kwam dat ook zo in je reishistorie te staan). Vergelijk een veerpont of watertaxi waar je met een ov-chipkaart een vast bedrag kunt betalen, maar je dus niet uit kunt checken.

@Jordy D 

Natuurlijk is deze boete onterecht en ook als een enkel forumlid met de vinger omhoog de schuld bij u, de reiziger, probeert te leggen is dat vervelend. Dan moet de NS natuurlijk wel de ballen hebben om in dit topic te reageren om uitleg te geven hoe, wat en waarom dit is misgegaan. Kan een moderator dit topic oppakken en er zorg voor dragen dat wanneer er bepaalde handelingen niet correct geregistreerd worden er een melding komt op de site van Ovpay en NS. En als de reiziger in zijn recht staat. Stuur dan een bloemetje. 🌹🥀

Reputatie 2

De UvB is inderdaad onterecht, en áls het al mogelijk is om ter plekke op je telefoon de incheck in Breda te tonen zal een conducteur die dus niet zomaar accepteren.

Wel vreemd dat men alleen de laatste OVpay transactie (dus de toeslag laden) kan inzien. Die info komt overigens vanuit de backend van OVpay zelf, want op een bankpas (fysiek of op je telefoon of smartwatch, al dan niet gekoppeld aan een wallet zoals Google Pay) wordt niets weggeschreven, al zal Google best bijhouden waar je zoal contacloos betaald hebt.

Het zou overigens goed kunnen dat er wat vertraging in OVpay zit, maar tegen de tijd dat je bij Schiphol bent zou een incheck in Breda wel bekend moeten zijn.

Die € 0,00 die je bij Bunq zag is waarschijnlijk een ‘reservering’, vergelijk tanken bij een onbemand tankstation om te kijken of je wel voldoende saldo (of kredietmarge) op je rekening hebt. Normaal gesproken zie je die niet terug in je afschriften, alleen de werkelijk gemaakte kosten (na het tanken of in dit geval uitchecken in Alkmaar). Tot die tijd is er geen bedrag bekend, want je bent nog aan het reizen en niemand weet waar je heen wilt.

De toeslag laden is in feite ook een incheck (zonder uitcheck, en vroeger kwam dat ook zo in je reishistorie te staan). Vergelijk een veerpont of watertaxi waar je met een ov-chipkaart een vast bedrag kunt betalen, maar je dus niet uit kunt checken.

Ik besef me dat ik een beetje laat ben met deze reactie, maar dankjewel voor de reactie. Ik heb een achtergrond in de IT en ben inderdaad op de hoogte van hoe OVPay in hoofdlijnen werkt. Met ‘niet te combineren op zelfde pas?’ doel ik ook op de vraag of het combineren van een reis (check-in/check-uit) en IC direct toeslag tot problemen leidt.


Kort na m'n laatste post heb ik contact opgenomen met de klantenservice en de UVB is kwijtgescholden.

Wel ben ik nog steeds benieuwd of iemand van NS navraag zou kunnen doen en toelichting kan geven of het combineren van een reis en een IC direct toeslag met hetzelfde OVpay betaalmiddel inderdaad tot problemen kan leiden bij de controle, of dat dit een incident was dat in principe niet voor zou moeten komen.

Ik heb sindsdien niet meer over de HSL gereisd, anders zou ik het zo nog een keer proberen “voor de wetenschap”. Moet dan natuurlijk alleen wel het geluk hebben dat er gecontroleerd wordt, en dat de klantenservice een mogelijke UVB weer kwijt zou schelden 😉

Badge +3

Bij een ov-chipkaart worden transacties op de kaart zelf weggeschreven, en een HC (conducteur) kan de laaste 10 of 20 inzien. Bij een bankpas zouden die opgehaald kunnen worden uit een backend (dat is bij OVpay ook gewoon TLS/OV-chipkaart), maar daar ging het blijkbaar mis.

Omdat ik er verder nog niemand over gehoord heb lijkt het me een incident, óf een HC die niet wist hoe die je transacties op kon vragen.

Het apparaat van een HC zou geen afwijking moeten tonen als die ‘backend-verbinding’ er is, maar in HSL tunnels e.d. kan het voorkomen dat… 🤔

Hoe dan ook, als je zelf op een telefoon een incheck op een bepaald station kunt tonen dan zou een UvB eigenlijk achterwege moeten blijven.

Met een fysieke bankpas gaat dat natuurlijk niet, maar wellicht dat als je bank-app (Bunq werd genoemd) enige info kan geven, een HC kan besluiten om het ‘in orde’ te vinden. Dat moet dan eigenlijk wel in hun werkinstructie staan @Sander-VH 🙄

Kwijtschelding achteraf bij herhaling lijkt me geen enkel probleem, want jij doet niets fout en volgt gewoon de instructies van OVpay (zie het gemarkeerde antwoord van @mrfreeze).

Mocht het geen incident maar een ‘bug’ zijn dan moet dat opgelost worden, want zowel het uitschrijven van een (geheel onterecht) UvB plus de kwijtschelding regelen kost alleen maar ‘mensuren’ (plus de moeite die jijzelf moet doen), en dus geld.

Reageer