beantwoord

per ongeluk een dagkaart gekocht

  • 8 June 2023
  • 15 reacties
  • 444 Bekeken

Afgelopen dinsdag ging ik met mijn dochter een dag naar Amsterdam. We zouden worden opgehaald door mijn man. Ik reis bijna nooit met de trein en er stonden mensen achter mij die haast hadden en er graag bij wilden, nu heb ik per ongeluk een dagkaart gekocht terwijl ik een enkele reis had moeten kopen, nu heb ik voor een enkele reis van Heerenveen naar Amsterdam 58,- betaald, kan hier nog iets aangedaan worden?

icon

Beste antwoord door MoDe 8 June 2023, 17:34

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge

Heeft u die bij een automaat gekocht? 

Reputatie 7
Badge +3

Als dit een automaatkaartje was en je hebt er mee ingecheckt (verplicht met automaatkaartje) dan kan er niets meer aan gedaan worden. Bij een gedownload e-ticket ook niet.

Voor een volgende keer als het fout gaat met het kopen van een kaartje. Bij automaatkaartje, check niet in. Bij e-ticket download het niet. In beide gevallen koop je het juiste kaartje en kun je geld terugvragen van het foute kaartje.

Badge +3

Het is eenvoudig na te gaan waarvoor een dagkaart precies gebruikt is, dus ik zou gewoon https://www.ns.nl/klantenservice/contact opnemen met de Klantenservice (telefoon, chat, social media).

Reputatie 2

Als dit een automaatkaartje was en je hebt er mee ingecheckt (verplicht met automaatkaartje) dan kan er niets meer aan gedaan worden. 

Ik begrijp niet waarom je stelt dat er niets meer aan gedaan kan worden. Ik heb een keer een retour Amsterdam - Nijmegen af moeten breken op Utrecht CS en NS heeft toen n.a.v. contact een e-mail gestuurd dat het deel van de reis die we niet gemaakt hadden vergoed werd.

Nou zeg ik niet dat dit hier ook zal gebeuren, maar NS kon wel degelijk zien dat we de twee tickets alleen heen en weer tussen Amsterdam en Utrecht gebruikt hadden en was heel wat coulanter dan je hier doet overkomen. 

Dus ja @Tabitha van Dijk-WijtsmaNeem gewoon even contact op met de klantenservice via een van de kanalen die @Robert B aangeeft en leg je situatie uit. Wie weet wat er mogelijk is. 

Reputatie 7
Badge +3

Juist met een automaatkaartje (waarmee je voor de terugreis zou moeten inchecken door een poortje te passeren in Amsterdam Centraal (of een ander station in Amsterdam) is eenvoudig na te gaan dat de terugreis niet is gemaakt. Met het kaartje is immers alleen ingecheckt in Leeuwarden en uitgecheckt in Amsterdam. Luister vooral niet naar verkeerde adviezen.

Inderdaad contact opnemen met Klantenservice en om restitutie voor de niet gemaakte terugreis vragen.

Tip voor een volgende keer wanneer je alleen een enkele reis maakt: check in en uit met je betaalpas. Je hoeft dan geen kaartje te kopen.

Reputatie 7
Badge +3

Als dit een automaatkaartje was en je hebt er mee ingecheckt (verplicht met automaatkaartje) dan kan er niets meer aan gedaan worden. 

Ik begrijp niet waarom je stelt dat er niets meer aan gedaan kan worden. Ik heb een keer een retour Amsterdam - Nijmegen af moeten breken op Utrecht CS en NS heeft toen n.a.v. contact een e-mail gestuurd dat het deel van de reis die we niet gemaakt hadden vergoed werd.

Nou zeg ik niet dat dit hier ook zal gebeuren, maar NS kon wel degelijk zien dat we de twee tickets alleen heen en weer tussen Amsterdam en Utrecht gebruikt hadden en was heel wat coulanter dan je hier doet overkomen. 

Dus ja @Tabitha van Dijk-WijtsmaNeem gewoon even contact op met de klantenservice via een van de kanalen die @Robert B aangeeft en leg je situatie uit. Wie weet wat er mogelijk is. 

Dit is niet vergelijken. TS heeft een dagkaart gekocht en is daar mee gaan reizen. Zij heeft geen reis afgebroken of moeten afbreken. 

Of je een enkele reis maakt of retour reist maakt niet uit bij een dagkaart.

Ze kan proberen het verschil terug te krijgen, maar in de regel heb je als je eenmaal ingecheckt hebt of een e-ticket is gedownload pech. 

Badge +3

Je hebt wel gelijk maar vergissen is menselijk, dus als je uitegt dat je (omdat er een rij achter je stond) per ongeluk een Dagkaart gekocht hebt i.p.v. een enkeltje of dageretour dan heb je goede kans dat men dat snapt.

Zelfde als wanneer je een retourtje koopt bij een automaat en daarmee de heenreis maakt, maar de terugreis om welke reden dan ook niet maakt (man kwam ons ophalen).

Het is iets anders wanneer je een complete rijsttafel laat aanrukken en het na de soep wel voldoende vindt, dan krijg je natuurlijk geen geld terug voor de rest (maar mag je natuurlijk wel meenemen naar huis voor later) 😅

Toevallig is de prijs van een enkeltje Heerenveen - Amsterdam € 27,50 dus iets minder dan de helft van een Dagkaart. Ik zie mogelijkheden… 

Je hebt wel gelijk maar vergissen is menselijk, dus als je uitegt dat je (omdat er een rij achter je stond) per ongeluk een Dagkaart gekocht hebt i.p.v. een enkeltje of dageretour dan heb je goede kans dat men dat snapt.

Het probleem in dit soort gevallen is dat niet te gaan is of het vergissing was of dat de reiziger zijn plannen achteraf wilde wijzigen.

Ik snap sowieso niet waarom iemand een kaartje met een euro toeslag in de automaat koopt als je gewoon met je bankpasje kunt in/uitchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt wel gelijk maar vergissen is menselijk, dus als je uitegt dat je (omdat er een rij achter je stond) per ongeluk een Dagkaart gekocht hebt i.p.v. een enkeltje of dageretour dan heb je goede kans dat men dat snapt.

Het probleem in dit soort gevallen is dat niet te gaan is of het vergissing was of dat de reiziger zijn plannen achteraf wilde wijzigen.

Ik snap trouwens sowieso niet waarom iemand een kaartje met een euro toeslag in de automaat koopt als je gewoon met je bankpasje kunt in/uitchecken.

Mensen die niet vaak met OV reizen, kunnen niet altijd weten dat je tegenwoordig met bankpas kunt in/uitchecken.

Je hebt wel gelijk maar vergissen is menselijk, dus als je uitegt dat je (omdat er een rij achter je stond) per ongeluk een Dagkaart gekocht hebt i.p.v. een enkeltje of dageretour dan heb je goede kans dat men dat snapt.

 

Mensen die niet vaak met OV reizen, kunnen niet altijd weten dat je tegenwoordig met bankpas kunt in/uitchecken.

Je moet wel onder een steen leven als je dat gemist hebt. Je wordt al weken door de media doodgegooid met berichtgeving hierover.

Badge +3

Je moet wel onder een steen leven als je dat gemist hebt. Je wordt al weken door de media doodgegooid met berichtgeving hierover.

Vandaag (op de radio) in het nieuws dat Translink/OV-chipkaart best tevreden is met de acceptatie van OVpay, en dat het met name gebruikt wordt door incidentele reizigers*. Lijkt me logisch, want wie vaker reist neemt wel een abonnement(je)… 

* Ook al kunnen ze dat natuurlijk nooit zeker weten, als ik bijv. eens per maand op een bankpas zou reizen en de rest op een andere manier. Voor toeristen in ieder geval een verademing.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad een verademing voor toeristen dat ze niet meer hoeven te klooien met de OV-chipkaart of erg dure oplossing. Maar ook voor Nederlandse incidentele reizigers zonder OV-chipkaart is OVpay erg handig.

Weet iemand hoe het op het moment werkt als je in de automaat een retour koopt naar bestemming waarmee je het maximum tariefeenheden bereikt? Krijg je dan automatisch een dagkaart? Zo werkte het in het verleden met de papieren kaartjes. Dat zou wel verklaren waarom @Tabitha van Dijk-Wijtsma een dagkaart had in plaats van een retour.

Wel jammer dat we niet meer kunnen oefenen met de kaartautomaat. Dan kon je dit soort dingen uittesten.

Je hebt wel gelijk maar vergissen is menselijk, dus als je uitegt dat je (omdat er een rij achter je stond) per ongeluk een Dagkaart gekocht hebt i.p.v. een enkeltje of dageretour dan heb je goede kans dat men dat snapt.

 

Mensen die niet vaak met OV reizen, kunnen niet altijd weten dat je tegenwoordig met bankpas kunt in/uitchecken.

Je moet wel onder een steen leven als je dat gemist hebt. Je wordt al weken door de media doodgegooid met berichtgeving hierover.

 

Beste Tamzin, ik schrik een beetje van je laatste reactie. Bij mij komt dit zeer kwetsend en denigrerend over.

Ik zie dat je super actief bent op dit forum en veel reacties schrijft en dus een behoorlijke status hier hebt opgebouwd. En dat zal ook terecht zijn. Maar pas aub een beetje op hoe je reacties formuleert. Je stijl van reageren komt bij mij af en toe heel direct over. Dit is niet voor iedereen fijn.

Zelf zou ik geen vraag meer durven stellen in dit forum, bang voor zo'n reactie. 

In dit geval had je bv ook een advies voor eventueel volgende keer kunnen geven. Dat de mogelijkheid van inchecken met je bankpas er ook is en je dan geen kaartje bij de automaat hoeft te kopen. Hier is de vraagsteller en eventuele andere lezers meer mee geholpen. 

 

Overigens lees ik van anderen vaker “directe” reacties, onnodig kwetsend soms. Dus niet alleen Tamzin. Het is misschien de stijl van het forum. Maar daardoor wordt de toegankelijkheid en laagdrempeligheid wel minder. Dat is jammer.

Er zijn gelukkig ook veel reacties (ook van Tamzin), die passend en prima zijn. 

Badge +3

Weet iemand hoe het op het moment werkt als je in de automaat een retour koopt naar bestemming waarmee je het maximum tariefeenheden bereikt? Krijg je dan automatisch een dagkaart? Zo werkte het in het verleden met de papieren kaartjes. Dat zou wel verklaren waarom @Tabitha van Dijk-Wijtsma een dagkaart had in plaats van een retour.

Wel jammer dat we niet meer kunnen oefenen met de kaartautomaat. Dan kon je dit soort dingen uittesten.

De prijs voor een retour Heerenveen - Amsterdam C is € 55,00 dus zou er geen dagkaart aangeboden moeten worden.

Als ik het verhaal zo lees lijkt er in de haast/drukte op een verkeerde knop te zijn gedrukt, en was het nooit de bedoeling om de terugreis te maken (want zouden worden opgehaald door man).

Reputatie 7
Badge +3

Ik had Leeuwarden in het hoofd zitten i.p.v. Heerenveen. Dan kom je inderdaad niet aan de prijs van een dagkaart.

Reageer