beantwoord

per ongeluk verkeerde datum op e-ticket dalurenkaart

  • 29 September 2022
  • 17 reacties
  • 1216 Bekeken

Dag! Ik heb gisteren nadat ik zag dat in plaats van een dalurenkaartje voor zaterdag 1 oktober een kaartje voor 2 oktober a.s. heb gekocht telefonisch contact met NS gehad. Dit dalurenkaartje is overigens voorzien van een QR code.

De medewerker die ik telefonisch sprak vertelde mij dat de datum niet gewijzigd kon worden. Ik moest een nieuwe kaart kopen (een dalurenkaart moet je 4 dagen van te voren kopen dus dat was niet meer mogelijk) ad € 22,40 (van Arnhem Zuid naar Den Bosch) in plaats van € 20,16.  De medewerker van de NS stelde voor dat ik dan het niet gebruikte kaartje (NS kan zien dat de QR code niet is gescand) declareer/claim bij NS. Ik vind - nu de datum niet kan worden gewijzigd (ik was er ‘op tijd bij’) - dat ik € 20,16 + € 2,24 (het verschil tussen de kaartjes) = € 22,40 kan claimen. Graag een reactie hierop NS! Met vr. gr. Anita S.

icon

Beste antwoord door HASchroder 29 September 2022, 21:59

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Normaal kan een e-ticket niet worden gewijzigd en krijgt u ook geen geld terug. Het product is fraudegevoelig. Bij bestelling wordt ook aangegeven dat wijzigen achteraf niet meer kan, al lezen mensen daar wel eens overheen.

 

De medewerker van de NS stelde voor dat ik dan het niet gebruikte kaartje (NS kan zien dat de QR code niet is gescand) declareer/claim bij NS. 

Ik kan me niet goed voorstellen dat een medewerker van NS dit stelt. Wat de medewerker stelt, is namelijk gewoon niet waar en dat weten ze allemaal. NS kan dat helemaal niet zien, dat is nu net het probleem. Er kan niet worden gezien of het gebruikt is of niet en dat is de reden dat het geld niet wordt teruggegeven. Dan zou u twee keer kunnen reizen voor de prijs van één kaartje, en dat doet NS natuurlijk niet. Er valt niets te claimen, helaas.

 

Het beste is over het algemeen toch maar op de dag van het oorspronkelijke kaartje te gaan reizen. Dan heeft u nog iets aan uw geld, al is het helder dat dat soms niet kan. Het kaartje vier dagen van te voren kopen zal inderdaad niet meer lukken als u er op zaterdag mee wilt reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen restitutie of wijziging mogelijk na aankoop van e-tickets. Dat staat in de voorwaarden die je voor aankoop aangevinkt hebt. NS kan niet zien of jij het ticket net verkeerde datum gebruikt hebt. Wel kan NS zien of je het ticket geopend hebt. Heb je het niet geopend dat kan NS uit coulance geld terug geven. Het verschil tussen beiden tickets krijg je in ieder geval niet terug. Jij hebt zelf een verkeerde datum ingevuld.

Voor restitutie van niet geopend ticket kun je telefonisch, via chat, Twitter of Facebook contact opnemen met NS klantenservice.

Reputatie 7
Badge +1

Ik kan me niet goed voorstellen dat een medewerker van NS dit stelt. Wat de medewerker stelt, is namelijk gewoon niet waar en dat weten ze allemaal. NS kan dat helemaal niet zien, dat is nu net het probleem. Er kan niet worden gezien of het gebruikt is of niet

Dat kan NS wel maar dat doet NS niet.

Reputatie 7
Badge +4

‘Kunnen’ is een hulpwerkwoord van modaliteit, ;-)

Ik weet niet wie jullie thom en MoDe zijn...van de ns of particulier??

Reputatie 7
Badge

Nee, ze zijn zeker niet van de NS. Alleen de moderators zijn van de NS.

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet wie jullie thom en MoDe zijn...van de ns of particulier??

Wij zijn net als jij reizigers, maar weten net iets meer dan de gemiddelde reizigers over alles rondom reizen met de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet wie jullie thom en MoDe zijn...van de ns of particulier??

Bijna niemand hier is van NS. U heeft uw vraag gesteld op een forum waarop reizigers andere reizigers zo goed mogelijk proberen te helpen. Als u contact met NS wil, moet u rechtstreeks contact opnemen met de klanteNService. Dat heeft u reeds gedaan en het enige dat wij erover kunnen zeggen is dat u waarschijnlijk helaas foutieve informatie heeft gekregen van de betreffende medewerker. Als u daar een klacht over wilt indienen, zult u weer bij diezelfde klanteNService moeten zijn. 

Badge +3

Die 10% vroegboekkorting op e-tickets slaat in dit geval nergens op, want TS zou daarmee dus € 2,24 besparen op Arnhem Zuid - Den Bosch op zaterdag 1 oktober (€ 20,16 i.p.v. € 22,40).

Kan je net zo goed voor € 2,00 een maandje Weekend Voordeel nemen, dan kost de reis je € 13,44 en ben je dus voor € 15,44 klaar.

Moet je alleen wel een persoonlijke ov-chipkaart hebben of bestellen, die bij een maandje Dal Voordeel (€ 5,10) gratis is.

Reputatie 7
Badge +2

Kan je net zo goed voor € 2,00 een maandje Weekend Vrij nemen, dan kost de reis je € 13,44 en ben je dus voor € 15,44 klaar.

Je bedoelt Weekend Voordeel neem ik aan?

Badge +3

Je bedoelt Weekend Voordeel neem ik aan?

Eh, ja uiteraard… aangepast 😅

Reputatie 7
Badge +3

Die 10% vroegboekkorting op e-tickets slaat in dit geval nergens op, want TS zou daarmee dus € 2,24 besparen op Arnhem Zuid - Den Bosch op zaterdag 1 oktober (€ 20,16 i.p.v. € 22,40).

Kan je net zo goed voor € 2,00 een maandje Weekend Voordeel nemen, dan kost de reis je € 13,44 en ben je dus voor € 15,44 klaar.

Moet je alleen wel een persoonlijke ov-chipkaart hebben of bestellen, die bij een maandje Dal Voordeel (€ 5,10) gratis is.

Als je nog geen ov chipkaart hebt, dan is maandje Dal voordeel (€5,10) met gratis kaart goedkoper dan weekend voordeel (€2 + €7,50). Je komt dan op €18,54

Badge +3

Als je nog geen ov chipkaart hebt, dan is maandje Dal voordeel (€5,10) met gratis kaart goedkoper dan weekend voordeel (€2 + €7,50). Je komt dan op €18,54

Ja, en bij Weekend Voordeel als je nog helemaal geen NS Flex hebt krijg je die 10,00 administratiekosten. Een persoonlijke kaart (levertijd een week) is dan wel gratis.

Dat zou je dan € 2,00 (abonnement) + € 10,00 (administratiekosten) + € 13,44 (reis) = € 25,44 kosten.  Niet aan beginnen dus als het om één enkele reis gaat.

En bij een e-ticket (met 10% vroegboekkorting of elk e-ticket eigenlijk) die niet downloaden/importeren zolang je niet zeker weet dat je er op de gekozen datum mee gaat reizen! Dan kan je het gewoon annuleren.

Zodra je de QR code hebt is het einde verhaal, het ticket is geldig en de QR code is blijkbaar alleen maar om poortjes mee te openen.

Al schijnt het bij controle in de trein toch wel uit te maken of je er op een dag meerdere keren (of met meerdere personen) mee reist, dat wordt dan wel weer geregistreerd… 

Maar geld terug bij niet gebruikt (nergens gescand) gaat dus niet lukken.

Beste mensen die op mijn bericht gereageerd, 

Bedankt voor jullie commentaar. 

Wat ik hier schetste, is echt gezegd. Het is een eerlijk verhaal.

De oplossing is in de vorm van een voucher ad € 20,16 van NS gekomen. Ik moet deze wel dit jaar gaan gebruiken. 

De volgende keer zal ik goed opletten dat ik de goede datum typ. Je geld kun je bij een e-ticket namelijk niet terug krijgen. Dat is één van de voorwaarden waarmee je akkoord gaat als er een koopt.

Bedankt voor jullie tijd en aandacht voor het probleem,, groetjes, Anita.

Badge +3

Top Anita, welkom bij de NS Comminity trouwens.

Ik ben geen NS maar heb je reactie als beste antwoord gemarkeerd. Het wordt nu namelijk heel interessant voor zowel de NS als reizigers met een e-ticket.

Blijkbaar ben je een van de eersten die een e-ticket met ‘verkeerde datum in de toekomst’ (waarvan je de QR code dus al had) alsnog vergoed hebt gekregen!

Dat je achteraf kan fluiten naar die 10% vroegboekkorting voor een zelfde ticket een dag eerder is dan ‘jammer maar helaas’.

Ik verwacht dat hier nogal wat reacties op komen. Wil je die niet in je mail, dan zet ze uit via https://community.ns.nl/settings/general

Reputatie 7
Badge +3

Beste mensen die op mijn bericht gereageerd, 

Bedankt voor jullie commentaar. 

Wat ik hier schetste, is echt gezegd. Het is een eerlijk verhaal.

De oplossing is in de vorm van een voucher ad € 20,16 van NS gekomen. Ik moet deze wel dit jaar gaan gebruiken. 

De volgende keer zal ik goed opletten dat ik de goede datum typ. Je geld kun je bij een e-ticket namelijk niet terug krijgen. Dat is één van de voorwaarden waarmee je akkoord gaat als er een koopt.

Bedankt voor jullie tijd en aandacht voor het probleem,, groetjes, Anita.

Had je dat ticket wel gedownload/geopend/indeappgezet en toch een voucher gekregen?

Badge +3

Had je dat ticket wel gedownload/geopend/indeappgezet en toch een voucher gekregen?

Dit dalurenkaartje is overigens voorzien van een QR code.

Dus ja, dat is ‘geopend’ 😴

Reageer