Prijs van reis in de app komt niet overeen met werkelijke kosten
Gisteren reisde ik van Naarden-Bussum naar Amsterdam Bijlmer ArenA en terug. De reis ging beide keren via Amsterdam Muiderpoort en er moest uit- en weer ingecheckt worden. Dit was mij tevoren bekend.
Volgens de app zou de (enkele) reis € 4,80 kosten. Echter is er in totaal € 5,80 afgetikt.
Waar komt dit verschil vandaan?
Waarom kan de app niet aangeven dat in dit geval (met oversrappen dus en extra in- en uitchecken) meer moet worden betaald?
Bladzijde 1 / 3
Hallo Biegmama en welkom bij de NS Community,
Heb je een los kaartje op het station gekocht? Daar betaal je namelijk 1 euro toeslag voor het losse kaartje. Als je de reis met een e-ticket of OV-chipkaart maakt betaal je de kosten die je in de app ziet staan.
Dank voor je antwoord Erryt. Ik heb mijn OV kaart gebruikt. Daarom snap ik het niet. Ik weet dat een kaartje uit de automaat 1 euro extra kost.
Hetzelfde geldt trouwens voor mijn man die een Flex € 0 abonnement heeft. Hij heeft ook € 1 teveel betaald, per enkele reis. Wij zijn dus samen voor € 4 te duur uit geweest, volgens mij.
Ik kan dat niet verklaren dan. Heb je al contact gehad met onze klantenservice om dit uit te laten zoeken?
Heeft het iets met de overstap op Muiderpoort te maken?
Een paar dagen eerder reisden wij naar Utrecht, dat was geen probleem.
Ik kan dat niet verklaren dan. Heb je al contact gehad met onze klantenservice om dit uit te laten zoeken?
Dat ga ik dan maar even doen. Dank tot zover.
Een reis van Naarden-Bussum (via Weesp) naar Amsterdam Bijlmer ArenA is 20 zogeheten tariefeenheden. Dat komt overeen met een prijs van 4,80 euro. Dit bedrag wordt in rekening gebracht als in Naarden-Bussum wordt ingecheckt en in Amsterdam Bijlmer ArenA wordt uitgecheckt. Ook als via Utrecht Centraal wordt gereisd en daar niet wordt uit- en opnieuw ingecheckt, want in dat geval is niet bekend dat via Utrecht Centraal wordt gereisd.
Als via Amsterdam Muiderpoort gereisd wordt, dan is de reis 25 tariefeenheden (19 van Naarden-Bussum tot Amsterdam Muiderpoort en daarna nog 5 van Amsterdam Muiderpoort tot Amsterdam Bijlmer ArenA). Doordat te Muiderpoort moet worden uitgecheckt en opnieuw ingecheckt, wordt hier ook daadwerkelijk voor de hele reis die 25 tariefeenheden in rekening gebracht. De totale reis is dan 5,80 euro.
Dit is precies zoals het systeem ontworpen is, dus hier gebeurt op zich niets geks.
Het heeft zeker te maken met uit en weer inchecken op Muiderpoort. In de reisplanner staat de reis aangegeven met 20 TE (tariefeenheden) en dat kost €4,80.
Reis je via Duivendrecht dan zijn dat 18 TE voor Naarden-Bussum tot Duivendrecht en 2 TE van Duivendrecht tot Amsterdam Bijlmer ArenA. Maar reis je via Muiderpoort met uit en inchecken daar dan is het 19 TE van Naarden-Bussum tot Muiderpoort en 6 TE van Muiderpoort tot Amsterdam Bijlmer ArenA, totaal 25 TE en daar staat een prijs voor van €5,80.
Edit, Tochjo was weer net wat sneller.
Dus het "probleem” van in en uit moeten checken met een overstap op Muiderpoort is nog steeds niet opgelost
Een paar jaar geleden had ik hetzelfde aan de hand. Ik dacht eigenlijk dat er inmiddels wel een oplossing voor bedacht zou zijn.
Maar dit staat los van het feit dat de app aangaf dat de reis € 4,80 zou kosten. Dat is dus nadat ik had aangegeven via Muiderpoort te willen reizen. Er stond notabene een rode waarschuwingstekst bij dat er opnieuw ingecheckt moest worden. Dan had de app dan toch moeten weten dat het € 5,80 zou gaan kosten.
Het gaat niet echt om het geld, maar wellicht zouden wij een andere route hebben gekozen die goedkoper was…..
Zo slim is de planner helaas (nog) niet. Sterker nog, als ik expliciet een reis plan via Muiderpoort geeft-ie een prijs van € 7,20.
Dank iedereen voor de reacties. Ik ben inmiddels in conclaaf met de klantenservice, maar het is druk en ik moet even afwachten.
Wordt vervolgd.
Ik zie dat je dit probleem al eerder hebt gehad en hier een topic over geopend.
Het antwoord van toen geldt dan als het goed is nog steeds.
“Hard op zoek naar een oplossing” maar na 4 jaar nog dezelfde situatie….
Maar goed. Even afwachten wat de klantenservice zegt en wellicht zit er compensatie in.
Dank voor het opzoeken van die oude post
In de volgende post gaf Stijn wel aan dat hij niet verwachtte dat er snel een oplossing zou komen. Dat klopt dus. En dat was tevens tot nu toe de laatste update, dus geen nieuwe informatie.
Wij wachten af...
Ik kan me herinneren dat NS heeft toegezegd dat bij alle situaties waarbij door extra poortpassages ten onrechte te veel betaald is dat kan worden gedeclareerd via Klantenservice. Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Sloterdijk zijn voorbeelden van zo’n situatie.
Niet afwachten. Gewoon contact opnemen met Klantenservice.
Ik heb inmiddels een antwoord van klantenservice. Ze zeggen dat ze er hard mee bezig zijn en “hoe meer input, hoe beter”
Ik heb gezegd dat ik hoop dat het nu eindelijk gaat lukken, na 4 jaar en heb om compensatie gevraagd. Kijken wat er nu gebeurd...
Net zo hard mee bezg als 4 jaar geleden zeker?
Denk niet dat men moeilijk zal doen, want het was een omreisadvies en normaal mag je ook via Utrecht (nog meer kilometers/tariefeenheden, 24+29) voor € 4,80.
Voor reizen via Sloterdijk i.p.v. Beverwijk is vergoeding ook geen probleem, terwijl er daar in de meeste gevallen een omlooproute is om poortjes te vermijden (of beter nog, een cross-platform overstap in Zaandam).
Meen me te herinneren dat een dergelijke overstap op Hilversum spoor 1 wegens werkzaamheden ook gewoon vergoed werd.
Nou, ze kletsen zich eruit en compensatie zit er “helaas” niet in. Ze gaan de klacht doorzetten. Jaja.
Ik heb gezegd dat ik hoop dat het in de komende decennia nog een keer goed komt en dat we nooit meer via Muiderpoort zullen reizen. We gaan voortaan wel via Groningen….
Dank voor alle reacties. Deze community is echt geweldig.
Hoop jullie nooit meer nodig te hebben, maar je weet maar nooit.
Groet van Biegmama
Onbegrijpelijk (en je zult niet de enige zijn die via Muiderpoort extra kosten gemaakt hebt), maar dank voor je feedback.
Laat je vooral niet afschepen met smoesjes over ‘je betaalt voor de gereisde afstand’, want via Utrecht (een normaal reisadvies) zou dat € 11,00 kosten als je daar door poortjes zou moeten!
Hoop dat een moderator (die zijn er tot 22.00) morgen iets voor je kan betekenen, ook al gaat het maar om 1 euro in dit geval.
De reisplanner adviseert een reis via Muiderpoort en geeft daar een prijs van €4,80 voor. Dat is niet juist. Dan moet NS of die euro terug betalen, dat reisadvies niet meer geven of in de reisplanner moet de prijs staan die werkelijk wordt berekend. Dan kun je zelf besluiten niet via Muiderpoort te reizen.
NS heeft al jaren geleden toegezegd te compenseren wanneer er tariefobstakelpoortjes zijn op een route die door de reisplanner geadviseerd wordt.
Ik zou een klacht indienen bij de OV-Ombudsman. NS kan niet zomaar eenzijdig eerder gemaakte toezeggingen ongedaan maken. Blijkbaar moeten een paar nieuwe medewerkers bij Klantenservice worden bijgeschoold.
Via Amsterdam Centraal had het je ook maar € 4,80 gekost, met daarbij wel het risico op controle en een correctietarief van 50 euro (terugsteken Centraal - Muiderpoort).
Terwijl de ‘normale’ route (via Utrecht) langer is. Ik blijf erbij dat je recht hebt op die 1 euro terug.
Dat risico op controle is hooguit een theoretische mogelijkheid.
Schandalig vanuit de NS als dit een aangegeven reisroute was en dat allemaal voor Euro 4,- in totaal. De moeite die je als bedrijf moet doen om dit soort negatieve reclame weer ongedaan te maken kost veel meer dan die Euro 4,-.
Volgens mij wordt het weer eens tijd dat de moderators hier werk van gaan maken.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.