Skip to main content

Gisteren reisde ik van Naarden-Bussum naar Amsterdam Bijlmer ArenA en terug. De reis ging beide keren via Amsterdam Muiderpoort en er moest uit- en weer ingecheckt worden. Dit was mij tevoren bekend.

Volgens de app zou de (enkele) reis € 4,80 kosten. Echter is er in totaal € 5,80 afgetikt.

Waar komt dit verschil vandaan?

Waarom kan de app niet aangeven dat in dit geval (met oversrappen dus en extra in- en uitchecken) meer moet worden betaald?

Schandalig vanuit de NS als dit een aangegeven reisroute was en dat allemaal voor Euro 4,- in totaal. De moeite die je als bedrijf moet doen om dit soort negatieve reclame weer ongedaan te maken kost veel meer dan die Euro 4,-.

Het gaat om het verschil tussen € 4,80 en € 5,80 in dit geval (wegens verplicht door poortjes op Muiderpoort).

Volgens mij wordt het weer eens tijd dat de moderators hier werk van gaan maken.

Ik neem aan dat de moderator van dienst dat morgen meteen gaat regelen na contact via DM met @Biegmama

Zeker omdat precies hetzelfde eerder ook al speelde (uit het gearchiveerde topic van 30 juni 2017 dat @Momo nog even fijntjes aanhaalde).


En 4 jaar geleden werd het wel terugbetaald. Of in ieder geval door Stijn aangegeven dat het terug betaald zou worden als TS contact opnam met de klantenservice. 


En 4 jaar geleden werd het wel terugbetaald. Of in ieder geval door Stijn aangegeven dat het terug betaald zou worden als TS contact opnam met de klantenservice. 

‘Even contact opnemen met de Klantenservice’ is de laatste tijd ook nogal tijdrovend, dus laat dat vooral over aan reizigers die niet de moeite nemen om zich na bijna 5 jaar opnieuw hier te melden (over precies hetzelfde of iets soortgelijks).

En met name ook omdat ‘wij’ vervolgens de spreekwoordlijke veer in ons achterwerk krijgen voor het ‘meedenken’ Dank daarvoor! 🤣

Mocht het voor @Biegmama echt om die ene euro gaan, dan DM je IBAN gerust naar naar https://community.ns.nl/inbox/conversation?with=17590 dan komt het ook goed. Let op: ik ben geen NS.


Dat risico op controle is hooguit een theoretische mogelijkheid.

Ik zei het er maar bij, voor de zekerheid 😂


Eén van de vragen van TS was ook:

Waarom kan de app niet aangeven dat in dit geval (met oversrappen dus en extra in- en uitchecken) meer moet worden betaald?

Er wordt voor een reis een prijs aangegeven en die prijs moet gewoon kloppen. 


Schandalig vanuit de NS als dit een aangegeven reisroute was en dat allemaal voor Euro 4,- in totaal. De moeite die je als bedrijf moet doen om dit soort negatieve reclame weer ongedaan te maken kost veel meer dan die Euro 4,-.

Het gaat om het verschil tussen € 4,80 en € 5,80 in dit geval (wegens verplicht door poortjes op Muiderpoort).

 

TS gaf aan dat het totaal om 4 euro ging, 4x Euro 1,-   😁


Inderdaad 4 euro, 2 personen heen en terug. 


Inderdaad 4 euro, 2 personen heen en terug. 

Oh, oké dan is het 4 euro voor het gezelschap (heen en terug).

Succes ermee maar je hebt er gewoon recht op als de normale en toegestane route via Utrecht (53 tariefeenheden zonder overstap door poortjes) toevallig geen optie was op dat moment!

Je (extra) laten betalen voor 25 i.p.v 20 TE is dus schandalig slecht (mijn mening). Denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn, nu de NS nog. 😴


@Biegmama Zou je mij een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, OV-chipkaartnummer en e-mail adres? Van zowel jouzelf als je partner?

Ik heb de reisroute zelf even gecontroleerd en het is geen uitzondering dat Amsterdam Muiderpoort als overstapstation wordt geadviseerd voor deze reis. Dat zou ik nog als enige logische verklaring kunnen zien voor de afwijzing van mijn collega, dat er een handmatige omreisroute is geselecteerd die wij niet zelf adviseren. Daar is dus echter geen sprake van. Ik ben het dan ook niet eens met de afwijzing en maak dit graag alsnog voor je in orde.

Even algemeen, dit is inderdaad een probleem wat al vrij lang speelt, maar ik vermoed persoonlijk dat de impact ervan niet opweegt tegen het realiseren van een oplossing, waardoor er geen prioriteit aan ligt. Ik geloof dat er voor Sloterdijk in de reisplanner wordt aangegeven dat er omgelopen kan worden om geforceerd uit- en inchecken en deze extra kosten te voorkomen, wat dan daarvoor de oplossing is, maar bij Muiderpoort zal dit niet mogelijk zijn. Of dit ooit nog werkelijk opgelost gaat worden, durf ik niet te zeggen.

 


Er is natuurlijk wel een oplossing te bedenken. Identiek aan de roze kaartlezers in Londen waarmee je kunt bevestigen dat je niet via Zone 1 reist.
https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay-and-where-to-buy-tickets-and-oyster/pay-as-you-go/touch-pink-card-reader-when-changing-trains

Op Muiderpoort zou je op het perron kaartlezers kunnen neerzetten die de extra uit- en incheck annuleren. De oorspronkelijk incheck wordt dan gebruikt voor de juiste berekening. Je kunt zo'n zuil dan zo programmeren dat alleen een uit- en incheck op Muiderpoort worden geannuleerd. Een losse incheck heeft dan uiteraard geen effect op de tariefberekening.

Een oplossing als deze is jaren geleden al aangedragen maar NS heeft (helaas) niets met de suggestie gedaan. 


Er is natuurlijk wel een oplossing te bedenken. Identiek aan de roze kaartlezers in Londen waarmee je kunt bevestigen dat je niet via Zone 1 reist.
https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay-and-where-to-buy-tickets-and-oyster/pay-as-you-go/touch-pink-card-reader-when-changing-trains

Op Muiderpoort zou je op het perron kaartlezers kunnen neerzetten die de extra uit- en incheck annuleren. De oorspronkelijk incheck wordt dan gebruikt voor de juiste berekening. Je kunt zo'n zuil dan zo programmeren dat alleen een uit- en incheck op Muiderpoort worden geannuleerd. Een losse incheck heeft dan uiteraard geen effect op de tariefberekening.

Een oplossing als deze is jaren geleden al aangedragen maar NS heeft (helaas) niets met de suggestie gedaan. 

Zou inderdaad een goede oplossing zijn geweest ook voor Sloterdijk. NS hangt echter liever onduidelijke posters op.


@Biegmama Zou je mij een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, OV-chipkaartnummer en e-mail adres? Van zowel jouzelf als je partner?

 

Hallo @Stijn NS Ik zou je graag mijn gegevens doen toekomen, maar de link werkt niet. Nog suggesties?


Eén van de vragen van TS was ook:

Waarom kan de app niet aangeven dat in dit geval (met oversrappen dus en extra in- en uitchecken) meer moet worden betaald?

Er wordt voor een reis een prijs aangegeven en die prijs moet gewoon kloppen. 

Dat is precies mijn punt @Momo In de supermarkt geldt ook de prijs op het schap en niet de prijs aan de kassa. Had ik in de app kunnen zien dat de reis (per enkele reis) € 1 duurder zou zijn had ik ervoor kunnen kiezen om een goedkoper traject te kiezen (of niet natuurlijk, maar dan ook niet klagen)


Hallo @Stijn NS Ik zou je graag mijn gegevens doen toekomen, maar de link werkt niet. Nog suggesties?

De link zou je moeten sturen naar de pagina waarop je Stijn een bericht kunt sturen.

Je kunt ook direct naar het profiel van @Stijn NS gaan, en daar op de knop stuur bericht klikken. Dan kom je op dezelfde pagina uit.


@Biegmama Het is een bekend probleem en je moet van NS gewoon je geld terugkrijgen. Het is een weeffout in het systeem sinds er poortjes zijn geplaatst. NS biedt de mogelijkheid helemaal niet om voor een duurdere of een goedkopere reis te kiezen. Je moet gewoon betalen wat de reisplanner aangeeft en NS moet je terugbetalen als je door tariefobstakelpoortjes in Muiderpoort teveel hebt betaald.

Op 2 stations is het min of meer opgelost door alternatieve looproutes aan te geven waarmee je poortjes kunt vermijden (Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Zuid).

In een derde geval, Hilversum, is het voor het grootste gedeelte van het jaar opgelost door planmatig geen treinen meer van spoor 1 te laten vertrekken. Van de week was er echter een verstoring

Ik weet niet wat de stand van zaken is in Den Haag Centraal.


Blijft eigenlijk alleen Amsterdam Muiderpoort nog over……. De animo bij NS is niet bijzonder groot om hier veel tijd en moeite in te steken.

 


Hallo @Stijn NS Ik zou je graag mijn gegevens doen toekomen, maar de link werkt niet. Nog suggesties?

De link zou je moeten sturen naar de pagina waarop je Stijn een bericht kunt sturen.

Je kunt ook direct naar het profiel van @Stijn NS gaan, en daar op de knop stuur bericht klikken. Dan kom je op dezelfde pagina uit.

@JurgenH Beide opties geprobeerd. Ik krijg dit te zien:

“Helaas, de pagina die u zoekt is mogelijk verwijderd, verplaatst of heeft een andere naam gekregen.

Als je hier terecht bent gekomen via onze website, laat dan graag weten wanneer deze fout is opgetreden zodat we dit kunnen herstellen. Stuur een e-mail naar: forum@ns.nl

Dat laatste kan ik natuurlijk doen, maar ik wilde eerst afwachten wat @Stijn NS ervan zegt.


Hmm, dat is vreemd. De pagina zou het gewoon moeten doen:

De tweede optie brengt je in ieder geval op dezelfde pagina, met dezelfde URL. Wat gebeurt er als je via die weg de pagina opent? Je hoeft dan nog niet direct een bericht te sturen, maar ik ben benieuwd of de pagina dan wel werkt.


Ik weet niet wat de stand van zaken is in Den Haag Centraal.

Op Den Haag Centraal zijn de poortjes verplaatst meer de stationshal in waardoor er meer ruimte is en je bij overstappen niet hoeft uit en weer in te checken. De poortjes zijn meen ik ook pas gesloten nadat ze verplaatst zijn. Alleen wanneer je naar de winkeltjes in de stationshal wil moet je nog wel de poortjes door.

Bovendien zijn er plannen om de sporen waar de poortjes zijn verplaatst een aantal meter te verschuiven waarna de poortjes weer terug kunnen naar de oude plek. De ombouw van het emplacement staat nu gepland voor 2025. Geen idee of men dan ook nog steeds van plan is de sporen  11 en 12 weer in dienst te nemen, dat stond altijd apart genoemd in de netverklaring, maar staat er nu niet meer bij. 

Zie ook https://nieuws.ns.nl/ns-start-werkzaamheden-aan-poortjes-den-haag-centraal/

 


Ik kan me herinneren dat NS heeft toegezegd dat bij alle situaties waarbij door extra poortpassages ten onrechte te veel betaald is dat kan worden gedeclareerd via Klantenservice. Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Sloterdijk zijn voorbeelden van zo’n situatie.

Niet afwachten. Gewoon contact opnemen met Klantenservice.

Ik verwijs in dit verband naar het topic https://community.ns.nl/op-het-station-17/door-poortjes-bij-sloterdijk-extra-betalen-47136. De problematiek van @Biegmama speelt nog steeds op Muiderpoort doordat er tariefobstakelpoortjes staan.

Ik wist dat er een topic over was, maar kon het niet vinden. Maar vandaag stuitte ik door naar iets anders te zoeken toch nog op dit topic.

Daar staat o.a.

 


Hmm, dat is vreemd. De pagina zou het gewoon moeten doen:

De tweede optie brengt je in ieder geval op dezelfde pagina, met dezelfde URL. Wat gebeurt er als je via die weg de pagina opent? Je hoeft dan nog niet direct een bericht te sturen, maar ik ben benieuwd of de pagina dan wel werkt.

@JurgenH of ik nu de link die @Stijn NS in zijn post noemde open of direct via zijn profielpagina, in beide gevallen krijg ik de foutmelding te zien 😥


@JurgenH of ik nu de link die @Stijn NS in zijn post noemde open of direct via zijn profielpagina, in beide gevallen krijg ik de foutmelding te zien 😥

Vreemd. Ik zal jou even een DM sturen en kan je dan proberen of je die via https://community.ns.nl/inbox/conversation?with=17590 kunt beantwoorden?


@JurgenH of ik nu de link die @Stijn NS in zijn post noemde open of direct via zijn profielpagina, in beide gevallen krijg ik de foutmelding te zien 😥

Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Kun je andere gebruikers op het forum wel een privébericht sturen?

Wellicht dat een moderator eens kan meekijken naar wat hier misgaat.

Edit: Robert was me (slechts 7 minuten) voor. 😅


Robert's bericht is aangekomen en ook beantwoord...


Robert's bericht is aangekomen en ook beantwoord...

Vreemd dat een DM naar @Stijn NS dan niet werkt. Misschien dat hij er eerst eentje naar jou kan sturen?

Of vervang mijn nummer 17590 door 41015 in de URL.


Hi Biegmama! Is het dan ook al gelukt om Stijn een privéberichtje te sturen? 


Reageer