Prijsverschil abonnementen


Beste NS-community,

 

Mijn topic hier is niet echt een vraag, maar eerder wellicht een suggestie om naar te kijken..

Toen ik keek naar verschillende abonnementsprijzen verschilden deze uiteraard. Ik heb laatst een weekend vrij abonnement aangeschaft voor 31,60 euro per maand. Aangezien ik dit bedrag er met 2 retourtjes per maand wel uit heb. Als je hiernaast nog doordeweeks in de daluren vrij wilt reizen, betaal je 107,90 euro per maand, dus 76,30 euro per maand meer. Een compleet vrij abonnement kost meer dan 360 euro per maand, wat wel laat zien hoeveel meer een zitplaats doordeweeks gewaardeerd wordt door de NS, in vergelijking tot een zitplaats in het weekend. 

Dat is natuurlijk logisch, omdat (vermoedelijk) er in het weekend/feestdagen gemiddeld minder mensen reizen dan tijdens de daluren doordeweeks, en tijdens de daluren natuurlijk weer minder dan tijdens de spitsuren op een gemiddelde doordeweekse dag.

In de abonnementsprijs wordt dit verschil in vraag dan ook doorberekend in de prijs. 

Waarom wordt dit niet doorberekend voor de prijs van individuele tickets? Je betaalt als reiziger net zoveel als je een ticket koopt voor in de spits op een woensdag, als je een ticket koopt voor op een zaterdagmiddag. Snijdt de NS zichzelf hier niet in de vingers door het prijsbeleid zo uit te voeren?

Waarom overweegt de NS niet de prijzen van treinkaartjes aan te passen aan de tijd of dag waarin men besluit te reizen? Dit zou ook reizigers aanmoedigen niet in de spits te reizen, en wellicht wat vaker met de trein te reizen in het weekend, aangezien het nu toch vrij prijzig kan zijn. Ik ben benieuwd hoe de NS-community hierover denkt. 

Mvg,


36 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt in principe alleen korting wanneer je een abonnement hebt. Voor slechts 5 euro per maand kun je een NS Flex Dal Voordeel abonnement afsluiten waarmee je 40% korting krijgt bij inchecken tijdens de daluren. Reis je een paar keer maand tijdens de daluren heb je die €5 er al snel uit. Wel zijn er sinds kort Vroegboek Dal tickets, als minimaal 4 dagen van tevoren een kaartje koopt krijg 10% korting op je reis in de daluren. Ook zijn er regelmatig goedkope actiekaartjes, alleen momenteel niet vanwege corona. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je de prijzen van kaartjes afhankelijk maakt van tijd of dag dan kun je net zo goed de abonnementen afschaffen.

Hallo Coolie356 en welkom bij de NS Community,

 

Ik zie dat er al verschillende correcte antwoorden zijn gegeven. Nog een aanvulling is dat de meeste acties voor in de trein alleen geldig zijn tijdens de daluren. We spelen er dus alleen niet op in met de reguliere tickets, maar als we dat wel deden hebben onze abonnementen geen meerwaarde.

Reputatie 6

@MoDe Misschien is het anders inrichten van het systeem van abbo prijzen en kaartjes iets om over na te denken. In winkels is een klantenkaart waarmee je bepaalde voordeeltjes hebt gratis en je spaart er in veel gevallen ook nog mee. Bij de NS betaal je grof geld voor zo een "klantenkaart” (abbo) en, vreemd genoeg, krijg je niet meer voordeel als je er veel gebruik van maakt. Misschien denken over familiekaarten, waarbij de korting oploopt als je met meerderen bent en waarmee je met meerdere mensen op 1 kaart kan reizen. Ook zou je kunnen denken aan een systeem waarbij je de “gespaarde” korting weg kan geven aan iemand anders, net zoals je in sommige landen beltegoed gratis aan een ander door kan geven. Sinds het verdwijnen van kortingskaartjes (avond en weekend retour) ben ik op die tijden veel minder gaan reizen. Een gewoon retourtje of 2 enkeltjes waren duurder dan de auto pakken. Alleen als ik parkeerproblemen verwachtte nam ik de trein nog.
Men heeft mij ooit vertelt dat het laten rijden van een lege trein evenveel kost als het rijden met een volle. Dan is elke extra passagier, al betaalt die maar een minimaal bedrag toch winst.

Je moet tegenwoordig trouwens wel erg opletten als je een kaartje online koopt, er zijn aanbieders van kaartjes die veel meer rekenen dan de NS. Ipv € 4,10 vragen die € 5,20…...voor de zelfde reis en dan hebben ze het lef er "goedkoopst” bij te zetten….

Reputatie 7

Een regulier kaartje zou heel goed, afhankelijk van dag en tijd, in prijs kunnen variëren. Een goed idee om een extra bijdrage te leveren aan het beter gebruiken van de beschikbare capaciteit. 

Een regulier kaartje is inderdaad in vergelijking met abonnementen buitengewoon duur  (een retourtje kan zomaar meer kosten dan een abonnement). Er is dus meer dan voldoende ruimte om bijvoorbeeld de prijs van een regulier kaartje op tijdstippen te verlagen zonder daarbij abonnementen overbodig te maken.

Tja, waarom doet NS dat eigenlijk niet ?

Reputatie 7
Badge +1

Voor de echte liefhebbers: verdiep je eens wat voor enorme ondoorzichtige troep zo´n systeem in UK heeft opgeleverd: soms wel 6 versch. tarieven afh van tijdstip en dag! Met nog byzantijnsere regels vwb omboeken, obverstappen, onderbreken etc. En dat nog zonder chipcard-die rond London het systeem nog gecompliceerd ingewikkelder maakt. Dat zal die NS dus wel hebben afgekeken toen ze daar enkel jaartjes met hun dochter treintjes konden rijden. We zijn met het huidige systeem van zowel am als Pm spits al uniek in de hele EU! Overigens ook met compleet ontbreken van gereduceerde junior/jeugd ABOś voor middelbare scholieren.

In DK-met ook een algemeen landelijke chipkaart is er wel een soort regel die je wat korting bezorgt als je in 1 maand meer als x aan kosten maakt. En nog wat meer als je nog meer reist!

Maar aan de andere knt: juist enkele van die enorm massale metrosystemen (dus geheel afgesloten en veel kortere afstanden) als bvb HongKong en Singapore, waar die chipkaart veel geschikter is, waar geheel geen ABOś zijn: daar worden als spitsvermijder wel kortingen verstrekt als je dan bvb net VOOR 8.00 centrum AANkomt, of dan pas weer NA 9.00.

Ik geef enkel wat info, ik behoor bepaald niet tot de onbezoldigde NS-inkomstenbewakers

Voor de echte liefhebbers: verdiep je eens wat voor enorme ondoorzichtige troep zo´n systeem in UK heeft opgeleverd: soms wel 6 versch. tarieven afh van tijdstip en dag! Met nog byzantijnsere regels vwb omboeken, obverstappen, onderbreken etc. En dat nog zonder chipcard-die rond London het systeem nog gecompliceerd ingewikkelder maakt. Dat zal die NS dus wel hebben afgekeken toen ze daar enkel jaartjes met hun dochter treintjes konden rijden. We zijn met het huidige systeem van zowel am als Pm spits al uniek in de hele EU! Overigens ook met compleet ontbreken van gereduceerde junior/jeugd ABOś voor middelbare scholieren.

In DK-met ook een algemeen landelijke chipkaart is er wel een soort regel die je wat korting bezorgt als je in 1 maand meer als x aan kosten maakt. En nog wat meer als je nog meer reist!

Maar aan de andere knt: juist enkele van die enorm massale metrosystemen (dus geheel afgesloten en veel kortere afstanden) als bvb HongKong en Singapore, waar die chipkaart veel geschikter is, waar geheel geen ABOś zijn: daar worden als spitsvermijder wel kortingen verstrekt als je dan bvb net VOOR 8.00 centrum AANkomt, of dan pas weer NA 9.00.

Ik geef enkel wat info, ik behoor bepaald niet tot de onbezoldigde NS-inkomstenbewakers

Nou precies, er is zeker wel ruimte om daarmee te spelen denk ik.. Speciale senioren- en jeugdtickets kunnen (vermoed ik) zeker de treinen wat voller maken rond de tijden dat vrijwel niemand erin zit. Dezelfde prijs vragen voor tijdstippen (tijdens de daluren kunnen er ook grote verschil zijn) en dagen (weekend) die veel minder in trek zijn bij mensen is gewoon een gemiste kans om de aantrekkelijkheid van de trein te verhogen. Gooi zo'n daluren abonnement er voor mijn part er compleet uit en geef gewoon standaard korting op je ritprijs buiten de spitsuren, daarmee maak je het gehele systeem ook een stuk makkelijker. 

Badge +3

Een regulier kaartje zou heel goed, afhankelijk van dag en tijd, in prijs kunnen variëren. Een goed idee om een extra bijdrage te leveren aan het beter gebruiken van de beschikbare capaciteit. 

Een regulier kaartje is inderdaad in vergelijking met abonnementen buitengewoon duur  (een retourtje kan zomaar meer kosten dan een abonnement). Er is dus meer dan voldoende ruimte om bijvoorbeeld de prijs van een regulier kaartje op tijdstippen te verlagen zonder daarbij abonnementen overbodig te maken.

Tja, waarom doet NS dat eigenlijk niet ?

Omdat je dan bij aankoop (bij een automaat) aan zal moeten geven op welke tijd je wilt gaan reizen, of dat een automaat aan moet geven tot hoe laat een kaartje geldig is om mee in te checken. Koop je vlak voor de spits een kaartje op daltarief dan moet je wel op tijd inchecken, want anders niet geldig.

Bij reizen op een (anonieme) ov-chipkaart zou je nog wat korting kunnen verlenen bij inchecken buiten de spits of in het weekend, maar ja dat gaat men niet doen natuurlijk want daar zijn juist abonnementen voor bedacht, in alle soorten en maten.

In het weekend vrij reizen is inderdaad ‘spotgoedkoop’ als je regelmatig in het weekend op pad gaat. Maar om iemand die een keer op zaterdag wil reizen zomaar een flinke korting te geven heeft weinig zin. De bedoeling is om die korting te geven aan mensen die er regelmatig gebruik van maken (en als ze er weinig/geen gebruik van maken toch de abonnementskosten te ontvangen).

Een (reguliere) trein is geen vliegtuig, waar van tevoren precies bekend is wie er mee wil en wat je ticket dan zou gaan kosten. En van bij (lang) van tevoren aankopen korting verlenen weten we allemaal dat het tot grote ellende leidt, zolang een ticket niet omgeboekt kan worden.

Reputatie 7
Badge

Abonnementen zorgen ook voor terugkerende (vaste) inkomsten, alhoewel: Flex ondergraaft dat model.

Persoonlijk ben ik erg ‘fan’ van de weekendretours van NMBS, maar tegelijkertijd -juist door Flex- kun je bij NS buiten de spits ook goedkoop reizen zonder daar lang aan vast te (hoeven) zitten. Vind de ruime keuze in abonnementen van NS eigenlijk best ok: zit voor praktisch iedereen wel wat bij.

Losse kaartjes, tsja die zijn duur. Daar lok je niet de incidentele reizigers mee. En het afsluiten van een abonnement zorgt dan weer voor een horde voor die groep om dat ov (die trein) te gaan gebruiken.

Reputatie 7

 

Bij reizen op een (anonieme) ov-chipkaart zou je nog wat korting kunnen verlenen bij inchecken buiten de spits of in het weekend, maar ja dat gaat men niet doen natuurlijk want daar zijn juist abonnementen voor bedacht, in alle soorten en maten.

 

De prijsstelling van de reguliere kaartjes en sommige abonnementen is bizar te noemen. Op het moment dat een abonnement goedkoper is dan een enkel kaartje is er iets mis.

Of het kaartje is te duur of het abonnement te goedkoop of een combinatie van beide.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de echte liefhebbers: verdiep je eens wat voor enorme ondoorzichtige troep zo´n systeem in UK heeft opgeleverd: soms wel 6 versch. tarieven afh van tijdstip en dag! Met nog byzantijnsere regels vwb omboeken, obverstappen, onderbreken etc. En dat nog zonder chipcard-die rond London het systeem nog gecompliceerd ingewikkelder maakt. Dat zal die NS dus wel hebben afgekeken toen ze daar enkel jaartjes met hun dochter treintjes konden rijden. We zijn met het huidige systeem van zowel am als Pm spits al uniek in de hele EU! Overigens ook met compleet ontbreken van gereduceerde junior/jeugd ABOś voor middelbare scholieren.

In DK-met ook een algemeen landelijke chipkaart is er wel een soort regel die je wat korting bezorgt als je in 1 maand meer als x aan kosten maakt. En nog wat meer als je nog meer reist!

Maar aan de andere knt: juist enkele van die enorm massale metrosystemen (dus geheel afgesloten en veel kortere afstanden) als bvb HongKong en Singapore, waar die chipkaart veel geschikter is, waar geheel geen ABOś zijn: daar worden als spitsvermijder wel kortingen verstrekt als je dan bvb net VOOR 8.00 centrum AANkomt, of dan pas weer NA 9.00.

Ik geef enkel wat info, ik behoor bepaald niet tot de onbezoldigde NS-inkomstenbewakers

Nou precies, er is zeker wel ruimte om daarmee te spelen denk ik.. Speciale senioren- en jeugdtickets kunnen (vermoed ik) zeker de treinen wat voller maken rond de tijden dat vrijwel niemand erin zit. Dezelfde prijs vragen voor tijdstippen (tijdens de daluren kunnen er ook grote verschil zijn) en dagen (weekend) die veel minder in trek zijn bij mensen is gewoon een gemiste kans om de aantrekkelijkheid van de trein te verhogen. Gooi zo'n daluren abonnement er voor mijn part er compleet uit en geef gewoon standaard korting op je ritprijs buiten de spitsuren, daarmee maak je het gehele systeem ook een stuk makkelijker. 

Voor jeugd/jongeren zijn er kidsvrij (abonnement) railrunner en jongerenkaartje. Jongerenkaartje is alleen in de daluren geldig.

Voor 60+ zijn er nog de Keuzedagen (in combinatie met dal voordeel), alleen geldig in dal-uren. Keuzedagen gaan afgeschaft worden. Al een paar jaar in de planning, zonder abonnement, flexdagen 3 voor €39 (65+) en 3 voor €45 (alle leeftijden).

Reputatie 7
Badge +3

 

Bij reizen op een (anonieme) ov-chipkaart zou je nog wat korting kunnen verlenen bij inchecken buiten de spits of in het weekend, maar ja dat gaat men niet doen natuurlijk want daar zijn juist abonnementen voor bedacht, in alle soorten en maten.

 

De prijsstelling van de reguliere kaartjes en sommige abonnementen is bizar te noemen. Op het moment dat een abonnement goedkoper is dan een enkel kaartje is er iets mis.

Of het kaartje is te duur of het abonnement te goedkoop of een combinatie van beide.

Je neemt een abonnement om goedkoper uit te zijn. Een los tijdschrift of losse krant is duurder dan als je hiervoor een abonnement neemt. Als je weinig reist, losse tijdschriften of krant koopt, is een abonnement onvoordelig.

Reputatie 7
Badge +3

Verrek zeg, NS gaat iets dergelijks doen.

Hoe minder passagiers in de trein, hoe minder je hoeft te betalen om mee te reizen. Dat is de nieuwe troefkaart die NS uitspeelt om meer reizigers te trekken. Met kortingen tot zestig procent op de normale prijs van een ticket wil de vervoerder mensen verleiden de trein te nemen.

„Onze reizigers zijn al gewend dat we korting geven als er wordt gereisd tijdens daluren, maar we gaan nu voor het eerst een korting op maat per treinrit aanbieden”, vertelt Tjalling Smit, binnen de Raad van Bestuur van NS verantwoordelijk voor treinkaartjes en abonnementen. „Dat doen we vanaf nu tussen Den Haag en Eindhoven.”

Reizigers terugwinnen

„We proberen nieuwe vormen van kaartjes uit en willen er alles aan doen om de reiziger, nu de meeste coronamaatregelen achter de rug zijn, weer voor ons te winnen. En als ze daarbij voor een rustige trein kiezen, zien ze dat onmiddellijk terug in hun portemonnee. Want wie bijvoorbeeld ’s avonds na 20.00 uur een kaartje koopt, zal zo’n 60 procent minder betalen dan in de spits. En ’s ochtends tussen 10.30 en 12.00 uur zal dat zo’n 40 procent zijn.”

Smit: „De korting op een ticket wordt bepaald op basis van druktedata en daaraan wordt een prijs gekoppeld. We willen met deze proef kijken in hoeverre reizigers door een hoge korting te bieden bereid zijn hun reisgedrag aan te passen. We hopen dat treinen met veel lege stoelen beter worden benut, om daarmee drukke treinen te voorkomen.”

Anders dan met bijvoorbeeld een dalurenkaart is er geen abonnement nodig om van de korting gebruik te maken. „Wel moet je het ticket minimaal een dag van tevoren aanschaffen. Je plant de reis in de NS-reisplanner en ziet per vertrektijd of reizen met korting mogelijk is en hoeveel je minder betaalt”, zegt Smit.

„Vervolgens koop je het ticket in de app en ontvang je een e-ticket met QR-code om te kunnen reizen. En kijkend naar de huidige brandstofprijzen is dit initiatief mogelijk voor veel reizigers een uitkomst om voordelig tussen Den Haag en Eindhoven te reizen.”

De pilot loopt tot 3 juli en daarna beslist NS of die ook landelijk zal worden uitgerold.

„Wat ons betreft wel”, zegt Sanne van Galen van reizigersorganisatie Rover. „Korting is altijd goed en zeker in een tijd dat het openbaar vervoer met de huidige brandstofprijzen ook voor automobilisten een mooi alternatief kan zijn. We hopen dat de proef slaagt en heel Nederland straks kan profiteren.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/844408684/rustige-trein-dan-krijg-je-korting-op-je-treinkaartje

 

Het is dan alleen niet standaard goedkoper in de daluren, maar hangt af van de hoe druk een bepaalde trein is. Maar dan zou je dus ook die bepaalde trein moeten hebben, een trein een kwartier eerder of later is dan misschien niet zo rustig. En je moet hiervoor een e-ticket kopen, en minimaal een dag van tevoren. Ik haak al af.

Reputatie 7
Badge +3

Deze trein (Eindhoven - Den Haag) rijdt volgens mij altijd met een vaste lengte. Maar op de meeste trajecten is de inzet van materieel zo onvoorspelbaar, dat ik me afvraag hoe dat in de praktijk zou moeten werken. Vaak wordt de planning op de dag zelf nog aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

Deze trein rijdt meestal met 9 bakken, soms 7, meer keuze is er nu niet. Maar de pilot is nu alleen met deze trein, als dit slaagt zou dit landelijk uitgerold kunnen worden. En de korting wordt bepaald op basis van druktedata, waarbij er nog wel eens klachten zijn dat een trein vol is terwijl die als rustig is aangegeven, ook als niet op de dag zelf de trein wordt ingekort. 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, ik voorzie een hoop haken en ogen. Staat de vertrektijd op het ticket? Krijg je een boete als je in een andere trein zit? Hoe zit het met vertragingen, gemiste overstappen, etc.? Aan de andere kant, NS kennende, is daar door hele knappe koppen heel goed over nagedacht ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Dus met meer korting moet de reiziger terug komen, terwijl betalende reizigers door gebrek aan controle en handhaving de trein uitgejaagd zijn door hen die zwart/grijs reizen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Tja, ik voorzie een hoop haken en ogen. Staat de vertrektijd op het ticket? Krijg je een boete als je in een andere trein zit? Hoe zit het met vertragingen, gemiste overstappen, etc.? Aan de andere kant, NS kennende, is daar door hele knappe koppen heel goed over nagedacht ;-)

Dat was ook mijn gedachte, moet je dan ook echt die bepaalde rustige trein nemen, want een trein eerder of later is misschien niet zo rustig. Mogelijk kun je met die QR code niet eerder het poortje openen op je beginstation, maar er zijn natuurlijk allerlei situaties te bedenken waarbij je uiteindelijk toch een andere trein neemt dan eerder gepland. Maar om eventueel een boete te krijgen, moet er natuurlijk wel gecontroleerd worden. 

Deze trein rijdt meestal met 9 bakken, soms 7, meer keuze is er nu niet. . 

Getrokken treinen in vaste formaties zijn een recept voor veel lege treinen. Goed dat die exploitatievorm hier bijna is uitgestorven.

Overigens lijkt het me verstandig dat NS eerst eens gaat nadenken wat het precies met de tarieven wil. Er wordt nu in het wilde weg maar wat geëxperimenteerd zonder dat er nog enige beleid in te ontdekken valt.

Reputatie 7

Misschien dat dit concept voor een kleine groep mensen aantrekkelijk is. Het lijkt me wel een gedoe en je vastleggen op specifieke trein is niet prettig. Echter, mensen laten niet snel hun auto staan. Ook al is de benzineprijs torenhoog. Het is niet alleen prijs maar ook snelheid, flexibiliteit en gemak dat voor hen telt. 

NS kan misschien beter tussen vaste tijden, bijv na 20.00 uur) meer korting geven ipv per specifieke trein. Of het vroegere avondretour in ere herstellen.

Grappig om te zien dat de NS begint met experimenteren op dit vlak. Heeft iemand wellicht details beschikbaar over dit plan? Want mij is hrt niet helemaal duidelijk hoe dit pilot werkt. Is deze extra korting tijdsgebonden (maw de verwachte drukte op bepaalde trajecten) of kan dit nu echt van uur tot uur veranderen gebaseerd op de werkelijke drukte? 

NS kan misschien beter tussen vaste tijden, bijv na 20.00 uur) meer korting geven ipv per specifieke trein. Of het vroegere avondretour in ere herstellen.

Nogmaals, in het wilde weg experimenten met nieuwe ideeen is zinloos. NS moet eerst nadenken hoe het tariefsysteem moet worden ingericht na corona (of liever: dat had het afgelopen jaar al moeten gebeuren).

Vorm een werkgroep die hiermee aan de slag gaat. Uitgangspunten voor die groep kunnen bijv. zijn:

- Op drukke uren uren is het gemiddeld goedkoper dan op stille uren.

- Met het oog op klantenbinding betaalt wie vaker reist minder dan iemand die incidenteel reist 

- Tarieven voor het belangrijke forensenvervoer moeten flexibeler worden nu vijf dagen per week pendelen niet meer de vaste norm is.

- Kortingen dienen commercieel gebaseerd te zijn en zijn geen cadeautjes voor bepaalde groepen.

- Kijk ook eens hoe ze het in andere landen doen.

- Het moet niet te ingewikkeld worden!!!

Reputatie 7
Badge +1

Nogmaals, in het wilde weg experimenten met nieuwe ideeen is zinloos. NS moet eerst nadenken hoe het tariefsysteem moet worden ingericht na corona (of liever: dat had het afgelopen jaar al moeten gebeuren).

Bij mijn weten is NS hier al minstens sinds vorig jaar intern mee bezig. Dat hebben ze in ieder geval beweerd. Zo zouden ze o.a. kijken naar flexibelere abonnementsvormen. Het duurt echter nogal lang voordat ze hun ei kunnen leggen, zo blijkt.

Nogmaals, in het wilde weg experimenten met nieuwe ideeen is zinloos. NS moet eerst nadenken hoe het tariefsysteem moet worden ingericht na corona (of liever: dat had het afgelopen jaar al moeten gebeuren).

Bij mijn weten is NS hier al minstens sinds vorig jaar intern mee bezig. Dat hebben ze in ieder geval beweerd. Zo zouden ze o.a. kijken naar flexibelere abonnementsvormen. Het duurt echter nogal lang voordat ze hun ei kunnen leggen, zo blijkt.

Ik heb de indruk dat dit niet (erg) serieus is aangepakt getuige ook de opmerkingen van Marjan Rintel enkele maanden geleden dat zij verwachtte dat na corona iedereen weer vijf dagen per week naar zijn werk gaat.

Daar zit ongetwijfeld een hoop wishful thinking bij want de forensen zijn de financiële backbone van de spoorwegen. Als die niet massaal terugkeren tegen dezelfde torenhoge abonnementstarieven als voor corona heeft NS een enorm financieel probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Grappig om te zien dat de NS begint met experimenteren op dit vlak. Heeft iemand wellicht details beschikbaar over dit plan? Want mij is hrt niet helemaal duidelijk hoe dit pilot werkt. Is deze extra korting tijdsgebonden (maw de verwachte drukte op bepaalde trajecten) of kan dit nu echt van uur tot uur veranderen gebaseerd op de werkelijke drukte? 

Er staat nu ook een uitleg op de NS website https://www.ns.nl/uitgelicht/nsvoordeel

Je moet reizen binnen een bepaald tijdslot op een bepaalde dag. Dit tijdslot staat vermeld op je e-ticket en alleen binnen dit tijdslot mag je je in de trein bevinden. Welke tijden dit zijn en welke treinen je mag nemen zie je in de reisplanner, daar staat dan bij in het groen NS Voordeel. Je moet het e-ticket altijd minstens een dag van tevoren kopen, dus kan het niet opeens als je gaat reizen veranderen omdat het dan onverwacht wel drukker is.

 

Wat betreft dit tijdslot is er wel een uitzondering bij vertragingen of uitval, dan mag je op het traject een andere trein nemen. Er moet dan wel verklaard kunnen worden waarom je buiten je tijdslot reist uit de vertraging die is opgelopen door verstoring of uitval. Zo wordt er gezegd in dit soort situaties vooraf even contact op te nemen met de conducteur. 

 

Tijdens deze pilot zijn deze tickets er alleen voor de IC Den Haag Centraal - Eindhoven. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van onze huisconducteur @Loes 

Reageer