Kan iemand mij uitleggen waarom ik 3,50 euro betaal voor de heenreis van Tiel Passewaaij naar Opheusden en 2,84 euro voor de terugreis? Beide in de daluren met 40% korting.
Prijsverschil heen- en terugreis
Beste antwoord door Robert B
Bij de NS betaal je inderdaad € 2,50 ‘starttarief’ voor de eerste 8 tariefeenheden (grofweg kilometers), met 40% korting is dat € 1,50. De rest van die € 3,50 is voor de 16 TE bij Arriva (€ 0,125 per km, met 40% korting en zonder basistarief wegens overstap).
Voor de terugweg rekent Arriva het landelijke starttarief voor bus/tram/metro van € 0,99 plus een tarief per TE/km, dat kost voor Opheusden naar Tiel € 2,60 bij 40% korting. Dat is die 16×0,125 plus € 0,60 starttarief (want daar krijg je ook 40% korting op).
De NS krijgt daarna nog maar € 0,24 voor de resterende 2 TE naar Passewaaij (het verschil tussen 18 en de reeds gereisde 16 TE), want bij een overstap mag het basistarief niet opnieuw berekend worden.
Een stuk minder dan de € 1,50 voor de heenweg dus, en daar zit het verschil.

Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.