reisbalans meereiskorting

  • 31 July 2022
  • 3 reacties
  • 1138 Bekeken

Mijn vriendin heeft bij werkgever een OV kaart met ‘reisbalans’. Ze heeft de kaart ingevoerd op Mijn.NS maar op de app is geen optie om meereiskorting te selecteren. Ik dacht ze zou een NS Flex abbo kunnen afsluiten op haar (via weekgever verstrekte) OV kaart. 
 

Mijn vraag is: kan dat? Kan een NS Flex op een OV kaart waar al reisbalans op staat?

Of is de oplossing een extra OV kaart aanvragen met Flex?

 

 

 

 


3 reacties

Badge +3

In het algemeen is het combineren van twee of meer producten op één OV-chipkaart vaak geen goed idee. In het bijzonder geldt dat voor NS Flex en een ander product.

De eenvoudigste oplossing lijkt me dat uw vriendin een e-ticket met Samenreiskorting (enkele reis of dagretour) koopt. Belangrijk verschil tussen zo'n e-ticket en het product Samenreiskorting op een OV-chipkaart is dat bij een e-ticket het tijdstip van reizen geldt, en bij een OV-chipkaart het tijdstip van inchecken. Ofwel: uw vriendin mag met een e-ticket met Samenreiskorting niet in de spitsuren in de trein zitten.

Goedemorgen MoodsUp, en welkom bij de NS Community!

 

Ik moest dit even opzoeken hoor, want Reisbalans was voor mij ook nieuw. Het is een mobiliteitsdienst en met die kaart kun je op rekening reizen in het openbaar vervoer.

Doordat je met deze kaart op rekening kunt reizen is het niet mogelijk om op deze kaart NS Flex te bestellen. Je reist namelijk met beide producten op rekening, en je kunt helaas niet tegen een poortje of paaltje zeggen welk product deze dient aan te spreken. Het aanzetten van Samenreiskorting via Mijn NS kan ook niet, omdat Mijn NS niet is ingericht voor het factureren van mobiliteitskaarten van een andere partij. Of dit mogelijk is, zou je dan het beste met Reisbalans kunnen kortsluiten.

Als het doel is om gebruik te maken van Samenreiskorting, dan kan zij inderdaad een aparte kaart aanvragen met NS Flex en zo gebruik maken van deze korting. Afhankelijk van hoe vaak je Samenreiskorting wil gaan gebruiken kunnen andere alternatieven ook interessant zijn. Zoals Tochjo hierboven terecht opmerkt bieden wij e-tickets met Samenreiskorting aan, maar kun je Samenreiskorting ook activeren op een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart op saldo. Dan is het afsluiten van een NS Flex abonnement niet nodig.

Badge +3

Als het alleen om af en toe Samenreizen gaat dan zou ik gaan voor een persoonlijke kaart met automatisch opladen. Dat kost je dan eenmalig € 7,50

Of anders inderdaad NS Flex. Een maandje Dal Voordeel kost € 5,10 maar de kaart is dan gratis. Terug naar Reizen op Saldo kan je tegenwoordig zelf eenvoudig regelen.

Reageer