Datum dinsdag 5 april, Reis (in-of uitgecheckt) 13:55 Arnhem Centraal 15:07 Amsterdam Centraal, Vervoerder NS, Klasse 2, Reiskosten € 8,94
Di 5 apr
13:55
15:07
Arnhem Centraal
Amsterdam Centraal
NS
2e klas
€ 8,94
Vraag, waarom is de reis van Arnhem naar Amsterdam goedkoper dan de reis van Amsterdam naar Arnhem?
Bladzijde 1 / 1
Was dit wel uw hele reis? Ik heb een donkerbruin vermoeden dat u aan de Arnhemse kant ook aansluitend met Arriva hebt gereisd.
De normale prijs met 40% korting is € 11,16. Heeft u op 5 april ook nog een reis gemaakt vóór de reis van Arnhem naar Amsterdam?
Welkom @Angelika bij de NS Community/University over reisprijzen!
Ik speel even Sherlock Holmes maar @Tamzin en @mrfreeze zeiden het al.
Een losse reis Amsterdam - Arnhem (of andersom) is 97 tariefeenheden en kost met 40% korting inderdaad € 11,16 maar bij een langere reis krijg je langeafstandskorting, in dit geval na een keurige overstap naar NS in Arnhem.
Als je daarvoor maar € 8,94 moet betalen naar Amsterdam is dat precies het verschil tussen 133 en 36 TE met NS.
Je hebt dus naar Arnhem al een reis gemaakt van 36 TE/kilometers (dat zal dan wel vanuit Terborg zijn?) en daarvoor al € 5,21 betaald aan Arriva bij het overstappen in Arnhem. Totale prijs € 5,21 + € 8,94 = € 14,15
Die € 5,21 is overigens Arriva Gelderland tarief, bestaande uit € 1,01 (landelijk) starttarief plus 36 km à € 0,213 en over dat alles krijg je 40% daluren korting, maar dat doet er verder niet zoveel toe.
Op de terugweg betaal je voor Amsterdam - Arnhem € 11,16 (het NS tarief, want ze weten niet dat je nog verder wilt met Arriva) maar voor de extra 36 TE naar Terborg nog maar € 2,88 wegens de overstap, langeafstandskorting en geen starttarief. Totale prijs € 11,26 + € 2,88 = € 14,04
Bij reizen op saldo (zonder NS Flex) zie je ritten/reizen met andere vervoerders niet terug in je Mijn NS Reishistorie, maar die kun je eventueel wel inzien via een Mijn OV-chip account.
Dus ja, van Terborg naar Amsterdam kost je (met 40% korting) € 14,15 en terug slechts € 14,04
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.