Reiskosten bij 'terugsteken' | NS Community
beantwoord

Reiskosten bij 'terugsteken'


Reputatie 2

Gisteren ben ik gereist van Zevenaar naar Abcoude.

De ns app gaf voor het traject Arnhem-Abcoude verschillende mogelijkheden aan (op verschillende tijden). Sommige reizen waren met een overstap in Utrecht, en dan verder met de sprinter naar Breukelen en een volgende sprinter naar Abcoude. De snelste reis was via Bijlmer-Arena, en dan met de sprinter terug naar Abcoude. Daarvoor moet er in Bijlmer-Arena uit- en weer ingecheked worden. Voor beide verbindingen wordt volgens de app dezelfde prijs berekend.

Het was in ieder geval mooi dat de app nu de verbinding via Bijlmer-Arena gaf. In het verleden werd dat geheim gehouden, omdat de NS kennelijk bang was dat mensen dan een papieren treinkaartje naar Abcoude zouden komen en daarmee door zouden reizen naar Bijlmer-Arena.

Het de OV-chipkaart zou er na het terugreizen weer een stukje van de reiskosten afgetrokken moeten worden. Maar dat gebeurt niet: na het terugreizen werd er nog eens €0,42 extra in rekening gebracht. Dat betekent dat ik €0,84 teveel heb betaald. Niet heel veel, maar toch een beetje irritant en niet in overeenstemming met wat er in de app vermeld wordt. Kan dat niet anders? 

 

 

icon

Beste antwoord door Daniel 31 July 2022, 12:44

Bekijk origineel

11 reacties

Het was in ieder geval mooi dat de app nu de verbinding via Bijlmer-Arena gaf. In het verleden werd dat geheim gehouden, omdat de NS kennelijk bang was dat mensen dan een papieren treinkaartje naar Abcoude zouden komen en daarmee door zouden reizen naar Bijlmer-Arena.

Het stond niet in de reisplanner omdat het tot voor kort verboden was, niet om het "geheim" te houden 

Of je de omreis kilometers terug kunt vragen vraag ik me af aangezien je gewoon betaalt hebt voor de gereisde kilometers en niet meer dan dat.

Persoonlijk denk ik dat NS zichzelf met het opheffen van het terugsteekverbod weer een hoop ellende en gezeur op de hals heeft gehaald en daar beter niet aan had kunnen beginnen. De oude regeling waarbij je bij terugsteken via uit/inchecken de extra kilometers moet betalen was mijn inziens simpeler, duidelijker en eerlijker.

Reputatie 7
Badge +2

Als je terugsteekt via een station waar je niet kunt overstappen zonder door de poortjes te gaan wordt dit inderdaad als omreis gezien (omdat je met het uit- en inchecken vastlegt dat je via Bijlmer ArenA bent gereisd. De reisplanner geeft daarbij wel een waarschuwing dat je moet uit- en inchecken, maar inderdaad niet dat je reis er duurder van wordt

Sowieso aan te bevelen contact op te nemen met de klantenservice om het teveel betaalde bedrag terug te vragen.

(In dit geval zijn meerkosten nog te voorkomen door vanaf Bijlmer Arena de Sprinter naar Duivendrecht te pakken en daar snel van perron te wisselen voor de Sprinter naar Abcoude, maar dan ben je het voordeel van minder overstappen natuurlijk ook gelijk kwijt)

 

Of je de omreis kilometers terug kunt vragen vraag ik me af aangezien je gewoon betaalt hebt voor de gereisde kilometers en niet meer dan dat.

Zowel de app als de website geven voor de reis via Bijlmer Arena dezelfde prijs als voor de reis met minder gereisde kilometers. NS geeft deze reis bewust tegen deze prijs weer, de weergegeven prijs is dus gewoon verbindend. (Zelfs als er sprake zou zijn van een foute prijsweergave, dan is deze nog steeds verbindend zolang het voor de reiziger niet duidelijk is of zou moeten zijn dat de prijs verkeerd is)

BartAbc zou zoals Daniel aangeeft contact op kunnen nemen met de klantenservice voor restitutie. Moet je wel zin in hebben voor zo'n klein bedrag en de vraag is ook of een medewerker dit meteen zal snappen.

 

Of je de omreis kilometers terug kunt vragen vraag ik me af aangezien je gewoon betaalt hebt voor de gereisde kilometers en niet meer dan dat.

BartAbc zou zoals Daniel aangeeft contact op kunnen nemen met de klantenservice voor restitutie. Moet je wel zin in hebben voor zo'n klein bedrag en de vraag is ook of een medewerker dit meteen zal snappen.

Dit is dus het gezeur dat je nu krijgt en had reden voor NS moeten zijn hier niet aan te beginnen.

Badge +3

De planner geeft bij een terugsteekadvies gewoon de prijs voor de directe (kortste) route, óók als je door poortjes moet.

Hetzelfde voor omreisadviezen, bijv. Amersfoort - Schiphol via Utrecht, waar je een stuk meer kilometers maakt (maar niet door poortjes hoeft). Ga je even naar Hoog Catharijne dan betaal je die extra kilometers wél.

Voor door poortjes op Sloterdijk kan je wel compensatie krijgen, maar dat gaat niet om terugsteekadviezen.

Het zou me verbazen als de Klantenservice iedereen die via Bijlmer terugsteekt naar Abcoude gaat compenseren wegens een foute prijs in de planner (die zitten er wel meer in, bijv. bij spits/dal overstappen), en ben ook wel benieuwd wat de poortjes op Bijlmer zouden doen met een kaartje Utrecht - Abcoude uit een automaat.

NS heeft heel bewust deze keuze gemaakt, het in stand houden van alle software die nodig is om het terugsteekverbod te implementeren, onderhouden, aan te passen tbv werkzaamheden, bla bla, is ook een behoorlijke kost. Nog los van vele andere (technische) nadelen. 

 

Het is niet zomaar een proefballonnetje geweest, maar een weloverwogen keuze.

NS heeft heel bewust deze keuze gemaakt, het in stand houden van alle software die nodig is om het terugsteekverbod te implementeren, onderhouden, aan te passen tbv werkzaamheden, bla bla, is ook een behoorlijke kost. Nog los van vele andere (technische) nadelen. 

Terecht, je gaat voor dat terugsteken toch niet ook nog dure software wijzigingen maken. NS kan zijn schaarse geld en schaarse IT-capaciteit wel beter besteden. 

Wat de betreft de prijs kun je in de planner bij de prijs standaard de disclaimer toevoegen dat de prijs kan afwijken als niet via de kortste route route wordt gereisd of als wordt teruggestoken. Dat voorkomt dat centenneukers ook nog dure capaciteit van de Klantenservice in beslag gaan nemen 

 

In eerste instantie schreef je:

Persoonlijk denk ik dat NS zichzelf met het opheffen van het terugsteekverbod weer een hoop ellende en gezeur op de hals heeft gehaald en daar beter niet aan had kunnen beginnen.

Vandaar mijn reactie waarom er best een logische redenering zit achter het opheffen van dit verbod. Dat iets een omreis is met extra kosten valt prima uit te rekenen, 9292 kan dat ook. Dat men geen zin heeft om de correcte prijs te tonen begrijp ik, maar een disclaimer in zo’n geval zou inderdaad correct zijn. Zou hem wel graag dynamisch zien, anders moet je als reiziger eerst een studie maken van de vraag of het een omreis is, laat staan eentje waarbij je toevallig extra moet betalen door de manier waarop je uit- en incheckt.

 ben ook wel benieuwd wat de poortjes op Bijlmer zouden doen met een kaartje Utrecht - Abcoude uit een automaat.

je komt met zowel een e-ticket als een kaartje uit de automaat in heel Nederland door de poortjes, dus ook op Bijlmer Arena. Dat was al zo voor de veranderingen in het terugsteekverbod

Ik ben laatst met een kaartje van Abcoude naar Utrecht gewoon door de poortjes gekomen op Bijlmer Arena. Dat zegt verder niet zoveel, want van mijn kaartje had ik ook in Leeuwarden het station uit en weer in vermogen 

Reputatie 6

Misschien niet de bedoeling van de NS maar door handig gebruik te maken van de geboden mogelijkheden kan je door (legaal, want zo aangegeven in de reisplanner) terugsteken geld besparen. In veel gevallen kan je beter een e-ticket kan gebruiken dan je OVchip. Het viel mij op, Krommenie naar Alkmaar: Eerst de sprinter naar Zaandam en dan de intercity naar Alkmaar. Dat kost € 5. Als je niet buiten de poortjes komt op Zaandam? Wat als je dat wel doet? Geeft een incheck binnen 30 minuten dan overstap aan en reken je in Alkmaar dan €5 af? Wat als je iets langer in Zaandam blijft. Dan ga je aardig wat meer betalen. Krommenie - Zaandam € 2,50, en daarna Zaandam - Alkmaar € 6,50. Dan dus een e-ticket gebruiken! Kan je voor € 10 vanuit Krommenie naar Zaandam en daarna naar Alkmaar en weer terug naar Krommenie. In het ongunstigste geval betaal er anders € 14 voor.  

Badge +3

Eerst de sprinter naar Zaandam en dan de intercity naar Alkmaar. Dat kost € 5. Als je niet buiten de poortjes komt op Zaandam? Wat als je dat wel doet? Geeft een incheck binnen 30 minuten dan overstap aan en reken je in Alkmaar dan €5 af?

Krommenie - Alkmaar is 21 TE en dat kost (2e klas voltarief) inderdaad € 5,00

Krommenie - Zaandam is 8 TE dus bij terugsteken via Zaandam en door poortjes maak je een reis van 21+16=37 TE, dat kost je dan € 8,00

In het ongunstigste geval (zowel heen en terug via Zaandam met daar meer dan 35 minuten buiten de poortjes) betaal je € 18,00 dus als je toch geen korting krijgt dan natuurlijk een e-ticket van € 10,00

Hoef je maar kort in Alkmaar te zijn, dan kost retour op een ov-chipkaart je 42 TE € 8,90

Reageer