beantwoord

samenreiskorting

  • 26 February 2024
  • 7 reacties
  • 133 Bekeken

We hebben voor 4 personen een groepsticket voor traject Leiden-Nunspeet.

Op zaterdag 2 maart rijden geen treinen vanuit Nunspeet. Mogen we dan ook in Apeldoorn op trein stappen?

icon

Beste antwoord door Momo 26 February 2024, 16:20

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U mag geen andere route volgen maar moet dan de treinvervangende bussen nemen, als die er tenminste zijn, en die zijn er waarschijnlijk. edit: Zoals ik al verwachtte (even opgezocht) zijn ze er inderdaad. Daar moet u dus mee.

 

Zie ook de opmerking van @Momo hieronder.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, er zijn treinvervangende bussen. De reisplanner geeft of een reis met een NS stopbus naar Putten en dan verder met de trein, of naar Zwolle en vandar verder met de trein. 

U mag dan met dit groepticket wel opstappen in Putten of Zwolle. 

Reputatie 7
Badge +3

De titel is samenreiskorting, maar je hebt het daarna over groepsticket. Dit zijn 2 verschillende producten, maar voor beiden geldt dat de reis tussen begin- en eindstation alleen gemaakt mag worden zoals de NS planner aangeeft.

Reputatie 5

U mag geen andere route volgen maar moet dan de treinvervangende bussen nemen, als die er tenminste zijn, en die zijn er waarschijnlijk. edit: Zoals ik al verwachtte (even opgezocht) zijn ze er inderdaad. Daar moet u dus mee.

 

Zie ook de opmerking van @Momo hieronder.

Ja, er zijn treinvervangende bussen. De reisplanner geeft of een reis met een NS stopbus naar Putten en dan verder met de trein, of naar Zwolle en vandar verder met de trein. 

U mag dan met dit groepticket wel opstappen in Putten of Zwolle. 

Maar als de te verwachten vertraging meer dan 60 minuten is, en deze werkzaamheden waren nog niet aangekondigd op het moment van boeken, dan heb je toch recht op het terugbetalen van het groepsticket (en/of omboeken van een ander station)?

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/welke-vergoeding-biedt-ns.html

Terugbetaling vervoerbewijs. Bij een verwachte vertraging van 60 minuten of meer bieden wij je de terugbetaling van je vervoerbewijs (als je geen aanspraak hebt gemaakt op de vergoeding voor vertraging).

Reputatie 7
Badge +3

Maar als de te verwachten vertraging meer dan 60 minuten is, en deze werkzaamheden waren nog niet aangekondigd op het moment van boeken, dan heb je toch recht op het terugbetalen van het groepsticket (en/of omboeken van een ander station)?

Als je kijkt in de reisplanner kun je zien dat een reis op een zaterdag zonder werkzaamheden via Zwolle 2 1 uur en 57 minuten is en nu met werkzaamheden 2 uur en 23 minuten. Via Utrecht is dat 1 uur 55 versus 2 uur 36. Dat is dus minder dan 60 minuten verwachte extra reistijd. 

 

Als het de bedoeling is om met de auto naar een station te rijd waarvandaan er gewoon treinen rijden, lijkt me Zwolle dichter bij dan Apeldoorn. Eventueel kan opstappen ook vanaf een station op de treinroute vanaf Zwolle, die via Flevoland gaat. Dan kan er ook opgestapt worden in bv Kampen Zuid. Dan ligt het eraan wat makkelijker is met de auto, bv (gratis) parkeren. 

Badge +3

Via Zwolle lijkt me prima ook al zou het een terugsteekadvies zijn, want je hebt een e-ticket. Bovendien is het geen terugsteekadvies omdat je via Flevoland gaat.

Vanuit Zwolle en dan via Deventer/Apeldoorn zou wellicht ook nog kunnen, maar betekent een extra overstap en duurt waarschijnlijk langer, maar als je in Apeldoorn wil opstappen om tijd te winnen denk ik dat men het ook prima vindt, want de prijs van het Groepsticket blijft gelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Bij opstappen in Apeldoorn duurt de reis tussen de 1 uur 38 en 1 uur 46. Vanaf Zwolle 1 uur 26 en vanaf Kampen Zuid 1 uur 27 met overstap in Lelystad. Kampen Zuid heeft volgens de stationsinformatie gratis parkeren, Zwolle en Apeldoorn betaald. Scheelt toch ook weer. 

Reageer