beantwoord

Samenreiskorting

  • 25 March 2024
  • 6 reacties
  • 79 Bekeken

Ik heb een OV-kaart met  Flex abonnement.  Mijn partner heeft een gewone OV-kaart.

Klopt het dat het niet mogelijk is om de samenreiscode  die ik kan genereren via mijn OV-kaart met Flex abonnement op de OV-kaart van mijn partner te zetten? Met andere woorden moet ik dan een los digitaal kaartje voor haar kopen?   Hoe moeilijk kun je het maken als dat zo is. We zijn bijna 70 jaar en de digitale weg bij de NS inmiddels helemaal kwijt.

icon

Beste antwoord door Lorena NS 25 March 2024, 14:44

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Tot 22 april 2024 kan de Samenreiskorting nog wel bij de automaat geladen worden. Hierna is het inderdaad zoals je beschrijft door een ticket te kopen met de samenreiscode.

Reputatie 7
Badge +3

Uw partner zou ook Flex Basis op de kaart kunnen zetten. Dan kan met de code de Samenreiskorting in het MijnNS aangezet worden, op die manier hoeft er geen apart e-ticket gekocht te worden. Het nadeel van e-ticket met dalkorting is namelijk dat een reis die begonnen in de daluren niet mag worden afgemaakt tijdens de spits. 

Reputatie 7
Badge +4

Bent u er mee op de hoogte dat het ook mogelijk is een Dalvoordeelabonnement te nemen met 7 vrije keuzedagen voor €94,70 per jaar? U kunt u vrouw meenemen met Samenreiskorting maar ook beide dit abonnement nemen. U kunt het Flexabonnement wat u nu heeft, ik veronderstel Dalvoordeel Flex, opzeggen.

 

Het lijkt een flink bedrag maar met een Keuzedag, vrije reisdag zo u wilt, kunt u een hele dag zo veel, zo vaak en zo ver reizen als u wilt. Alleen op werkdagen inchecken tijdens de spits mag niet met korting, maar de reis afmaken in de spits mag wel. Zaterdag en zondag is er geen spits.

Heel veel senioren doen dit, het is echt al snel goedkoper dan reizen met samenreiskorting.

Ik word eind april ook zeventig ;-), het is wel te doen en u mag hier elke vraag stellen. Doorgaans zijn mensen hier geduldig en willen u best iets uitleggen.

 

De oplossing van @Momo lijkt me verder het antwoord op uw vraag. Een ovchipkaart werkt makkelijker en heeft veel betere voorwaarden dan een los e-ticket.

Dank voor jullie reacties. Wat ik niet beschreef dat ik vanochtend 43 minuten met de NS helpdesk heb gesproken en ze er niets van begreep. Dat was al minder prettig, maar toen als ik dat je Deal korting (tot 60% ) kan krijgen op een treinkaartjes in uren dat de trein niet vol zijn. Dat is mooi, maar………..dat kan niet met je Flex of ander abonnement. Ook dan moet je gewoon een kaartje kopen. Begin me steeds meer af te vragen waarom de NS nog die abonnementen heeft. Het is om gék van te worden zo omslachtig de NS het maakt, terwijl het heel simpel kan, voor iedereen (!). Hoe?  Gewoon zoals bij de bus het inloggen en uitloggen in de trein.  Je weet dan bijna 100% zeker dat iemand in die trein zit, je krijgt het tarief (de korting)  die bij die treintijd hoort. 

Reputatie 7
Badge +3

Die maximaal 60% korting bij PrijsTijd deal krijg je alleen wanneer je het ticket 3 to 4 weken van tevoren bestelt. Je kunt de datum niet veranderen, je kunt het ticket niet cancellen en geld terug krijg als de reis onverhoopt toch niet doorgaat, dus dat is totaal niet flexibel. De makkelijkste manier om van Samenreiskorting nieuwe stijl gebruik te maken is als de medereiziger zelf een OV-chipkaart met NS Flex Basis heeft. Dan maakt de abonnementhouder in zijn of haar MijnNS account de Samenreiscode aan en de medereiziger vult die code in op het daarvoor bestemde veld in het MijnNS account en zet daarmee de Samenreiscode voor die dag aan. Vervolgens is het alleen een kwestie van in en uitchecken.

Om van reizen op saldo te wijzigen naar Flex Basis kost wel eenmalig €10 administratiekosten. Het is voordelige om dan eerst Flex Dal Voordeel voor €5,60 per maand te bestellen (eventueel met gratis nieuwe OV-chipkaart) en dat na 1 maand te wijzigen naar Flex Basis. 

 

Reputatie 3

NS PrijsTijd Deal is een totaal andere product dan NS flex.

 

Met NS PrijsTijd Deal krijgt u maximaal 60% korting. Om de hoogste korting te krijgen, moet u een maand van tevoren uw keuze vastmaken. Hoe later u boekt hoe lager de korting. U kunt de bestelling NIET annuleren of wijzigen. Ook is dit niet op alle spoorlijnen te koop. U mag niet tijdens de spits reizen en alleen met NS.

 

Daarnaast bestaan er 7 verschillende abonnementen. Bij de meeste abonnementen mag u niet tijdens de spits inchecken, maar mag u uw reis wel afmaken. Tevens mag u 3 personen met 40% korting meenemen. Behalve bij traject abonnement kunt u op het laatst moment een andere bestemming kiezen of een andere dag reizen.

 

Ik snap dat het veel keuzes zijn. Hierdoor is voor de meeste reizigers een mooie aanbieding.

 

 

Ook bij de trein kunt u gewoon in en uitchecken, maar dan betaalt u de hoofdprijs. Ook de bus heeft abonnementen, dagkaarten, provincie-kaarten, tijdelijke acties....

Reageer