Skip to main content
Antwoord

Samenreiskorting

• January 9, 2025
  • 8 reacties
  • 181 Bekeken

Goedendag, mijn vraag: ik heb een Flex Dal Vrij abonn. 2e klas. Dit kan ik tijdelijk omzetten naar 1e klas. Als ik met een samenreiziger 1e klas wil reizen, krijg ik dan ook 40% korting op het samenreisticket, uiteraard over de 1e klas ritpreis?

Bedankt, groeten, Hans Peters.

Beste antwoord door Tochjo

Ja.

U betaalt het verschil tussen de ritprijs eerste klas met korting en de ritprijs tweede klas met korting (want uw abonnement dekt al de tweede klas), wat neerkomt op een bedrag van 70 procent van de ritprijs tweede klas met korting.

De persoon die met u Samenreist, betaalt gewoon de ritprijs eerste klas met korting, dus 60 procent van de ritprijs eerste klas vol tarief.

Ter illustratie de prijzen voor een reis Eindhoven Centraal-Breukelen:

• Deze reis kost 20 euro vol tarief tweede klas.
  • De prijs met korting tweede klas is 0,6 × 20 = 12 euro.
  • Deze reis kost 1,7 × 20 = 34 euro vol tarief eerste klas.
  • De prijs met korting eerste klas is 0,6 × 34 = 20,40 euro.

Zou u deze reis maken, dan betaalt u 20,40 − 12 = 8,40 euro en de persoon die met u Samenreist, betaalt 20,40 euro.

8 reacties

Tochjo
Forum|alt.badge.img+4
  • Antwoord
  • January 9, 2025

Ja.

U betaalt het verschil tussen de ritprijs eerste klas met korting en de ritprijs tweede klas met korting (want uw abonnement dekt al de tweede klas), wat neerkomt op een bedrag van 70 procent van de ritprijs tweede klas met korting.

De persoon die met u Samenreist, betaalt gewoon de ritprijs eerste klas met korting, dus 60 procent van de ritprijs eerste klas vol tarief.

Ter illustratie de prijzen voor een reis Eindhoven Centraal-Breukelen:

• Deze reis kost 20 euro vol tarief tweede klas.
  • De prijs met korting tweede klas is 0,6 × 20 = 12 euro.
  • Deze reis kost 1,7 × 20 = 34 euro vol tarief eerste klas.
  • De prijs met korting eerste klas is 0,6 × 34 = 20,40 euro.

Zou u deze reis maken, dan betaalt u 20,40 − 12 = 8,40 euro en de persoon die met u Samenreist, betaalt 20,40 euro.

• January 27, 2025

Aanvullende vraag: Ik heb een 1e klasabonnement Dal Vrij Flex en wil Samenreiskorting geven aan mijn medereiziger, maar dan wel op het 2e klastarief. Ik ga dan samen met hem reizen en voor deze keer met mijn 1e klasabonnement in de 2e klas zitten. 

Kan dit? Of kan medereiziger alleen 40% korting krijgen over het 1e klastarief, omdat ik zo'n abonnement heb?

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • January 27, 2025

Dat is mogelijk. Bij het bestellen verzilveren van de Samenreiskorting en het bestellen van het e-ticket kun je voor de juiste klasse kiezen als medereiziger. Dit zal dus geen probleem zijn Rene74. Had je het al geprobeerd? 😊

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • January 27, 2025

Het is analoog aan dat u met een eerste klas abonnement ook tweede klas mag reizen -  andersom natuurlijk niet. Als u met uw medepassagiers in de tweede klas gaat zitten en tweede klas samenreiskorting weggeeft, dan mag dat gewoon.

• January 27, 2025

Bedankt voor de duidelijke informatie!

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • January 27, 2025

@Tochjo 

• Deze reis kost 0,7 × 20 = 34 euro vol tarief eerste klas

1,7 x 20  lijkt me,

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 27, 2025