beantwoord

Samenreiskorting via chipkaart of los kaartje ?

  • 24 April 2023
  • 6 reacties
  • 1506 Bekeken

Hallo allemaal,

 

Ik wil graag binnenkort iemand mee laten reizen met mijn dal- voordeel abonnement. We reizen op de heenweg volledig in de daluren, maar op de terugweg checken we net voor 16.00 in. We rijden alleen met de NS.

In de voorwaarden van de samenreis dagretour (ticket) staat alleen geldig tijdens de dal uren.

https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/samenreisticket_retour_daluren

 

Bij een Ov chipkaart geldt toch de voorwaarden als je incheckt in de daluren is de korting actief ? 
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1622457016142/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf

In de voorwaarden ns flex 5.4 staat het ‘eerste incheckmoment’
Geld dit ook voor degene die meereist op mijn abonnement via de meereiskorting of gelden dezelfde voorwaarden als de tickets en mag hij alleen maar tussen de daluren gebruik maken van de korting?

Mijn vraag is of wij net voor 16.00 gebruik mogen maken van zowel het losse kaartje, als de chipkaart of alleen de chipkaart of geldt de samenreiskorting dan zoiezo niet ?

Misschien heb ik ergens overheen gelezen, maar ik kan het niet goed terug vinden en ik zou graag willen weten of mijn reisgenoot dan een ov chipkaart moet aanschaffen? 

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

 

Met vriendelijke groet,

Jelmar
 

 

 


 

 

 

icon

Beste antwoord door Momo 24 April 2023, 13:11

Bekijk origineel

6 reacties

Bij een eticket met samenreiskorting mag de eigenaar zich in de spitsuren niet in de trein bevinden Bij een ov-chipkaart met samenreiskorting is het moment van inchecken beslissend.

Wat u wil (vlak voor 16.00 uur vertrekken) kan dus alleen als de samenreiskorting op een OV-chipkaart staat.

Reputatie 7
Badge +3

Als je Samenreiskorting op de OV-chipkaart laadt gelden dezelfde voorwaarden als met een kortingsabonnement. Dus in de daluren (vlak voor de spits) ingecheckt mag je doorreizen als het al spits is. Met een e-ticket mag dit niet, dan moet je om 16:00 uur de trein uit zijn. Met e-ticket is niet te controleren hoe laat de reis begon, met de OV-chipkaart wel.

Bedankt voor jullie snelle reactie! Wel fijn dat de samenreiskorting wel geldt op de ov-chipkaart ( bij inchecken in daluren), scheelt weer een stuk! :) Alles is nu duidelijk geworden. Fijne dag verder !

Je jaagt op deze manier mensen die al weinig met de trein reizen er ook nog eens uit.
Waarom?
1) Samenreiskorting opladen op een anonieme kaart kan niet dus ik kan als abonnementhouder niemand met mijn anonieme kaart mee laten reizen.
Sporadisch reizenden hebben geen abonnement.
2) Met een los E-ticket mag je in de spits niet in de trein zitten.
Daarmee wordt een reis Enschede-Amsterdam en terug niet meer interessant.
Immers na 9 uur vertrekken en om 10 uur aankomen en voor 2 uur terug.
Daar is nog niet eens meegenomen dat bij een vertraagde trein en daardoor een gemiste overstap het nog erger kan worden.
Waarom kan dat niet, immers de medereiziger mag alleen in de trein zitten als de hoofdreiziger daar ook in zit.
Met de inchecktijd van de hoofdreiziger kan de inchecktijd worden gecontroleerd.
3) Niet iedereen heeft een smartfoon en/of mobiel internet dus spontaan samen de trein pakken is er niet meer bij.

Ergo als ik met 3 personen reis is de auto goedkoper terwijl dat met samenreiskorting niet zo was.

Zeker ouderen en digibeten worden met deze ingewikkelde weg gestraft, zullen de auto pakken en zorgen voor ionveiligheid op de weg.
 

Reputatie 7
Badge +3

@Steven van Alfen dit onhandige gedoe heb je te danken aan degenen die samenreistickets misbruikten.

Badge +3

Samenreiskorting opladen op een anonieme kaart kan niet dus ik kan als abonnementhouder niemand met mijn anonieme kaart mee laten reizen.

Dat kan tot 22 april, bij een kaartautomaat.

In het weekend is er geen spitsbeperking voor e-tickets, en als je met 3 personen van Enschede naar Amsterdam wilt kan dat voor 34 euro met een Groepsticket. Maar ga gerust met de auto en vergeet de parkeerkosten niet 🙄

Reageer