Studentenreisproduct studie lening

  • 23 January 2023
  • 1 reactie
  • 116 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi,

Deze maand heb ik voor een maand (januari) mijn studielening stopgezet (ivm de rente wisseling). Nu was ik vergeten mijn studentenreisproduct stop te zetten en heb ik er een keer mee gereisd op 18 januari. Ik dacht dat deze automatisch stop ging en dat ik als ik er mee reisde dit gewoon van mijn saldo zal gaan. 

Nu zag ik in mijn duo.nl berichten over (extra) boetes voor reizen met mijn reisproduct zonder dat ik er recht op heb.

Is het mogelijk dat ik dit op enige wijze terug kan draaien of kan verminderen..? Is het mogelijk dat ik dit ene ritje terug betaal o.i.d., zodat ik niet 80 of 160 euro boetes hiervoor heb. 

 

Verder  als dit niet mogelijk is; heb ik een vraag of ik dan nu een boete heb voor de hele maand januari ( dus 160 euro +80 euro?) of alleen voor een halve maand (80 euro)  omdat ik alleen op 18 januari heb gereisd?

 

Ik zat tot aan 17 januari ook in het buitenland dus ik was helaas sowieso te laat met het stopzetten van mijn studentenreisproduct, als dit misschien ook nog kan helpen.

 

Het zal me heel erg helpen als iemand met deze kwestie met me kan meedenken.

Mvg,

Cecile van der Linden


1 reactie

Daarvoor moet u toch echt bij DUO zijn en niet bij NS. NS gaat niet over het Studentenreisproduct. De boete krijgt u van DUO als u het reisproduct niet binnen 10 dagen hebt stopgezet.

Er maar vanuit gaan dat iets automatisch wordt stopgezet zonder dat te verifiëren is verder natuurlijk nogal naïef. Want hoe denkt u dat het Studentenreisproduct van uw kaart wordt gehaald als u dat zelf niet doet? Van een student mag beter worden verwacht.

Even kijken bij DUO had u trouwens wijzer gemaakt:

Stopzetten studiefinanciering of tegemoetkoming

Vul de wijzigingshulp in. Binnen een minuut weet u wat u moet regelen.

Wijzigingshulp opleidingWijzigingshulp opleiding

Reisproduct stopzetten

Hebt u een studentenreisproduct? Dan moet u hem zelf stopzetten bij een ophaalautomaat. Doe dit vóór of op de 10e dag van de 1e maand waarin u er geen recht meer op hebt. Onterecht reizen met het studentenreisproduct kost de 1e maand € 81,40 per halve kalendermaand, daarna € 162,82 per halve kalendermaand.

Reageer