Suggesties mbt maatregelen fraude e-tickets

  • 3 April 2023
  • 6 reacties
  • 302 Bekeken

Voor zover ik heb meegekregen is er een hoop gedoe rondom fraude met e-tickets en agressie ten gevolge daarvan. Hier moet natuurlijk iets aan gedaan worden, maar de enige concrete (semi-)serieuze en effectieve maatregel die ik zo snel kon vinden was het compleet afschaffen van e-tickets. Ik zou het jammer vinden als dat zou gebeuren, want het is best fijn om van te voren te weten dat je kaartje in orde is (al helemaal als je uit het buitenland komt). Daarom heb ik zelf wat suggesties bedacht.

De Ns-community is vast niet de juiste plek hiervoor, maar hopelijk kan een moderator dit verplaatsen naar een plek waar het wel hoort.

Op het moment zijn er voor zover ik weet 2 versies voor het e-ticket: een digitale versie in de vorm van een qr-code in de ns-app en een fysieke versie in de vorm van een uitgeprinte qr-code. Zoals anderen al geconcludeerd hadden is de kern van het probleem dat deze qr-codes makkelijk te reproduceren zijn. Voor beide vormen heb ik een oplossing bedacht. Eerst ga ik mijn oplossing voor de digitale versie behandelen, daarna mijn oplossing voor de fysieke versie en tenslotte de interactie tussen de twee.

 

Digitale vorm

Het is op het moment erg makkelijk om een screenshot te maken en deze te delen. Gelukkig hebben bijna alle smartphones tegenwoordig een NFC functie. Als een e-ticket in de NS-app in nfc vorm is in plaats van een qr-code, is dit veel moeilijker te reproduceren. Het is natuurlijk nogsteeds mogelijk om dit te reproduceren, daarom is het waarschijnlijk handig om dit signaal als een functie van utc te laten veranderen. Dit brengt echter een hoop complicaties met zich mee en is meer een toekomstige verbetering dan iets om direct te implementeren.

 

Fysieke vorm

De fysieke vorm heeft naast de makkelijke reproductie ook als kwetsbaarheid dat deze niet altijd aan ns-account verbonden is. Daarbij komt nog de complicatie dat deze vorm makkelijk thuis (of op het werk) te produceren moet zijn. Dit maakt het daarom per definitie onmogelijk om de reproductie van deze vorm moeilijk te maken. Daarom stel ik voor om nog steeds een uitgeprinte qr-code te gebruiken, maar om deze qr-code niet als uiteindelijk reisproduct te gebruiken. Zorg in plaats daarvan, dat de kaartautomaten uitgerust zijn met een scanner voor qr-codes en laat deze bij het scannen van de qr-code fysieke een los kaartje (eenmalige chip-kaart) printen. Nadat de het kaartje geprint is, kan de qr-code in het hele land ongeldig worden. Dit maakt reproductie veel moeilijker en daarmee de kans op fraude veel lager, zonder de voordelen van een fysiek e-ticket (geen lege batterij, geen stress over geweigerde pinpassen,creditcards of contant geld vlak voor je trein gaat) significant te verlagen. De uitdaging hierbij zijn reizigers die met de trein het land in komen. Hier heb ik helaas geen elegante oplossing voor kunnen bedenken. Het lijkt mij daarom handig om dit soort internationale qr-codes nog wel te accepteren of deze alleen in internationale treinen te accepteren en op alle stations/perrons waar deze treinen stoppen een kaartautomaat te plaatsen en aan internationale reizigers duidelijk te maken dat ze daar voor het vervolg van hun reis met de qr-code een kaartje moeten halen. Een balans tussen deze opties is natuurlijk ook mogelijk.

 

Interactie

Als zowel de digitale kaartjes als de fysieke kaartjes(?) nfc signalen zijn gebruiken, wordt het mogelijk dat mensen het nfc-signaal van hun fysieke kaartje scannen, die data delen en dat andere mensen dat signaal met hun mobiele telefoon reproduceren. Het is daarom relevant om bij het scannen aan de conducteur te melden of dit signaal bij een fysiek kaartje of bij een digitaal kaartje hoort.


6 reacties

Hallo Abelreist en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor deze zeer uitgebreide suggestie. Ik ga deze doorzetten naar de afdeling die hier over gaat. Het onderwerp e-ticket is al jarenlang een zeer interessante discussie. Achter de schermen van de community is er binnen onze organisatie ook vaak gebrainstormd wat we hiermee kunnen en moeten doen. Ik ben ook zeer benieuwd wat de community van dit topic vindt.

 

Ik zie wel een paar knelpunten, namelijk dat bij de digitale vorm alle reizigers een smartphone moeten hebben waarop een NFC functie zit. Ondanks dat bijna alle modellen deze functie wel hebben zijn er nog veel mensen die een oudere telefoon hebben die deze functie niet hebben. Ook als je je betaalpas hebt gekoppeld aan je mobiel kan dit voor problemen zorgen omdat je dan met OVpay incheckt in plaats van met de e-ticket, of misschien wel met beide.

 

Met de fysieke vorm geef je aan dat je een qr-code krijgt waarna je op het station je kaartje kan printen. Bij de fysieke kaartjes op het station vragen wij 1 euro toeslag voor de printkosten. Deze moeten wij dan doorbereken op de e-tickets. Voor een klein ritje is een e-ticket juist gewenst vanwege deze euro die de reiziger niet hoeft te betalen. Daarnaast kost het wel heel erg veel geld om alle automaten te voorzien van een qr-scanner. Ik ben bang dat dat ook een groot knelpunt is.

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is het concept e-ticket bijna volledig achterhaald voor enkele reizen en retours. Je kunt daarvoor OVpay gebruiken. Om fraude te voorkomen zou je speciale tickets als de dagkaart dal voor jongeren alleen nog via de automaat moeten verkopen.

OVpay is ook de oplossing voor reizigers uit het buitenland. Die kunnen hun bankpas of creditcard gebruiken om in Nederland met het OV te reizen. Het heeft helemaal geen zin om van te voren kaartjes te kopen voor het reizen met de trein. De kaartjes zijn nooit uitverkocht.

Ik zie alleen nog een beperkte toekomst weggelegd voor het e-ticket voor aanbiedingen uit de spoordeelwinkel

Reputatie 7

Vorige week bij ÖBB drie E-tickets gekocht voor intercityreizen in Oostenrijk deze zomer. Ook hier geldt: eenmaal gedownload, niet te annuleren. Maar zolang je het ticket nog niet hebt gedownload, kan je alleen bij de twee duurdere opties zelf annuleren via je account. 

Verschil met NS is natuurlijk dat je je bij ÖBB boekt voor een bepaalde intercity op een bepaalde tijd, en hiervoor verschillende prijzen gelden met elk hun eigen (in)flexibiliteit. Daar hebben E-tickets dan ook echt zin: vroeg boeken, goedkoop reizen. Voor 3 euro een zitplaats erbij boeken en klaar.

Omdat in Nederland de intercity’s als het ware metro-achtig rijden en de rit altijd hetzelfde kost, je de chipkaart hebt en OVpay, hebben E-tickets hier toch helemaal geen nut? 

De beste oplossing om veel gezeur, fraude en problemen te voorkomen is afschaffen. Scheelt veel geld, tijd en irritatie.

 

Reputatie 7
Badge +3

De e-tickets van NS zijn in deze vorm al jaren een bron van irritatie en frustratie. NS kan er maar beter mee stoppen voor enkele reizen en retours.

Reputatie 7

Is de prijs voor de reis bij een e-ticket (standaard tarief - geen spoordeelwinkel enzovoort) dezelfde als diezelfde reis betaald met een bankkaart ?

 

Overigens is het probleem met een e-ticket niet zo zeer de kopieerbaarheid. Je moet bij een e-ticket een identiteitsbewijs op die naam en geboortedatum kunnen tonen en dan gaat het alsnog mis met je ‘kopie’. Het probleem daarvan is dat de zwartrijder dan agressief wordt. Maar goed… er zullen altijd agressieve zwartrijders zijn. Dat kan je alleen de kop in drukken door consequent te controleren.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, de ritprijs is exact hetzelfde. Afgezien van wat beperkte kortingen die NS verleent op bepaalde trajecten.

@Ferdinand Delasoie 
Je kunt de situatie al enorm verbeteren door QR (of Aztec-) codes niet meer te verstrekken. Kunnen ze ook niet meer gekopieerd worden.

Reageer