Voor zover ik heb meegekregen is er een hoop gedoe rondom fraude met e-tickets en agressie ten gevolge daarvan. Hier moet natuurlijk iets aan gedaan worden, maar de enige concrete (semi-)serieuze en effectieve maatregel die ik zo snel kon vinden was het compleet afschaffen van e-tickets. Ik zou het jammer vinden als dat zou gebeuren, want het is best fijn om van te voren te weten dat je kaartje in orde is (al helemaal als je uit het buitenland komt). Daarom heb ik zelf wat suggesties bedacht.
De Ns-community is vast niet de juiste plek hiervoor, maar hopelijk kan een moderator dit verplaatsen naar een plek waar het wel hoort.
Op het moment zijn er voor zover ik weet 2 versies voor het e-ticket: een digitale versie in de vorm van een qr-code in de ns-app en een fysieke versie in de vorm van een uitgeprinte qr-code. Zoals anderen al geconcludeerd hadden is de kern van het probleem dat deze qr-codes makkelijk te reproduceren zijn. Voor beide vormen heb ik een oplossing bedacht. Eerst ga ik mijn oplossing voor de digitale versie behandelen, daarna mijn oplossing voor de fysieke versie en tenslotte de interactie tussen de twee.
Digitale vorm
Het is op het moment erg makkelijk om een screenshot te maken en deze te delen. Gelukkig hebben bijna alle smartphones tegenwoordig een NFC functie. Als een e-ticket in de NS-app in nfc vorm is in plaats van een qr-code, is dit veel moeilijker te reproduceren. Het is natuurlijk nogsteeds mogelijk om dit te reproduceren, daarom is het waarschijnlijk handig om dit signaal als een functie van utc te laten veranderen. Dit brengt echter een hoop complicaties met zich mee en is meer een toekomstige verbetering dan iets om direct te implementeren.
Fysieke vorm
De fysieke vorm heeft naast de makkelijke reproductie ook als kwetsbaarheid dat deze niet altijd aan ns-account verbonden is. Daarbij komt nog de complicatie dat deze vorm makkelijk thuis (of op het werk) te produceren moet zijn. Dit maakt het daarom per definitie onmogelijk om de reproductie van deze vorm moeilijk te maken. Daarom stel ik voor om nog steeds een uitgeprinte qr-code te gebruiken, maar om deze qr-code niet als uiteindelijk reisproduct te gebruiken. Zorg in plaats daarvan, dat de kaartautomaten uitgerust zijn met een scanner voor qr-codes en laat deze bij het scannen van de qr-code fysieke een los kaartje (eenmalige chip-kaart) printen. Nadat de het kaartje geprint is, kan de qr-code in het hele land ongeldig worden. Dit maakt reproductie veel moeilijker en daarmee de kans op fraude veel lager, zonder de voordelen van een fysiek e-ticket (geen lege batterij, geen stress over geweigerde pinpassen,creditcards of contant geld vlak voor je trein gaat) significant te verlagen. De uitdaging hierbij zijn reizigers die met de trein het land in komen. Hier heb ik helaas geen elegante oplossing voor kunnen bedenken. Het lijkt mij daarom handig om dit soort internationale qr-codes nog wel te accepteren of deze alleen in internationale treinen te accepteren en op alle stations/perrons waar deze treinen stoppen een kaartautomaat te plaatsen en aan internationale reizigers duidelijk te maken dat ze daar voor het vervolg van hun reis met de qr-code een kaartje moeten halen. Een balans tussen deze opties is natuurlijk ook mogelijk.
Interactie
Als zowel de digitale kaartjes als de fysieke kaartjes(?) nfc signalen zijn gebruiken, wordt het mogelijk dat mensen het nfc-signaal van hun fysieke kaartje scannen, die data delen en dat andere mensen dat signaal met hun mobiele telefoon reproduceren. Het is daarom relevant om bij het scannen aan de conducteur te melden of dit signaal bij een fysiek kaartje of bij een digitaal kaartje hoort.