Op 5 mei 2024 maakte ik een rit van Venlo naar Rotterdam met een E-ticket, besteld op 4 mei. De totale kosten bedroegen € 80.18 (twee personen – 1e klas). Is in deze rit rekening gehouden met mijn dalurenvoordeelkaart (van 40%)? Had ik dat moeten aangeven? Kan ik nog geld terugkrijgen?
Nee, daar is geen rekening mee gehouden, e-tickets zijn altijd vol tarief. Als je een abonnement hebt, dien je in- en uit te checken met je OV-chipkaart, dan wordt de korting automatisch berekend.
Korting vanwege abonnement wordt alleen gegeven wanneer er ingecheckt wordt met de kaart waarop het abonnement staat. Het is niet mogelijk om op basis van een abonnement e-tickets met korting voor jezelf te kopen.
En ja als je in de daluren reisde heb je teveel betaald. Je had als je met jouw ov-chipkaart reisde zelfs jouw medereiziger samenreiskorting kunnen geven.
En nee je kunt achteraf geen geld terug vragen. Je hebt zelf gekozen om met e-tickets te gaan reizen en niet met jouw abonnement.
U kunt het formulier invullen Geld terug bij vergeten OV-chipkaart.
En zoals hierboven staat, de volgende keer inchecken met uw OV chipkaart.
Op www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html staat hoe u samenreiskorting kunt activeren.
1ste klas weekend vrij kost €43,95 www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij, hiermee was u even duur uit en had u in hetzelfde maand nog een reis kunnen maken in het weekend. Eventueel ook uit te breiden met korting in de daluren.
Voor degenen die een ov-chipkaart met abonnement vergeten: reis op bankpas andere chipkaart of kaartje uit automaat. Daarbij kan NS aan inchecktijd zien of je gereisd hebt op moment dat abonnement geldig was.
Daarbij is bij een e-ticket niet te achterhalen wanneer TS gereisd heeft. Dat kan namelijk spits zijn geweest.
Dat kan niet, want er is gereisd op een zondag.
Voor degenen die een ov-chipkaart met abonnement vergeten: reis op bankpas andere chipkaart of kaartje uit automaat. Daarbij kan NS aan inchecktijd zien of je gereisd hebt op moment dat abonnement geldig was.
Helemaal niet nodig. De regeling is zoals-ie is. Dus ook met een e-ticket kun je op deze manier je geld terugvragen. Dat je dat kunt misbruiken door op die manier met korting in de spits te reizen is niet het probleem van de reiziger.
Voor degenen die een ov-chipkaart met abonnement vergeten: reis op bankpas andere chipkaart of kaartje uit automaat. Daarbij kan NS aan inchecktijd zien of je gereisd hebt op moment dat abonnement geldig was.
Helemaal niet nodig. De regeling is zoals-ie is. Dus ook met een e-ticket kun je op deze manier je geld terugvragen. Dat je dat kunt misbruiken door op die manier met korting in de spits te reizen is niet het probleem van de reiziger.
Het kan wel maar 3 keer per jaar. Overigens tijd om dit afschaffen gezien het risico op misbruik met de daluren en alleen nog inchecken met een bankpas te vergoeden.
Op 5 mei 2024 maakte ik een rit van Venlo naar Rotterdam met een E-ticket, besteld op 4 mei. De totale kosten bedroegen € 80.18 (twee personen – 1e klas). Is in deze rit rekening gehouden met mijn dalurenvoordeelkaart (van 40%)? Had ik dat moeten aangeven? Kan ik nog geld terugkrijgen?
U houdt zich niet aan de regels van uw abonnement en dan krijgt u dus problemen.
Daarbij is bij een e-ticket niet te achterhalen wanneer TS gereisd heeft. Dat kan namelijk spits zijn geweest.
Dat kan niet, want er is gereisd op een zondag.
Je was te snel, want ik was mijn bericht al aan het passen.
Voor degenen die een ov-chipkaart met abonnement vergeten: reis op bankpas andere chipkaart of kaartje uit automaat. Daarbij kan NS aan inchecktijd zien of je gereisd hebt op moment dat abonnement geldig was.
Helemaal niet nodig. De regeling is zoals-ie is. Dus ook met een e-ticket kun je op deze manier je geld terugvragen. Dat je dat kunt misbruiken door op die manier met korting in de spits te reizen is niet het probleem van de reiziger.
Wanneer je een e-ticket koopt, kan NS moeilijk doen bij terugvragen als je een dal abonnement hebt.
Wanneer je een e-ticket koopt, kan NS moeilijk doen bij terugvragen als je een dal abonnement hebt.
Waar staat dat?
Wanneer je een e-ticket koopt, kan NS moeilijk doen bij terugvragen als je een dal abonnement hebt.
Waar staat dat?
Kan!
Als dat niet in de voorwaarden of op de site staat, kan dat dus niet.
Als dat niet in de voorwaarden of op de site staat, kan dat dus niet.
In de voorwaarden staat e-ticket als vervangend vervoersbewijs genoemd, maar ik kreeg een keer advies vanwege mijn dal abonnement om kaartje uit de automaat te nemen.
Wanneer je een e-ticket koopt, kan NS moeilijk doen bij terugvragen als je een dal abonnement hebt.
Waar staat dat?
Staat nergens, maar NS kan niet controleren of je bij het gebruik van je alternatieve ticket wel aan de voorwaarden van je abonnement hebt voldaan en die bewijsplicht ligt natuurlijk wel bij degene die geld terugvraagt op basis van dat abonnement. In dit geval zal dat (zondag) niet zo'n probleem zijn maar doordeweeks wel.
Verder geeft
Het was dan wel geen opzet, maar meer onbekendheid met de regels rond zijn abonnement. Maar uiteindelijk blijft het hetzelfde als je om coulance gaar vragen.
Het was dan wel geen opzet, maar meer onbekendheid met de regels rond zijn abonnement.
"Ik ben onbekend met de regels" is mij iets te gemakkelijk. Daarmee kun je alles recht praten. Als je iets aanschaft gewoon de gebruiksaanwijzing even lezen
die bewijsplicht ligt natuurlijk wel bij degene die geld terugvraagt op basis van dat abonnement.
Dan moeten ze dat vermelden.
Het was dan wel geen opzet, maar meer onbekendheid met de regels rond zijn abonnement. Maar uiteindelijk blijft het hetzelfde als je om coulance gaar vragen.
Die ‘regels’ staan in het kort op de website wanneer je een abonnement wilt aanschaffen en uitgebreid in de voorwaarden. Men kan zich niet gaan beroepen op onbekendheid als men de voorwaarden niet leest.
Via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html kan en mag het gewoon, om welke reden dan ook. Daar komt geen persoonlijk oordeel (opzet of niet) bij kijken.
Reis je met een NS-abonnement, maar ben je je OV-chipkaart vergeten? Of heb je met je betaalpas gereisd in plaats van je OV-chipkaart?
3 keer per jaar, en voor één persoon (de abonnementhouder). De 40% korting voor een medereiziger wordt lastiger, dat zal het systeem waarschijnlijk niet slikken maar probeer het gerust.
.....mag het gewoon, om welke reden dan ook.....
Alleen TS had zijn OV chipkaart niet thuis vergeten, hij/zij had bewust een E-ticket gekocht, zelfs een dag eerder dan de reisdatum.
Nou kan hij/zij natuurlijk net doen of hij zijn OV-chipkaart vergeten is, maar is dit eerlijk ?
Liegen zou niet horen lijkt mij, het is oneigenlijk gebruik van de mazen in het net (de wet=gebruiksvoorwaarden).
En dan niet later klagen dat NS de voorwaarden nog strenger maakt en gewoon gaat toepassen.....
.....mag het gewoon, om welke reden dan ook.....
Alleen TS had zijn OV chipkaart niet thuis vergeten, hij/zij had bewust een E-ticket gekocht, zelfs een dag eerder dan de reisdatum.
Nou kan hij/zij natuurlijk net doen of hij zijn OV-chipkaart vergeten is, maar is dit eerlijk ?
Wie heeft het over liegen? Als abonnementhouder heb je recht op korting (daluren, al mag je met een e-ticket voltarief ook in de spits reizen maar dit gaat om een zondag). Weinig aan de hand dus als dit incidenteel was, vandaar drie keer en daarna heb je pech.
Wil ze niet de kost geven die er later achter komen dat ze altijd teveel betaald hebben door e-tickets te kopen…
Al kon dat voorheen wel, maar dan ging het om Samenreistickts en met jezelf mag je niet meereizen. Als je dan ‘op de bon’ gaat sta je (terecht) nergens.
Reis je met een NS-abonnement, maar ben je je OV-chipkaart vergeten? Of heb je met je betaalpas gereisd in plaats van je OV-chipkaart?
Heb je bewust een E-ticket gekocht, zelfs een dag eerder, zie ik er niet bij staan...…
Dus je gebruikt het formulier om de eigen fouten, door de voorwaarden niet te lezen, te verdoezelen.
Maar goed, ook hier beslist de NS Klantenservice of de coulance gehonoreerd wordt, en niet de Community leden.
Op 5 mei 2024 maakte ik een rit van Venlo naar Rotterdam met een E-ticket, besteld op 4 mei. De totale kosten bedroegen € 80.18 (twee personen – 1e klas). Is in deze rit rekening gehouden met mijn dalurenvoordeelkaart (van 40%)? Had ik dat moeten aangeven? Kan ik nog geld terugkrijgen?
Dank voor alle antwoorden. Ik wist inderdaad niet dat je geen dalurenkorting krijgt als je een E-ticket koopt. Ook niet op zondag. Dat ik een E-ticket nam, kwam omdat ik op die dag reisde vanaf Dusseldorf. Ik had via de Duitse Bahn een ticket gekocht voor Dusseldorf-Venlo en dacht dat het slim was om een E-ticket te nemen vanaf Venlo naar Rotterdam, zodat ik meteen door kon. Ik zag bij het kopen van een E-ticket geen waarschuwing dat een dalurenkorting niet geldig was. Ik hoop bij de NS op coulantie.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.