Skip to main content

Dit is wel grappig.

In Limburg kan je natuurlijk op allerlei manieren van bijv. Heerlen naar Roermond (NS/Arriva) en alle opties hebben een verschillende prijs, dus je moet goed opletten wat voor ticket je koopt (vervoerderskeuze) en/of welke trein(en) je neemt.

Zo kost Heerlen - Roermond het volgende (2e klas voltarief):

NS only: € 9,10
Arriva + NS (overstap op Sittard): € 9,39
Arriva only (ook overstappen natuurlijk, en met een ov-chipkaart hoeft dat niet): € 10,00

Da’s allemaal leuk en aardig (Arriva is gewoon iets duurder dan NS daar).

Maar nu wil iemand Traject Vrij van Houthem-St. Gerlach naar Maastricht.

Arriva (die rijden daar) zegt dat het € 94,50 kost.

NS (die rijden daar helemaal niet, maar schaf gerust NS Flex Traject Vrij aan!) en dan kost het maar € 80,80 :rofl:

Lijkt op de vroegere optie waarbij Traject Vrij Utrecht - Arnhem Velperpoort (met een heel klein stukje Arriva erbij, toentertijd) 12 euro per maand goedkoper was dan alleen maar Utrecht - Arnhem, ook al reisde je nooit verder dan van/naar Arnhem.

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van! Het is legaal.


Arriva is niet duurder. Die €94,50 is een maandabonnement. Neem je bij Arriva een jaarabonnement dan kost dat per jaar €945,20, en dat komt dan op €78,77 per maand, dus goedkoper dan NS. Het is hetzelfde als toen er nog geen NS Flex was en de prijs van een maandabonnemt per maand duurder was dan een jaarabonnement bij NS en nu ook nog (weer) het geval is met de pre-paid maandkaarten Traject Vrij bij NS, die zijn ook 20% duurder dan de Flex variant. 

 


I stand corrected (info van @Momo)

Die €94,50 van Arriva is voor een maandabonnement. Neem je daar een jaarabonnement is de prijs €945,20 per jaar, wat dan weer €78,77 per maand is. Bij NS is een pre-paid maandkaart voor dat traject ook duurder.

Hoe dan ook, voor die € 80,80 ben je klaar met NS Flex Traject Vrij op het Arriva Traject. Opzegbaar na een maand.

Ook al rijdt NS daar dus niet. :sweat_smile:


Als je NS Flex wil om bv na 1 of 2 maanden weer stop te zetten, prima, dat is dan inderdaad goedkoper dan een maandabonnement bij Arriva. Maar wil je voor een jaar of langer een Traject Vrij op dat traject is Arriva met hun jaarabonnement goedkoper. Nadeel met dat Arriva jaarabonnement is dan wel dat het niet geldig is bij andere treinvervoerders, dan heb je ook niet de 40% korting wanneer je in de daluren buiten je traject reist op NS trajecten.


Jawel, Arriva Flow geeft dezelfde korting bij NS toch?

Voordeel is dat je met Arriva/Blauwnet geen middagspits hebt voor trein (Blauwnet)

Oh, en geen Focum kredietcheck op je adres… :sleeping:


Arriva site geeft dit aan:

 

En bij de veelgestelde vragen over Arriva Flow staat bij de vraag “Welke abonnementen kun je bestellen met Arriva Flow?” geen Traject Vrij. Dus blijkbaar kun je bij Arriva Flow (nog) geen Traject Vrij aanschaffen, alleen hun klassieke Traject Vrij, wat volgens de informatie niet geldig is bij andere treinvervoerders. 


Ik ga het niet uitrekenen maar een vergelijkbare tarievenchaos zul je ongetwijfeld ook in Twente hebben met Blauwnet en NS.

De onoverzichtelijkheid wordt nog groter doordat in het Blauwnetgebied je ook abonnementen kunt krijgen waarbij de bus is inbegrepen. Een eenvoudige OV-reiziger komt hier natuurlijk nooit uit.


ARV-Limburg biedt daarnaast-voor de minder geregelde reiziger-veel goedkopere DAGkaarten die ook gelden in al hun bussen. Versch. prijzen voor met/zonder spits.

Het is al enkele jaren niet meer mogelijk de hele reis per bus te doen-een stukje midden tussen Roermond en Sittard is opgeheven-waardoor het ook niet meer mogelijk is geheel binnen NL per bus van Roodeschool naar Eijsden te reizen (dat kon net in 1 dag toen er nog landelijke BUSdagkaarten waren).


Reageer