beantwoord

Trajectvrij en samenreiskorting

  • 27 February 2024
  • 70 reacties
  • 788 Bekeken

Mijn dochter heeft een trajectvrij abonnement van Hoogeveen naar Meppel. Ze wil graag met haar moeder/mijn vrouw naar Utrecht toe. Plan is dit in de daluren te doen. Aangezien mijn dochter jonger is dan 18 jaar, is het plan om voor haar een jongeren dagkaart te kopen. Kan mijn vrouw dan een kaartje kopen met 40% korting? En zo ja: wat moeten we hier precies voor doen?

Alvast bedankt voor de reacties.

icon

Beste antwoord door Robert B 27 February 2024, 21:09

Bekijk origineel

70 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zucht!

Juist iemand die altijd zo hamert op voorwaarden zou het hiermee eens moeten zijn.

Dus een jongerendagkaart is een geldig vervoersbewijs waarmee je iemand kunt samenreizen als je via een abonnement waarmee je niet reist een code hebt gegenereerd. Dat lees ik niet in de laatste zin van de voorwaarden onder punt 1.

Reputatie 7
Badge +3

Dat staat er ook niet. Maar er staat ook niet dat de abonnementhouder z'n abonnement als vervoerbewijs moet gebruiken.

Badge +3

Als er samengereisd wordt met een code (wat tot 22 april niet nodig is) dan heeft de medereiziger de naam van een abonnementhouder die codes mag uitdelen.

Als die naam ook op de Jongeren Dagkaart staat zou dat in orde lijken maar ik vermoed dat een conducteur dan toch de kaart met het abonnement wil zien, want er wordt ook nog iets gedaan met ‘de laatste vier cijfers van de ov-chipkaart’?

Dan ligt het er maar aan wat er gebeurt als die kaart gescand wordt. Uiteraard ziet de hc een afwijking (geen incheck) en we weten allemaal met welk gemak zoiets geregistreerd wordt en tot correcties leidt.

Voor de medereiziger maakt het niet veel uit, die heeft een code en ‘weet niet’ dat de abonementhouder met een heel ander vervoerbewijs reist.

De vraag is eigenlijk of een niet ingecheckt abonnement wel telt als ‘vervoersbewijs’, of dat alleen het in bezit hebben van een abonnement al recht geeft op medereizigers. Ik zou het niet riskeren.

Reputatie 7
Badge +1

De vraag is eigenlijk of een niet ingecheckt abonnement wel telt als ‘vervoersbewijs’, of dat alleen het in bezit hebben van een abonnement al recht geeft op medereizigers. Ik zou het niet riskeren.

In de voorwaarden schrijft NS niet dat je moet inchecken met het abonnement waarmee de korting wordt verleend. Als ze dat willen, dan moeten ze dat schrijven, zo werkt dat nu eenmaal in een rechtsstaat.

Reputatie 7
Badge

Het eerste wat @Robert B zegt is echter wel expliciet onjuist. Een ov chipkaart is alleen na inchecken een geldig vervoersbewijs en of er een abonnement op die ov chipkaart staat maakt daarvoor niet uit. Anders zou je ook wel de eerdergenoemde problemen krijgen dat je bijvoorbeeld niet meer kunt controleren of iemand met een traject vrij abonnement zonder incheck niet voor zijn vrije traject als is ingestapt.

De Tweede Kamer vond daar ooit wel iets van en je kunt je afvragen of NS hier daarom wel coulant mee is of dat misschien zelfs een rechter een boete onredelijk vind, maar zelfa dat maakt die ov chipkaart met abonnement zonder incheck niet opeens een geldig vervoersbewijs. En dat is verder ook een andere discussie.

De abonnementhouder dient wel te reizen met zijn abonnement en daarmee dus ingecheckt te zijn.

Badge +3

Het eerste wat @Robert B zegt is echter wel expliciet onjuist. Een ov chipkaart is alleen na inchecken een geldig vervoersbewijs en of er een abonnement op die ov chipkaart staat maakt daarvoor niet uit. Anders zou je ook wel de eerdergenoemde problemen krijgen dat je bijvoorbeeld niet meer kunt controleren of iemand met een traject vrij abonnement zonder incheck niet voor zijn vrije traject als is ingestapt.

Bij controle binnen het vrij reizen traject mag geen correctie volgen, men moet je dan op je woord geloven dat je in Hoogeveen ingestapt bent (of ergens anders op het traject, maar dat is lastig voor Hoogeveen - Meppel 😅)

Reputatie 7
Badge +1

De abonnementhouder dient wel te reizen met zijn abonnement en daarmee dus ingecheckt te zijn.

De vraag blijft hetzelfde: waar staat dat?

Reputatie 7
Badge

De abonnementhouder dient wel te reizen met zijn abonnement en daarmee dus ingecheckt te zijn.

De vraag blijft hetzelfde: waar staat dat?

Nergens (relevant), durf ik zo langzamerhand wel te geloven. Het statement van @Erryt NS (dank!) lijkt me echter wel een antwoord op de vraag hoe dit bedoeld is. Het lijkt me dan verstandig als NS de voorwaarden hierop aanpast, voordat iemand dit toch anders doet, beboet wordt, klaagt en in beroep gaat en dan weer gecompenseerd moet worden omdat hij gelijk krijgt van de geschillencommissie of de rechter.

Dit is altijd al zo geweest. Ik kan het echter niet vinden op de website of in de voorwaarden. Ik weet zeker dat het ergens ooit heeft gestaan. Ik ga het voor de zekerheid toch even doorspelen.

Badge +3

Ik ben nu wel benieuwd wat er gebeurt als:

  • Dochter met Traject Vrij van Hoogeveen naar Meppel reist, en daarna op een Jongeren Dagkaart naar Utrecht (en terug)
  • Dochter genereert een code. Wie die gebruikt en voor welk traject is totaal onbekend, die mag je met iedereen delen
  • Moeder zet Samenreiskorting aan op haar (anonieme) ov-chipkaart of koopt een e-ticket (met code van dochter) voor korting Hoogeveen - Utrecht… of:
  • Moeder met NS Flex Basis o.i.d. zet Samenreiskorting aan zonder code, want ze mag met jou (als NS Traject Vrij houder) mee naar waar jullie ook maar willen

Wie zit er dan fout bij controle?

  • De abonnementhouder heeft gewoon een Jongeren Dagkaart voor na Meppel, die doet niets fout!
  • De medereiziger weet niet beter dan dat ze meereist met iemand met Traject Vrij (wel wat vreemd als die even uitcheckt in Meppel natuurlijk…)

Ik heb het uitgezet. Je kan er beste vanuit gaan dat de abonnementhouder met zijn/haar abonnement ingecheckt moet zijn. Mocht dit niet zo zijn dan zal ik dat hier melden. Ik heb tevens verzocht om de website aan te vullen met deze informatie.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het uitgezet. Je kan er beste vanuit gaan dat de abonnementhouder met zijn/haar abonnement ingecheckt moet zijn. Mocht dit niet zo zijn dan zal ik dat hier melden. Ik heb tevens verzocht om de website aan te vullen met deze informatie.

Ik kreeg de link naar de voorwaarden waarvan ik screenshot gemaakt heb nadat ik een code genereerde via de app. Dat zullen wel dezelfde zijn als op de website.

Wat ik mis is de tekst die voorheen in de app stond als je een samenreiskorting ticket wilde kopen. Nu staat er alleen een knop voor de code zonder uitleg. Voor de voorwaarden moest ik eerst een code opvragen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het uitgezet. Je kan er beste vanuit gaan dat de abonnementhouder met zijn/haar abonnement ingecheckt moet zijn. Mocht dit niet zo zijn dan zal ik dat hier melden. Ik heb tevens verzocht om de website aan te vullen met deze informatie.

De website aanvullen is natuurlijk niet voldoende, aangezien de voorwaarden bepalend zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik via archive.org kan vinden is dat er jaren geleden voor NS Flex dit stond:

 

 

En voor de invoering van de Samenreiscode stond er bij het e-ticekt Samenreiskorting dit:

 

Reizen met een abonnement of een abonnement gebruiken doe je door in te checken. En niet door met een ander vervoerbewijs te reizen. 

Badge +3

Reizen met een abonnement of een abonnement gebruiken doe je door in te checken. En niet door met een ander vervoerbewijs te reizen. 

Dat heeft volgens mij nooit ergens gestaan in die woorden (en anders moet dat maar snel terug in de voorwaarden!), maar goed… gezond verstand en zo.

Hoe dan ook, medereizigers kunnen niet (met zekerheid) weten of degene met wie ze meereizen wel ingecheckt is… 

Want ja, dochterlief heeft gewoon in Hoogeveen ingecheckt met Traject Vrij dus dat is prima.

Als ze in Meppel uitcheckt (of even naar de wc gaat) is dat toch verder geen probleem?

Wel dus, want naar de wc gaan mag al niet omdat je altijd samen in dezelfde coupé dient te zijn!

Het wordt wel té grappig op deze manier… 😣😴

Reputatie 7
Badge

Als de tekst van @Momo in de voorwaarden zou staan, zou het m.i. volkomen duidelijk zijn, maar daar staat die dus niet en hij lijkt zelfs nergens meer te staan. Ik ben zeer benieuwd naar de reactie die @Erryt NS gaat krijgen. Zou dit ooit bewust of onbewust veranderd zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Reizen met een abonnement of een abonnement gebruiken doe je door in te checken. En niet door met een ander vervoerbewijs te reizen. 

Dat heeft volgens mij nooit ergens gestaan in die woorden (en anders moet dat maar snel terug in de voorwaarden!), maar goed… gezond verstand en zo.

Er stond "Reist u met een NS abonnement” en dan zal zo ongeveer iedereen wel weten dat je dat doet door met dat abonnement in te checken. Want als je er niet mee incheckt en bv een Jongeren Dagkaart koopt, dan reis je niet met het abonnement maar met de Jongeren Dagkaart. Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom NS de tekst heeft aangepast naar “een abonnement hebben” en vind ik dit niet handig, of liever gezegd nogal dom, want nu krijg je dit soort discussies. 

 

Reputatie 7
Badge

Volkomen mee eens, tenzij het wel degelijk expres is juist dus, maar dat lijkt inmiddels toch wel onwaarschijnlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Als de tekst van @Momo in de voorwaarden zou staan, zou het m.i. volkomen duidelijk zijn, maar daar staat die dus niet en hij lijkt zelfs nergens meer te staan. Ik ben zeer benieuwd naar de reactie die @Erryt NS gaat krijgen. Zou dit ooit bewust of onbewust veranderd zijn?

De tekst op de pagina met uitleg over Samenreiskorting is een aantal keer veranderd. Ik vind bv deze van oktober 2019:

https://web.archive.org/web/20191004165259/https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Daar stond dus wel duidelijk dat degene met wie je meereist met het abonnement (of Keuzedag of SRP) moest reizen. 

Reageer