beantwoord

trein geannuleerd, ticket geldig alternatieve route?

  • 7 April 2024
  • 11 reacties
  • 150 Bekeken

Ik moest van punt A naar B en nam een route via Apeldoorn. Voel een migraine opkomen, dus kocht bij hoge uitzondering een eersteklas e-ticket via de app, maar toen ik op het perron kwam werd de trein gecanceled. Volgende trein zou een uur later zijn, dus besloot ik via een andere route te gaan. 

De hamvraag: ik wil nu dus gewoon met mijn apeldoorn ticket via de nieuwe route rijden, aangezien dit niet mijn fout was. Begin en eindstation zijn hetzelfde, en als ik via de nieuwe route een ticket zou kopen, zou deze goedkoper zijn geweest. Dus het is niet alsof NS geld verliest. Mag dit?

icon

Beste antwoord door Robert B 7 April 2024, 14:44

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge

Welke reis wilt u precies maken? Dus van waar naar waar?

Reputatie 4

Helaas niet erg duidelijk, wat is "Punt A" en "Punt B" en de "Apeldoorn route" ?

Reputatie 7
Badge

@G.1idee zonder concrete informatie kunnen we uw vraag niet beantwoorden.

Helaas niet erg duidelijk, wat is "Punt A" en "Punt B" en de "Apeldoorn route" ?

Haha ja ik wilde dus een beetje anoniem blijven. Maar het gaat om een reis van Amsterdam naar Winterswijk. 

@G.1idee zonder concrete informatie kunnen we uw vraag niet beantwoorden.

Ik wilde niet teveel persoonlijke informatie geven, maar het gaat om amsterdam - winterswijk. Dat kan via amersfoort, apeldoorn en via Arnhem

Helaas niet erg duidelijk, wat is "Punt A" en "Punt B" en de "Apeldoorn route" ?

Ik wilde niet teveel persoonlijke informatie geven, maar het gaat om amsterdam - winterswijk. Dat kan via Amersfoort, apeldoorn en via Arnhem

Dus het is niet alsof NS geld verliest.

Het gaat niet alleen om NS maar ook om Arriva.

Reputatie 3

Het probleem van deze reis is dat u 2 overeenkomsten hebt met 1 ticket. U hebt een overeenkomst met NS tussen Amsterdam en Apeldoorn en tussen Apeldoorn en Winterswijk bij Arriva.

Ik durf geen antwoord te geven op uw vraag. Wel kunt u mogelijk aanspraak maken op de regeling geld terug bij vertraging (NS of Arriva) indien uw vertraging 30 minuten of langer is.

 

Tip voor de volgende keer: U bent nu €45 kwijt voor 1ste klas enkele reis 

Het abonnement NS weekend vrij kost €35 2de klas, of €44 1ste klas orginele prijs (nu tijdelijk in de aanbieding voor €26,21 2de klas of €35,21 1ste klas eerste 2 maanden). NS weekend vrij is ook geldig bij treinen van Arriva (wel altijd per vervoerder in en uitchecken) en dan mag u alle routes nemen.

Inclusief terugreis in de weekend is deze abonoment goedkoper.

Met deze abonoment kunt u een maand lang in de weekenden en officiële feestdagen reizen met de trein.

Na 1 maand dagelijks opzegbaar.

Badge +3

De route via Apeldoorn kost € 26,88 en via Arnhem (minder overstappen) kost het € 27,62

Er is ook nog een route via Arnhem en Zutphen met NS en daarna met Arriva naar Winterswijk, dat kost € 27,43

Bij een e-ticket zit je inderdaad vast aan de route, met een bankpas zou je gewoon vrije keuze hebben.

Ik weet niet hoe je nu gereisd hebt, maar Apeldoorn - Deventer - Zutphen - Winterswijk is niet toegestaan (en het is nog de vraag of het veel sneller is).

Met een bankpas zou je in Amersfoort uit kunnen stappen en dan via Ede-Wageningen en Arnhem reizen, dat lijkt me de snelste optie als je weer dat je in Apeldoorn een uur moet wachten.

Flex Weekend Vrij is inderdaad een goede optie (eerste twee maanden voor € 26,21) maar let daarbij op dat een eenmalige klassewissel (via de app of website) erg duur is. Dan kan je beter 9 euro extra betalen om altijd 1e klas te reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Een ticket voor een bepaalde route is alleen geldig op een alternatieve route als deze in de reisplanner wordt aangegeven.

Badge +3

Een ticket voor een bepaalde route is alleen geldig op een alternatieve route als deze in de reisplanner wordt aangegeven.

Nee, tenzij het een omreisadvies is. Voor Amsterdam - Winterswijk zijn er altijd meerdere (alternatieve) routes die gewoon in de planner staan, elk met een eigen prijs.

  • Amsterdam - Amersfoort - Apeldoorn met NS en daarna Arriva (€ 26,88)
  • Amsterdam - Arnhem met NS en dan Arriva (€ 27,62)
  • Amsterdam - Arnhem - Zutphen met NS en dan Arriva (€ 27,43)

De route/vervoerderskeuze staat op je ticket en mag je niet zomaar vanaf wijken, maar als je via Arnhem reist en Arriva (via Zevenaar/Doetinchem) niet rijdt, dan lijkt het me geen groot probleem om met NS door te reizen naar Zutphen.

Maar als je in Amersfoort al weet dat er uitval is in Apeldoorn mag je niet zomaar via Ede-Wageningen en Arnhem reizen (met RRReis).

Reageer