beantwoord

Uitleg samenreiskorting

  • 25 July 2023
  • 4 reacties
  • 193 Bekeken

Hoi! 

 

Hoe samenreiskorting werkt is voor mij nog niet helemaal duidelijk, ook niet omdat alles tegenwoordig online is. Ik heb zelf een NS Flex Dal Voordeel abonnement en ga aankomend weekend met 4 mensen reizen (nu weet ik dat je maar 3 mensen mag meenemen met samenreiskorting). Hoe zorg ik ervoor dat zij met korting reizen? Want ik zag dat je via ns.nul online e-tickets kan kopen met samenreiskorting, maar ik lees ook dat je geld op je OV kan zetten en de samenreiskorting dan moet ‘aan zetten’ in de app. Mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar de e-tickets, maar ik wil voor de zekerheid even informeren hoe het precies werkt. 

 

En klopt het dat je in het weekend ook buiten de daluren mag reizen met samenreiskorting?

 

Alvast dank! 

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 25 July 2023, 12:54

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

 Hoi Jamydepamu,

Je medereizigers kunnen:

  • E-tickets met Samenreiskorting kopen; óf
  • Als ze een OV-chipkaart met saldo hebben, de Samenreiskorting activeren bij een automaat; óf
  • Als ze een OV-chipkaart op rekening (NS Flex) hebben, de Samenreiskorting activeren in Mijn NS of de app

Als abonnementhouder hoef je zelf niks speciaals te doen, behalve in- en uitchecken met de OV-chipkaart waar het abonnement op staat.

In de weekenden zijn er inderdaad geen spitsuren.

Voor meer informatie: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord! 😄 

Ik heb nog niet eerder gebruik gemaakt van samenreiskorting en trouwens ook nog nooit een topic geplaatst in de community, dus dit is allemaal nieuwe voor mij. 

Super fijn dat je zo snel gereageerd hebt! 

Reputatie 7
Badge +3

Graag gedaan 🙂

Één tip nog: als je inderdaad kiest voor e-tickets, koop deze dan pas op de dag zelf als je zeker weet dat de reis doorgaat. E-tickets kunnen niet gewijzigd of geannuleerd worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het nadeel van e-tickets Samenreiskorting is wel dat je dan ook niet in de spits mag reizen als de reis begonnen is in de daluren. Dit mag wel met Samenreiskorting op een OV-chipkaart, net als met je Flex Dal Voordeel abonnement. Met Samenreiskorting op de OV-chipkaart kun je dus bv om kwart voor 4 inchecken, een trein nemen die 10 voor 4 's middags uur vertrekt en dan reizen tot 5 uur. Met een e-ticket Samenreiskorting moet je om 4 uur de trein uit zijn en mag je pas weer half 7 reizen. In het weekend maakt dit niet, omdat dan de hele dag als dal geldt. 

Reageer