beantwoord

verzoek tot kwijtschelding boete

  • 16 February 2024
  • 9 reacties
  • 292 Bekeken

Beste NS,

Op 11 februari 2024 heb ik een rit gemaakt tussen Apeldoorn en Schiphol waar ik een boete kreeg omdat ik samenreiskorting op m’n kaartje had. Ik reisde die dag met mijn neef samen die daar een abonnement voor heeft, alleen moest hij eerder uitstappen. Dit is de eerste keer dat ik hiervoor een boete heb gekregen. Ik ben op dit moment op vakantie in Vietnam en kan niet naar Nederland bellen. Kan iemand mij verder helpen vanuit hier?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 16 February 2024, 01:24

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi rosadigna0610,

Op deze community helpen reizigers elkaar en wij kunnen dit uiteraard niet kwijtschelden.

Als je niet kunt bellen, kun je contact met de klanteNService opnemen per chat, Facebook of X. Overigens is kwijtschelding natuurlijk geen recht. Je kunt hopen op coulance. Reizen met samenreiskorting zonder abonnementhouder is natuurlijk niet iets dat per ongeluk gebeurt.

Reputatie 7
Badge +3

Samenreiskorting is alleen geldig als je samen met iemand reist. Als degene met wie jij meereist zich niet meer in dezelfde trein bevindt, is het samenreisticket niet meer geldig en heb je een ander ticket nodig. Als je geen ander ticket kunt tonen, is een boete terecht.

Zie verder het bericht hierboven.

Het lukt niet om contact op te nemen met NS Facebook. Ik dacht ik betaal gewoon alvast de boete en probeer het daarna terug te krijgen als ik weer in Nederland ben. Maar de betalingskenmerk klopt volgens mijn bank niet. Hoe kan ik anders een mail sturen of vragen waarom het nummer niet klopt?

Het lukt niet om contact op te nemen met NS Facebook. Ik dacht ik betaal gewoon alvast de boete en probeer het daarna terug te krijgen als ik weer in Nederland ben. Maar de betalingskenmerk klopt volgens mijn bank niet. Hoe kan ik anders een mail sturen of vragen waarom het nummer niet klopt?

Via de chat op de website van de NS.

Reputatie 7
Badge +1

Het lukt niet om contact op te nemen met NS Facebook. Ik dacht ik betaal gewoon alvast de boete en probeer het daarna terug te krijgen als ik weer in Nederland ben. Maar de betalingskenmerk klopt volgens mijn bank niet.

Het betalingskenmerk kun je anders gewoon invullen in het vrije tekstveld bij de overschrijving.

Reputatie 7
Badge

Het lukt niet om contact op te nemen met NS Facebook. Ik dacht ik betaal gewoon alvast de boete en probeer het daarna terug te krijgen als ik weer in Nederland ben. Maar de betalingskenmerk klopt volgens mijn bank niet. Hoe kan ik anders een mail sturen of vragen waarom het nummer niet klopt?

Via de chat op de website van de NS.

Ter aanvulling: NS mailen kan helaas niet.

Reputatie 3

U hebt gereisd zonder geldig vervoerdersbewijs. U mag alleen met samseiskorting reizen als uw reisgenoot aanwezig is. Op het moment van controle was uw neef niet aanwezig.

 

Het goedkoopste manier is om uit te stappen waar uw neef uit stapte, uitchecken, naar een automaat gaan om daar samenreiskorting te verwijderen van uw OV chipkaart en vervolgens opnieuw in te checken.

 

Indien u in hetzelfde trein wilt blijven zitten dan had uw 2 treinkaartjes in NS reisplanner moeten kopen; 1 van uw begin station tot waar uw neef uit stapt met korting, en vervolgens een andere kaartje van dat station tot uw eindbestemming met vol tarief. Doordat u opnieuw het start-tarrief betaalt bent u iets duurder uit.

 

Misschien een tip voor de terugreis: NS flex dal voordeel is nu in de aanbieding voor €2,50 per maand (eerste 3 maanden, na 1 maand opzegbaar). Hierdoor is uw terugreis Schiphol Apeldoorn met dit abonnement voordeliger in de daluren (€11,82+€2,50=€14.32 i.p.v. €19,70). Na online bestellen (op uw eigen OV chipkaart) op Schiphol in de kaartjesautomaat uw bestelling ophalen. Er staat ook een NS kaartjesautomaat in de buurt waar u uw koffer moet ophalen.

Het allerbelangrijkste tip: Geniet van de vakantie.

 

@rosadigna0610 

Ik denk dat kwijtschelding in dit geval een lastig verhaal wordt omdat het er alle schijn van heeft dat u bewust hebt gefraudeerd.

Kwijtschelding is alleen bedoeld voor mensen die "per ongeluk" iets fout hebben gedaan zoals een keer vergeten in te checken op een station zonder poortjes. U hebt echter met samenreiskorting verder gereisd terwijl u natuurlijk wel wist dat dat niet mag als uw reisgenoot is uitstapt.

Reputatie 7
Badge +4

Het is wel overduidelijk dat dat kwijtscheldbeleid bij de eerste boete op zijn minst ter discussie moet worden gesteld.

Je reist gewoon parasitair, de kans op controle is klein en als je dan een boete krijgt wordt die ook nog kwijtgescholden? Aanvankelijk zal dit beleid ongetwijfeld menselijk bedoeld zijn, maar het schiet nu volledig zijn doel voorbij. Samenreiskorting wordt bemoeilijkt, beter is helemaal afschaffen als het zoveel problemen geeft als in een eerdere bijdrage door een conducteur verwoord. De helft van de keren is er ellende en maar al te vaak agressie, toe maar.

Per ongeluk reizen met samenreiskorting en met een neef die al niet meer aanwezig is, gesteld dat dat ooit wel het geval was? Het maakt ook niet uit, het blijft vooropgezette benadeling van NS. Zo stom te denken dat dit een geldig kaartje is, kun je toch echt niet zijn, en dan de boete ook nog eens terugvragen? NS moet dit niet (meer) doen. De meeste mensen zijn eerlijk. maar overduidelijk veel  te veel zijn dat niet.

 

In de ogen van de mensen die alles proberen om onder het rechtmatig betalen van de dienst van vervoer uit te komen, is het gewoon een premie op diefstal,  en de echte nulfiguren/nulbetalers  beschouwen het inmiddels zelfs als een recht. Een boete werkt als sanctie dan wel afschrikking en met als doel tot het gewenste gedrag te komen. Het tegendeel is nu het geval.

 

De hufterburgers de trein uit, om te beginnen bij NS.

Reageer