beantwoord

vroeg boeken=goedkoper reizen

  • 28 August 2022
  • 18 reacties
  • 276 Bekeken

Reputatie 1

Waarom komt de ns niet met een systeem, waar bij je van tevoren zitplaatsen moet reserveren en hoe vroeger je reserveert hoe goedkoper het is.

Bijvoorbeeld ik wil op 1 september van Assen naar Utrecht en terug, nu kost dat 50.60 euro .

Maar ik weet op 1 augustus al dat ik deze reis ga maken, dan zou ik op 1 augustus ook wel gelijk willen boeken/reserveren voor de rit, waarom zou dat dan niet mogelijk zijn voor een rit prijs van 20 euro retour.

De Ns weet dan dat ik me gaa en daar hun zitplaatsen capaciteit op kunnen aanpassen.

icon

Beste antwoord door Thom 28 August 2022, 16:13

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Andrea, dat reserveren gaat helaas niet werken met de uit de hand gelopen mentaliteit van nogal wat mensen. De meeste mensen deugen, maar veel te veel niet. In het buitenland werkt het inderdaad wel en op internationale treinen ook.

Een dergelijk systeem werkt nog wel voor buitenlands verkeer, maar binnen Nederland wordt het wel lastig te overzien. NS kent een systeem met kortingen en aantrekkelijke abonnement voor specifiek groepen en die zijn op basis van het verschil tussen vol en kortingstareif.

U wilt liever niet zoveel betalen als het bruto tarief. Dat begrijp ik uit uw woorden Als u op drie september zou gaan is een Weekendvrijabonnement al goedkoper en dan heeft u vier weekenden vrij reizen. Het is al voor eenendertig euro retour omgerekend. Dat lijkt me slimmer en goedkoper. U kunt dan nog zeven dagen in de weekenden die reis maken zonder dat het nog een cent exrta kost. Er zijn echt wel mogelijkheden.

NS heeft niet veel gevoel voor het aanpassen van het aantal zitplaatsen en faalt al jaren volledig op dit terrein.

Reputatie 7
Badge +3

Reserveren voor binnenlandse treinen zal er niet komen, dat zou dan ook gecontroleerd moeten worden. Om goedkoper te reizen is het wel mogelijk om minstens 4 dagen van tevoren een Vroegboek dalticket te kopen, je krijgt dan 10% korting.

Ook loopt er sinds half maart een pilot op het traject Den Haag Centraal en Eindhoven Centraal en de tussengelegen, grotere stations met goedkopere tickets in de daluren wanneer je minimaal 1 dag van tevoren bestelt.  https://www.ns.nl/uitgelicht/nsvoordeel

 

Reputatie 7
Badge +1

Zoiets invoeren blijkt in de praktijk op wat toch velen vooral kennen als ietwat vergrote metro op zo enorm veel weerstand en invoeringsproblemen te stuiten-duurt jaren voordat de masse zich dat eigen heeft gemaakt-dat het in dit soort netwerken nooit gebeurt. Dito in vb UK/GB: advance bestaat wel en kan heel wat schelen op lange en wat minder frequente diensten, maar totaal niet op het ala NS drukke forensennet rond London/SouthWest. Of BElgie, of Zwitserland. Als er al iets bestaat is het goedkoper buiten de spits in welke vorm dan ook-en dan begint elke noorderling meteen uitgebreid te klagen dat ie dan ´pas na 11´in westen kan geraken vanwege start na 9.00-plus de daaruit volgende en door NS altijd grotelijks ontkende ´net na 9´ hyperspits, want NS vindt dat na de spits dus kunnen treintjes wel korter.

Er was een maand of wat terug een soort exper. voor goedkoper-met een tijdvenster voor de ICD Eindhv-d Hg-is helemaal niks meer van vernomen en zal dus ook wel een stille dood gestorven zijn.

Overigens kan je desgewenst als je wilt in weekends-en zelfs ELK weekend, die reis maken voor net 32€ in de hele maand als FLEX. En voor nog minder als je al van Drees trekt. (wie weet nog-de historie-leraren uitgesloten) wat dat betekent?

Reputatie 7
Badge

Vroeger had je daarvoor de kruidvatkaartjes maar die komen ook niet meer terug. NS zit financieel vrijwel aan de grond. Kortingen zitten er niet meer in.

Reputatie 7
Badge +3

Er was een maand of wat terug een soort exper. voor goedkoper-met een tijdvenster voor de ICD Eindhv-d Hg-is helemaal niks meer van vernomen en zal dus ook wel een stille dood gestorven zijn.

Zoals ik in mijn post aangaf loopt dat nog gewoon, al zijn de kortingen volgens mij nu wel minder als in het begin. Overdag tussen de spitsen in 10% en in de avond 30%, je kunt dan nog beter met Dal Voordeel reizen. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Overigens kan je desgewenst als je wilt in weekends-en zelfs ELK weekend, die reis maken voor net 32€ in de hele maand als FLEX. En voor nog minder als je al van Drees trekt. (wie weet nog-de historie-leraren uitgesloten) wat dat betekent?

 

De wet was van Suurhof, maar een enorme sprong vooruit voor de samenleving. Het werd ook breed ondersteund, alleen VVD en SGP waren tegen de AOW. Mensen boven de 65 ook bestaanszekerheid, stel je voor. De populariteit van Drees kende geen grenzen.

Maar ik weet op 1 augustus al dat ik deze reis ga maken, dan zou ik op 1 augustus ook wel gelijk willen boeken/reserveren voor de rit, waarom zou dat dan niet mogelijk zijn voor een rit prijs van 20 euro retour.

De Ns weet dan dat ik me gaa en daar hun zitplaatsen capaciteit op kunnen aanpassen.

NS is logistiek helemaal niet in staat om de zitplaats capaciteit flexibel aan te passen.

In het buitenland is de capaciteit bij reserveren ook niet flexibel. De tarieven zijn variabel, hoe meer boekingen hoe hoger de prijs voor de volgende boeking.

Verder wil NS gezien de financiële situatie juist geen nieuwe kortingen te geven, sterker nog de kortingen worden juist afgebouwd omdat de opbrengsten omhoog moeten om niet failliet te gaan. De tijd van spotgoedkope tickets is een beetje voorbij 

Reputatie 7
Badge +3

Een systeem met reserveringen is voor een spoornet als Nederland logistiek veel te ingewikkeld en te duur. We hebben, net als in België, een veredeld metrosysteem. In de metro kun je ook geen plaatsen reserveren.

Reputatie 7

Een systeem met reserveringen is voor spoornet als Nederland logistiek veel te ingewikkeld en te duur. We hebben, net als in België, een veredeld metrosysteem. 

Er is wat dit betreft wel wat meer mogelijk in België. Voor groepsreizen is wel zitplaatsreservering mogelijk (ook schoolreizen) en ook voor mensen die niet voldoende mobiel zijn /niet goed wat langer kunnen staan. 

In Duitsland heb je meerdere regionale lijnen waar zitplaatsreservering mogelijk is voor iedereen, bijv. bij Agilis in Beieren. Deze lijnen hebben natuurlijk niet zo'n hoge frequentie. Maar dat zullen veel Sprinters bij ons straks ook niet meer hebben... 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt NS niet meer vergelijken met het zwaar gesubsidieerde NMBS. Zaken als schoolreizen konden hier ook. Maar al het personeel dat die dingen moest uitvoeren is inmiddels al jaren geleden wegbezuinigd. 
De NMBS heeft van oudsher allerlei sociale (lees gesubsidieerde) functies. Er wordt zelfs inkomenspolitiek bedreven door allerlei gereduceerde kaartsoorten aan te bieden.

Natuurlijk kan het reserveren van zitplaatsen in theorie ook bij NS, net als bij Duitse regionale vervoerders. Maar de kosten van de uitvoering maken het zonder subsidies niet mogelijk in Nederland. Me dunkt dat er andere prioriteiten zijn.

 

 

Reputatie 7

Zeker zijn er nu andere prioriteiten. Maar het blijft jammer dat het serviceniveau al lang niet meer is wat het ooit geweest is bij ons en dat het zover is gekomen. Het is zo onpersoonlijk geworden. Het is nu gewoon van A naar B en verder geen franje, want te duur.

Reputatie 7
Badge +3

Het is maar waar je als land voor kiest. Ik ben ook erg voor service. Maar van A naar B is toch wel de basis van een vervoerbedrijf. Het organiseren van schoolreisjes is iets van de vorige eeuw. Net als catering in de trein.

Ik ben minder voor het bedrijven van inkomenspolitiek via de spoorwegen.

Reputatie 7

Ach ja misschien ben ik te nostalgisch. Maar ik vond het destijds, als ik het vergelijk met nu, toch veel fijner in de trein 🙂 

Schoolreisjes in de trein iets van de vorige eeuw? Laat ze het in België niet horen🤣

Catering in de trein ouderwets? Ja bij ons.... in veel andere landen nog lang niet. Bijv Zwitserland, in grootte met ons land vergelijkbaar, met zelfs een binnenlandse intercitytreinbistro. Ondanks de overdaad aan verkooppunten en supermarkten op stations daar. Maar... wel duur😉 Wij willen blijkbaar zo goedkoop mogelijk vervoer en verder niks. 

Ander land, andere keuzes.

Reputatie 7
Badge +3

Schoolreisjes in de trein kunnen nog steeds maar een school zal het zelf moeten organiseren. En zonder gereserveerde zitplaatsen.

Als er zo’n behoefte was aan catering in de trein dan zou er voldoende vraag zijn geweest om de dienstverlening kostendekkend uit te voeren. Dat was bij NS beslist niet het geval. Treincatering was ook geen lokkertje om mensen de trein in te krijgen. Het aantal reizigers dat langer dan een uur reist is heel klein in Nederland. Zo’n beetje de enigen die wel langere reizen in de trein maken zijn studenten. Maar die kijken wel uit om veel te dure consumpties in de trein te kopen.

Reputatie 7

De redenen zijn duidelijk. Nederland is toch wel heel anders dan naburige landen.

Zo'n beetje de enigen die langere reizen maken zijn studenten... Kan kloppen - zij reizen ook voor een schijntje en ook nog zonder spitsbeperking. Dat nodigt uit, ook zonder dat je naar school hoeft. Men zou zich ervoor moeten inspannen om ook méér niet-studenten langere trips te laten maken per trein. Het zal een toer zijn om deze groep te vergroten.

Misschien komt het, naast de kosten, ook omdat in Nederland de andere kant van het land al snel als "heel ver" wordt gezien. Twee uur met auto vindt men al lang....  

 

Reputatie 7
Badge +3

Zonder korting (of aanbieding) is de trein in Nederland erg duur voor het reizen over een lange(re) afstand. Dat maakt het reizen voor een gezin erg duur in vergelijking met een reis met de auto (als ze die toch al hebben).

 

Reputatie 7

Weekend Vrij en Kids Vrij is nog het beste (goedkoopste), Jammer genoeg zijn er geen gezinsabonnementen en bij-abonnementen zijn afgeschaft ( waardoor het reizen weer duurder wordt en meer mensen afhaken).

Reputatie 7
Badge +3

In de vorige eeuw bestond er de NS Kortingskaart. Die was een jaar geldig en ieder gezinslid kreeg een eigen kaart zodat zowel individueel als met het hele gezin gereisd kon worden. Een dergelijke abonnementsvorm zou een uitkomst zijn voor gezinnen met kinderen vanaf 12.

Het aloude adagium dat reizen met NS “Veilig, Vlug en Voordelig” zal wel nooit meer gebruikt kunnen worden.

Reageer