beantwoord

Vroegboek dal korting en extra korting op rustige momenten: opmaat voor verplicht reserveringssysteem voor reizen bij NS?

  • 16 March 2022
  • 4 reacties
  • 163 Bekeken

Reputatie 5

De laatste tijd zijn er bij NS een paar nieuwe reisformules geintroduceerd waarbij extra voordelig gereisd kan worden als je vroeg boekt, of op een rustig moment reist. Lijkt in eerste instantie leuk, maar neigt m.i. steeds meer naar een systeem waarbij de prijs van een treinreis heel erg gaat afhangen van het moment van reizen en nu ook wanneer je je kaartje ‘boekt’. In het meest extreme geval gaat dat dus over in een systeem waarbij je vooraf voor een bepaalde trein een vaste plaats moet gaan reserveren, zoals in veel andere landen nu al in meer of mindere mate het geval is.

Ik hoop niet dat NS deze kant op wil gaan, want daar wordt (spontaan) reizen met de trein een stuk onaantrekkelijker van. Misschien goedkoop als je ver vooraf al een kaartje koopt, maar op het laatste moment reizen zal dan vaak veel duurder worden, om nog maar niet te spreken over de ‘treinbinding’ die een vast reserveringssysteem met zich meebrengt.

icon

Beste antwoord door Robert B 16 March 2022, 20:40

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge

Tja, vraag en aanbod. De lege stoeltjes moeten gevuld worden. Of we ooit een systeem met treinbinding voor binnenlandse reizen gaan krijgen zoals in Duitsland, Frankrijk en nog wat andere landen is nog maar de vraag.

Badge +3

Tja, vraag en aanbod. De lege stoeltjes moeten gevuld worden. Of we ooit een systeem met treinbinding voor binnenlandse reizen gaan krijgen zoals in Duitsland, Frankrijk en nog wat andere landen is nog maar de vraag.

Dat komt er niet voor binnenlandse reizen. En als het er komt dan graag wel een mogelijkheid tot omboeken als je een trein van 10/15/20/30 minuten eerder of later wilt nemen (bijv. na een fietstocht in het weekend, geen flauw idee hoe laat ik weer op het station ben…).

En voor Den Haag - Eindhoven vrije keuze om via Breda of Utrecht te reizen, want dat mag nu ook gewoon volgens de Reisplanner (korting op de 1100)

Reputatie 7
Badge +3

Als het er wel zou komen, dan moet er ook meer gecontroleerd worden. Want zonder controle zal hier natuurlijk op grote schaal misbruik van kunnen worden gemaakt. En we weten allemaal hoe het met de controle gesteld is.

Reputatie 7

Tja, vraag en aanbod. De lege stoeltjes moeten gevuld worden. Of we ooit een systeem met treinbinding voor binnenlandse reizen gaan krijgen zoals in Duitsland, Frankrijk en nog wat andere landen is nog maar de vraag.

Ik ben enkele jaren geleden eens van Parijs naar Caen (Normandië) geweest met een "Intercité". Deze reed maar eens in de twee uur of zo, was bij lange na niet vol en reserveren was verplicht. Hoe vroeger boeken, hoe goedkoper. En er werd gecontroleerd!

Ik heb me toen ook al afgevraagd waarom je in hemelsnaam van Parijs naar Caen moet reserveren en dat van Rotterdam naar Groningen niet kan/moet/mag. Je zou denken dat bij intensief gebruik zoals hier veel mensen graag willen reserveren en in Frankrijk dus juist niet.

Buiten Parijs en buiten de hogesnelheidslijnen viel me er trouwens op hoe minimaal de frequenties zijn en hoe weinig mensen van ov gebruik maken. En de toestand van veel stations daar nodigt ook niet uit tot reizen, zo zonde 😫

Reageer