beantwoord

Waar komt die 34 euro bij een incheckfout vandaan?

  • 11 July 2023
  • 15 reacties
  • 5401 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 24178 reacties

Wel grappig: ik loop vrij vaak door het station om van de centrumkant naar de ziekenhuiskant in Gouda te gaan. Het gebeurt wel eens vaker dat je een soort melding krijgt dat je zo snel mogelijk het station moet verlaten en de poortjes stonden ook nu weer aan één kant open. Inchecken werkte niet dus de V en S medewerkers,  die hier gelukkig altijd zijn, gaven aan maar door te lopen. Aan de andere kant checkte ik uit en zoals ik al verwachtte kwam er een melding van vergeten in of uit te checken. NS was kennelijk bekend met de storing dus ik had binnen de kortste keren de toezegging dat het terug geboekt zou worden. Wie schetst mijn verbazing over het bedrag. Ik reis altijd eerste klas en had in formele zin niet ingecheckt. Waar komt dat bedrag van 34 euro vandaan?

 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 11 July 2023, 12:55

Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3

Correctietarief van 20 euro verhoogd met 70% toeslag eerste klas, lijkt me.

Dat is ook mijn vermoeden inderdaad. Ik kan me niet herinneren dat ik dit ooit gezien heb, maar het klinkt vrij logisch, gezien de € 20 ook gebaseerd is op de ritprijzen 2e klas vol tarief.

Reputatie 7
Badge +4

Dat kwam ook bij me op, maar is dat dus ook formeel zo? Ik vergeet eigenlijk normaal niet in te checken, dus ik had het ook nog nooit gezien. Het was me in ieder geval ook niet bekend en het is hier ook nog nooit voorbijgekomen bij mijn weten.

We lopen hier tenslotte veruit het langste mee😂
 

Het zou betekenen dat het correctietarief in de eerste klas 34 euro is, en geen twintig.

Is dit nieuw of al lang zo?  Ik zou het correct vinden, dat wel. Helemaal mooi zou het zijn als de reizigers zonder geldig eersteklaskaartje dit correctietarief zouden krijgen. 😇

Ik kan het specifieke bedrag niet terugvinden, maar in de NS Flex voorwaarden staat wel het volgende vermeld:

Met het eerste klas toeslag percentage van 70% kom je precies uit op € 34, dus ja dit klopt formeel ook. In hoeverre dit nieuw is durf ik niet te zeggen, ik heb het zelf in ieder geval nog niet eerder gezien.

Ik zal het intern eens navragen hoe dit zit.

Reputatie 7
Badge +3

In de productvoorwaarden NS Flex staat dit mbt een correctietarief bij het ontbreken van een incheck:

 dan brengt NS u een Correctietarief van €20 in rekening, al dan niet verminderd met uw eventuele kortingspercentage en/of verhoogd met eerste klastarief naar aanleiding van een Klassewissel

Zoals het daar staat zou het verhogen met het eerste klastarief dan alleen bij een klassewissel zijn, niet wanneer je de optie eerste klas bij het abonnement hebt genomen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

De informatie op deze pagina zou dan ook wel aangepast mogen worden, als dit inderdaad zo werkt.

Tip @Stijn NS:

Misschien is het handig om bij een storing de poortjes aan de andere zijde van het station ook maar te openen. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik vroeg me ook al af of die ook open zouden staan, maar het is natuurlijk voor de consument wel erg naar dat je niet kunt inchecken en er toch een correctie wordt aangebracht. Nu ben ik geloof ik wel een ervaren reiziger en los het wel op, maar wat als je door je drie nagelaten (ik spreek niet van vergeten)  inchecks zit?

Van een klassewissel is geen sprake, ik reis uitsluitend eerste klas. 

@Thom Eén poortje aan de andere zijde openen met een medewerker was wel zo handig geweest om personen die het station door lopen te faciliteren. Dat de rest die op reis is wel kan inchecken blijft dan behouden.

Misschien is het tijd voor een NS Pubquizzzz.;) Kunnen we je vraag direct toevoegen. ;)

Badge +3

Dit is een cosmetische fout lijkt me, want een vergeten in/uitcheck kost bij Reizen op Saldo (ongeacht je reisklasse) gewoon 10 euro, en zou bij Flex dan 20 euro zijn.

Als je het niet hersteld zou hebben dan zou ik het in ieder geval erg vreemd vinden als men 34 euro bij je aftikt 🤔

Voor de rest ging het overduidelijk (gezien de vorige in/uitcheck) om daluren, alhoewel je natuurlijk niet de hele dag vrij reizen had.

Ook vreemd is dat het systeem de ‘reis’ niet automatisch gecorrigeerd heeft, want je zei al dat je dit vaker doet (en zelfs anderhalf uur eerder op die dag). Logisch dat de Klantenservice daar verder geen probleem van maakt.

Benieuwd hoe het op je factuur komt te staan.

Reputatie 7
Badge +4

Het is niet standaard vermeld in de human readable uitleg:

 

Reputatie 7
Badge +4

Als bij vergeten- in of uit te checken een korting van 40 procent geldt (€20 x 0,6) dan zou het consequent en consistent zijn als  bij Reizen in de 1e klas met 2e klas vervoersbewijs een opslag geldt, van 20 x 1,7.

Zo kwamen we aan de 34 euro tenslotte in de berekening, al was het een andere situatie.

 

Het waarom is al met al nog steeds even onduidelijk. Die 34 euro kwamen we hiervoor niet tegen. Mensen als @Tochjo en ik hadden dat geweten, denk ik in alle bescheidenheid. ;-)

 

Badge +3

Ik blijf erbij dat die correctie helemaal niet gerekend had mogen worden omdat het een Dal Vrij abonnement is, en er overduidelijk (zie de stationspassage anderhalf uur eerder) niet in de spits gereisd is.

Maar goed, je hebt het inmiddels laten corrigeren.

Reputatie 6

Correctietarief van 20 euro verhoogd met 70% toeslag eerste klas, lijkt me.

Klopt dit heb ik ook eens gehad. Kwam daardoor

Badge +3

Correctietarief van 20 euro verhoogd met 70% toeslag eerste klas, lijkt me.

Klopt dit heb ik ook eens gehad. Kwam daardoor

Apart, ben wel benieuwd naar je factuur (als je die wilt delen).

Lijkt een beetje op de situatie in…

… waar Blauwnet (i.c.m. NS Flex) een 1e klas opslag (60%*) mag rekenen over het landelijke BTM basistarief (€ 1,08 per 2023) terwijl je nog geen meter gereisd hebt.

Als @Thom dus van Zutphen naar Hengelo of Oldenzaal zou reizen en daar vergeten uit te checken (met in dit geval een vrij reizen abonnement) betaalt hij dus € 34 voor een trein waar niet eens 1e klas aanwezig is.

* Bij reizen op saldo betaal je die opslag natuurlijk niet, maar dan is de 1e klas opslag over de kilometers 70% (ook een vreemd verschil tussen reizen op saldo en Flex, bij de streekvervoerders).

Reageer