beantwoord

Waarom geld het spitstarief voor de gehele reis en niet alleen voor het deel van de reis dat in de spits plaats vindt?

  • 28 September 2023
  • 12 reacties
  • 340 Bekeken

Beste NS,

 

Waarom geld het spitstarief voor de gehele reis en niet alleen voor het deel van de reis dat in de spits plaats vindt? 

Ik maak gebruik van een daluren abonnement. Buiten de spits reizen is niet voor iedereen altijd een optie. Ook niet voor mij. Ik reis op maandag en dinsdag een half uur in de spits, de rest van mijn reis (Utrecht-Maastricht) valt buiten de spits. Ongeveer vanaf Den Bosch rijdt ik niet meer in de spits en draag ik ook niet bij aan de spits drukte. Dat de 40% korting niet geldt aan het begin van de reis begrijp ik. Waarom ik de rest van de reis het volledige tarief betaal, dat begrijp ik niet. Kunnen jullie mij dit logisch uitleggen?

 

Mvg.

Zita

icon

Beste antwoord door iMark 28 September 2023, 21:55

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat komt omdat het niet meer mogelijk is om kaartjes met korting te kopen. In de tijd van de papieren kaartjes kocht je in een dergelijk geval een kaartje zonder korting van Utrecht tot ‘s-Hertogenbosch (eerste station waar de trein na 09.00 uur stopt) en een kaartje met korting van ‘s-Hertogenbosch tot Maastricht. En gewoon blijven zitten.

Via een beetje lastige omweg kan het nog steeds maar dan moet je wel de trein uit in ‘s-Hertogenbosch om uit en in te checken. Je zult dan wel een trein eerder uit Utrecht moeten nemen. Voor het eerste gedeelte van de reis met vol tarief dan wel een andere pas (bankpas of creditcard) gebruiken (of een e-ticket kopen). In Utrecht inchecken met bankpas en uitchecken. Vervolgens inchecken met je OV-chipkaart met abonnement.

Je bespaart er €2,84 per enkele reis mee. Het verschil is op lange trajecten relatief klein vanwege de zogenaamde langeafstandskorting bij NS. Hoe verder de reis des te lager de prijs per tariefeenheid. (Als je hetzelfde zou doen tussen Utrecht en Eindhoven bespaar je €1,80.)

Het systeem van in- en uitchecken is niet slim genoeg om te kunnen achterhalen op welke plaats  je de grens tussen spits en dal passeert.

Reputatie 7
Badge +3

Er is besloten dat 1e incheck telt. Dat betekent dat als je in de spits incheckt je de hele reis vol tarief betaalt ook al reis je het laatste deel in de daluren. Andersom reis je bij incheck in de daluren tegen daltarief in de spits. Het werkt 2 kanten op.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is de oplossing maar niet de oorzaak. De oorzaak is het feit dat het OV-chipkaartsysteem niet kan bepalen waar de je grens tussen spits en dal passeert. En verder is het natuurlijk nog een slag ingewikkelder geworden toen NS de middagspits heeft geïntroduceerd in 2011 voor nieuwe kortingsabonnementen en volledig is afgeschaft in 2021.

Dat is de oplossing maar niet de oorzaak. De oorzaak is het feit dat het OV-chipkaartsysteem niet kan bepalen waar de je grens tussen spits en dal passeert. En verder is het natuurlijk nog een slag ingewikkelder geworden toen NS de middagspits heeft geïntroduceerd in 2011 voor nieuwe kortingsabonnementen en volledig is afgeschaft in 2021.

Los van de vraag of je dit wel zou willen oplossen. De bedoeling van de korting is dat mensen pas na de spits op reis gaan. Als je dit zou oplossen stimuleer je mensen om toch weer eerder op pad te gaan.

Reputatie 5

Je stimuleert mensen nu net zo goed om net voor de spits in te checken en hun hele reis in de spits tegen daltarief te maken. Ook als dat niet nodig is en een reis gedeeldelijk in de spits en gedeeltelijk in de daluren aantrekkelijker zou zijn als het deel in de daluren goedkoper zou zijn als het deel in de spits en omgekeerd.

We hebben in Nederland trouwens met de wirwar aan reisproducten van de vele vervoerders met verschillende voorwaarden en vaak ook nog een middagspits sowieso een extreem ingewikkeld systeem gecreëerd waar het personeel ook zelden tot nooit alles van af weet. 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, maar diezelfde redenatie geldt voor de mensen die nu voor de spits inchecken maar in de spits doorreizen. Dus dat zou elkaar aardig moeten compenseren. 

Reputatie 7
Badge +3

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat het systeem het zelf allemaal uitrekent op basis van tijdstip en locatie. Maar helaas werkt het niet zo. Maar dat zou voor iedereen de meest faire oplossing zijn.

Wel grappig trouwens dat dit een probleem is sinds het afschaffen van de papieren treinkaartjes met korting. Het was in die tijd heel gewoon om bijvoorbeeld een enkeltje van Amsterdam Amstel naar Utrecht Centraal te kopen en daarbij een enkeltje van Utrecht Centraal via Eindhoven terug naar Amsterdam Amstel met korting. In ieder geval is dat laatste opgelost door de enkele reistarieven te verlagen waardoor een dagretour nu niet meer goedkoper is dan twee enkeltjes.

Met de komst van de middagspits zou het veel gecompliceerder geworden zijn met de papieren kaartjes.
De prijsvoorbeelden laten overigens zien dat het voorrecht om te kunnen blijven zitten slechts een paar euro kost. Het zijn geen exorbitante verschillen.

Badge +3

Je kunt het oplossen door het deel in de sits te reizen op een bankpas (of e-ticket of andere ov-chipkaart), en zodra je in de daluren ergens overstapt (of verder reist) pas inchecken met je ov-chipkaart.

Automatisch bepalen hoe je gereisd hebt (welke trein, welke route) is lastig, zeker als er veel treinen per uur rijden. Dan zou dus je locatie bekend moeten zijn en zul je dus een app moeten gebruiken die je volgt.

Ja, maar diezelfde redenatie geldt voor de mensen die nu voor de spits inchecken maar in de spits doorreizen. Dus dat zou elkaar aardig moeten compenseren. 

Daarom beginnen de spitsuren bij NS ook al vrij ver voor de echte drukte begint.

Reputatie 7
Badge +3

In mijn beleving is het om 16 uur toch een stuk drukker dan om 18 uur.

Reputatie 7
Badge +3

In mijn beleving is het om 16 uur toch een stuk drukker dan om 18 uur.

Hangt er vanaf waar. Toen ik in Amsterdam studeerde begon de spits daar al rond 16 uur, terwijl toen de kortingskaarten tijdens de middagspits gewoon geldig waren (versie voor VDU).

Badge +3

In mijn beleving is het om 16 uur toch een stuk drukker dan om 18 uur.

Datzelfde zie je in de ochtend, veel mensen die vóór 6:35 in willen checken, en rond 8:55 is het ook ‘spitsdrukte’ voor de poortjes.

Reageer