waarom is digitale toeslag duurder dan aan de paal

  • 10 October 2022
  • 21 reacties
  • 459 Bekeken

ik kocht op zondag in de trein een Intercity Direct toeslag kaartje omdat ik vergeten was dat bij het station te scannen. Ik moest vol tarief afrekenen. ik deed dat maar om niet zwart te reizen, maar toen ik dat op de chat navroeg zeiden ze dat dat voor heel de dag gelden kan dus ze daarom maar vol tarief rekenen. slaat nergens op omdat A het aan de reis gekoppeld moet zijn en B, het heel de zondag 24uu lang daltarief is.-tijd en datum staan erop- En toen ik het aan de lijn was werd ik in mijn verhaal weggedrukt en toen ik daarna weer opbelde was optie 3, geld  retour, plots gesloten....... Hoe zit dat nou. Ik heb ALLE bewijzen aan mij  kant en voor 2 personen betaald


21 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U krijgt korting voor de toeslag van de ICDirect als u incheckt met uw OV-chipkaart tijdens de daluren. Verder geldt het normale tarief.

Wat Thom zegt klopt! Zie hier.

Laura,

 

Ik citeer "koop je een eenmalige intercity direct dan kost het ....... in de daluren krijg je 40% korting en betaal je 1,62

 

Nergens staat dat de prijs bij een online gekocht toeslagkaartje een andere prijs is

Dus..... wanneer krijg ik mijn teveel betaalde geld terug... zie chat voor het 2e kaartje

*foto van e-ticket verwijderd door moderator*

U krijgt korting voor de toeslag van de ICDirect als u incheckt met uw OV-chipkaart tijdens de daluren. Verder geldt het normale tarief.

Waar staat dat, dat het verder normale prijs kost. En waarvoor koppelt de app de toeslag niet aan de kaart, ik was ingelogt

Badge +3

Ik citeer "koop je een eenmalige intercity direct dan kost het ....... in de daluren krijg je 40% korting en betaal je 1,62

 

Nergens staat dat de prijs bij een online gekocht toeslagkaartje een andere prijs is

In de afbeelding in uw bericht staat: “De Intercity direct Toeslag voor een enkele reis kost € 2,70. Als je deze aanschaft bij de Toeslagzuil krijg je tijdens daluren 40% korting en kost de Toeslag € 1,62".

Alleen als de toeslag bij een toeslagzuil wordt gekocht is er dus korting in de daluren. Niet als de toeslag online wordt aangeschaft.

Reputatie 4

Is het mogelijk om de toeslag op een aparte OV-Chipkaart te kopen dan de chipkaart waarop gereist wordt? 

Meestal koop ik apart een online kaartje , maar veelal in de daluren scheelt dat toch 40%. 

Reputatie 6
Badge +2

Hoi HenkK! Dat is zeker mogelijk. Let er dan wel goed op dat je echt bij de toeslagzuil staat en niet per ongeluk incheckt met de OV-chipkaart.

Badge +3

U krijgt korting voor de toeslag van de ICDirect als u incheckt met uw OV-chipkaart tijdens de daluren. Verder geldt het normale tarief.

Waar staat dat, dat het verder normale prijs kost. En waarvoor koppelt de app de toeslag niet aan de kaart, ik was ingelogt

Het staat er toch gewoon? De toeslag kost € 2,70 en (alleen) bij laden bij een toeslagzuil in de daluren krijg je 40% korting en betaal je € 1,62

Dus laad je de toeslag bijv. om 15:53 in Breda en neem je een intercity naar Den Haag en stap je om 16:24 in Rotterdam over op de IC direct dan betaal je € 1,62 (toeslag geladen buiten de spits).

Maar iemand die om 16:20 in Rotterdam op het perron de toeslag laadt betaalt € 2,70 want dan is het spits.

Een los gekochte toeslag (uit een automaat, online of via de app) kost altijd € 2,70 want het is onbekend hoe laat je ermee gaat reizen, die is gewoon geldig voor één enkele reis op die dag.

De NS app ‘koppelt’ een e-ticket nooit aan een kaart (of abonnement), want e-tickets zijn juist bedoeld voor mensen zonder ov-chipkaart. Dus of je ingelogd bent of niet maakt geen verschil.

Het klinkt misschien oneerlijk in jouw ogen, maar zo werkt het wel. Doe geen moeite voor geld terug.

Is het mogelijk om de toeslag op een aparte OV-Chipkaart te kopen dan de chipkaart waarop gereist wordt? 

Meestal koop ik apart een online kaartje , maar veelal in de daluren scheelt dat toch 40%. 

Een noot: bied bij controle EERST de kaart met de toeslag aan, daarna het normale vervoersbewijs. Anders hebben enthousiastelingen al een correctie laten plaatsen voor missende toeslag op de reguliere kaart. 

Kan een moderator de afbeelding van het ticket verwijderen? De barcode lezen kan iedereen met enige technische ervaring, en daar zit de volledige (opgegeven) naam in verwerkt. 

Wat @Henk_NL als tip aangeeft, biedt eerst de toeslagkaart aan en dan de normale kaart waar u op reist, voorkomt onterechte registraties.

Badge +3

Een noot: bied bij controle EERST de kaart met de toeslag aan, daarna het normale vervoersbewijs. Anders hebben enthousiastelingen al een correctie laten plaatsen voor missende toeslag op de reguliere kaart. 

De toeslag op een andere ov-chipkaart dan waarmee je reist laden mag, maar waarom zou je?

Een registratie/correctie zul je overigens alleen krijgen bij reizen op rekening (NS Flex of Business Card). Anders natuurlijk gewoon eerst de vraag waar je toeslag is. 🙄

@Robert B 

Gebeurd vaker dan je denkt, dat ik 2 OV's aangeboden krijg.

Ik deed ‘t ook, consumentenabonnement om afgekocht te reizen en dan toeslag op BC vanwege declaratie. 
 

@Robert B Ik heb getwijfeld om Flex en BC expliciet te noemen, maar nu Flex gangbaar wordt heb ik dat gelaten. Helemaal omdat er mogelijk ook andere meelezers zijn en komen. 

Badge +3

Ik deed ‘t ook, consumentenabonnement om afgekocht te reizen en dan toeslag op BC vanwege declaratie.

Ah, makes sense… 

Is het mogelijk om de toeslag op een aparte OV-Chipkaart te kopen dan de chipkaart waarop gereist wordt? 

Meestal koop ik apart een online kaartje , maar veelal in de daluren scheelt dat toch 40%. 

Ik logde in op mn prive app dus dat had hij moeten herkennen. Heb n ns abonnement tenslotte

Heel simpel, er bestaat geen e-ticket product ICD toeslag daluren. Vandaar dat het systeem dat niet herkend.

Reputatie 7
Badge +3

En de daluren prijs van de ICD toeslag bij de toeslagzuil is niet gebonden aan een abonnement, iedereen met of zonder abonnement betaalt de lagere prijs bij de toeslagzuil. 

Badge +3

Heel simpel, er bestaat geen e-ticket product ICD toeslag daluren. Vandaar dat het systeem dat niet herkend.

Jawel, https://www.ns.nl/producten/s/intercity-direct en zo’n toeslag stond ook in een screenshot met QR code (maar is verwijderd door een moderator, die had ook de QR code kunnen verminken door een deel af te plakken).

Edit: excuses, over ‘daluren’ heen gelezen in de reactie van Loes. Zie ook mijn volgende reactie. 😥

Badge +3

Loes schrijft expliciet “daluren” in haar bericht. Er is geen e-ticket te koop voor 1,62 euro.

Badge +3

Ik logde in op mn prive app dus dat had hij moeten herkennen. Heb n ns abonnement tenslotte

Dat doet er niet toe, want e-tickets zijn niet gekoppeld aan een ‘abonnement’, en de bestelpagina weet ook niet wie je bent, zelfs al vul je je naam en e-mailadres in.

Bovendien is het niet bekend voor welke reis (spits of dal) je het gaat gebruiken, ook al heb je het buiten de spits (in de trein zelfs!) aangeschaft.

Reageer