Skip to main content

Ik en mijn vrienden hadden het eens over dat de privatisering van het OV het slechtste is wat er geprivatiseerd kon worden. Toen gingen wij eens prijsjes vergelijken en kwamen toch uit op een paar schokkende resultaten, waaronder Vlissingen - Groningen, Lelystad - Groningen. €3,10 duurder en een veel grotere afstand.

 

Mijn vraag, Waarom?

Er is een maximum tarief, dat is 200 TE wat met de huidige tarieven komt op €29,40. Er kan nog een verschil hierin zijn wanneer je naast NS ook een een deel met een andere vervoerder zoals bv Arriva reist omdat daar de tariefstructuur iets ander is. Maar reis je alleen met NS dan betaal je voor een enkele reis 2e klas zonder niet meer dan €29,40. Vlissingen - Groningen is 379 TE en dus ruim over het maximum. 


Er is een maximum tarief, dat is 200 TE wat met de huidige tarieven komt op €29,40. Er kan nog een verschil hierin zijn wanneer je naast NS ook een een deel met een andere vervoerder zoals bv Arriva reist omdat daar de tariefstructuur iets ander is. Maar reis je alleen met NS dan betaal je voor een enkele reis 2e klas zonder niet meer dan €29,40. Vlissingen - Groningen is 379 TE en dus ruim over het maximum. 

En TE is?


Wees blij dat er een maximumtarief is, en de klilometerprijsteller niet doorloopt. Met privatisering heeft het niet zoveel te maken. De narigheden als gevolg daarvan tekenen zich elders af.

 

TE is een tariefeenheid, weliswaar meestal een kilometer, maar er zijn wat uitzonderingen. Woerden - Breukelen kan rechtstreeks, en dat is veel minder kilometers dan via Utrecht. De prijs is gelijk, dus per kilometer rechtstreeks is per kilometer duurder. Iets soortgelijks doet zich voor tussen Zwolle en de Randstad via Lelystad, een relatief jonge verbinding.

Zie ook de bijdrage van @Momo hieronder.


En TE is?

Tarief Eenheden. Kun je als het ware zien als kilometers, al is het niet helemaal gelijk.

Zie ook een kaart daarvoor (al is deze nog van 2023)

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1667395585206/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/tariefeenhedenkaart-vz-2023.pdf

En de tarieven voor deze TE kun je vinden in de tarievenlijst

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1704966727326/content/assets/ns-nl/tarieven/2024/consumenten/ns-tarievenlijst-consumenten-2024.pdf

 


De prijs van een reis met NS bereikt het maximum bij 200 TE.
Arriva mag nog bijrekenen tot 250 TE, maar daarop zit veel langeafstandkorting.

Voorbeeld:
Woerden - Groningen is 208 TE dus kost die max. €29,40 van NS
Woerden - Delfzijl is 246 TE en kost € 30,42

Arriva krijgt dus nog € 1,02 voor 38 TE (tot een maximum van 250), dus dat is nog geen 3 cent per TE.


Ik en mijn vrienden hadden het eens over dat de privatisering van het OV het slechtste is wat er geprivatiseerd kon worden. 

De regeling met een maximumtatief is ergens rond 1965 ingevoerd. Uw verhaal over privatisering slaat dus nergens op, nog los van het feit dat NS juist niet geprivatiseerd is. NS is nog steeds volledig in handen van de staat.


Standaardtarief 2e klas Vlissingen - Groningen is € 29,40, het maximumtarief.
Standaardtarief 2e klas Lelystad - Groningen is € 26,30, dus € 3,10 goedkoper, niet duurder.
Het lijkt erop dat Gorott zich vergist heeft en de prijzen heeft verwisseld. Kan gebeuren.
Ik vermoed dat dit het enige juiste antwoord is.
Met privatisering heeft dat niets te maken.

 


Standaardtarief 2e klas Vlissingen - Groningen is € 29,40, het maximumtarief.
Standaardtarief 2e klas Lelystad - Groningen is € 26,30, dus € 3,10 goedkoper, niet duurder.
Het lijkt erop dat Gorott zich vergist heeft en de prijzen heeft verwisseld. Kan gebeuren.

 

Nee hoor, het staat er goed!

Vlissingen - Groningen (veel meer dan 200 TE) kost € 29,40

Lelystad - Groningen  (161 TE) kost € 26,30

De ‘vraag’ was waarom een reis vanuit Vlissingen naar Groningen zoveel ‘goedkoper’ is (prijs per kilometer) dan vanuit Lelystad? 

Het antwoord (van @Momo) is duidelijk. Bij 200 TE houdt het tellertje van NS simpelweg op, en alles wat je meer reist kost niets extra. Er is dus geen prijs per kilometer!

Dat is dus bij Amersfoort ongeveer, vanuit Vlissingen. En dat Arriva tot 250 TE mag rekenen telt dan ook niet, want je zit dan ook al over de 250 TE.

Zelfs Arriva mag er niets bij rekenen, wegens 250 TE al gereisd! 😴

Het verschil tussen Vlissingen - Amersfoort (208 TE) en Vlissingen - Groningen (of verder) is dus nihil 🤣

Het getoonde reisadvies is 424 TE (met NS naar Groningen en dan nog een flink stuk met Arriva.

Arriva krijgt dus nul komma nul voor diie rit? Het zijj zo 🤔🤐😴


Je hebt gelijk Robert B. Fris in de ochtend heb ik de vraag goed gelezen.
Overigens, als Groninger betaal je al gauw de maximumprijs, tenzij je naar de dorpen in de omgeving gaat. Prijzen lijken alleen te variëren wanneer je binnen de randstad reist.
 


Je hebt gelijk Robert B. Fris in de ochtend heb ik de vraag goed gelezen.
Overigens, als Groninger betaal je al gauw de maximumprijs, tenzij je naar de dorpen in de omgeving gaat. Prijzen lijken alleen te variëren wanneer je binnen de randstad reist.
 

Vlissingen - Roosendaal is ook niet echt goedkoop (€15,40), moet je na gaan dat je dan pas echt een kant op kan zodra je in Roosendaal aankomt. Helpt nou ook niet echt mee dat je over de hele lengte van 1 eiland moet reizen 😄. Maar goed wij als Zeeuwen mogen eigenlijk niet zeiken want we konden ook helemaal geen spoor hebben. (En met m'n studenten OV heb ik al helemaal niks te klagen 😆, zou anders lekker €70.000 mogen betalen voor 4 jaar studie aan OV alleen.)

 


Ik vermoed dat dit het enige juiste antwoord is.
Met privatisering heeft dat niets te maken.

 

Het punt was ook niet persé dat dit door de privatisering van het OV komt, we zijn alleen bij dit gesprekspunt gekomen door een gesprek te voeren over de privatisering van het OV. 


Arriva krijgt dus nul komma nul voor diie rit? Het zijj zo 🤔🤐😴

Arriva krijgt wel iets maar niet van de reiziger zelf 😆, Denk sowieso niet dat er iemand zichzelf zo erg haat dat ze met de trein van Vlissingen naar Eemshaven willen, maar je weet maar nooit!


Ik vermoed dat dit het enige juiste antwoord is.
Met privatisering heeft dat niets te maken.

 

Het punt was ook niet persé dat dit door de privatisering van het OV komt, we zijn alleen bij dit gesprekspunt gekomen door een gesprek te voeren over de privatisering van het OV. 

Linkse studentenkroegpraat dus 


Arriva krijgt dus nul komma nul voor diie rit? Het zijj zo 🤔🤐😴

Arriva krijgt wel iets maar niet van de reiziger zelf 😆, Denk sowieso niet dat er iemand zichzelf zo erg haat dat ze met de trein van Vlissingen naar Eemshaven willen, maar je weet maar nooit!

In de tijd dat die veerboot naar Noorwegen nog bestond zijn er vast wel eens mensen vanaf Zeeuwse stations naar Eemshaven gegaan.


 

Arriva krijgt dus nul komma nul voor diie rit? Het zijj zo 🤔🤐😴

Arriva krijgt wel iets maar niet van de reiziger zelf 😆, Denk  niet dat er iemand zichzelf zo erg haat dat ze met de trein van Vlissingen naar Eemshaven willen, maar je weet maar nooit!

In de tijd dat die veerboot naar Noorwegen nog bestond zijn er vast wel eens mensen vanaf Zeeuwse stations naar Eemshaven gegaan.

 

Heeft Vlissingen niet genoeg schepen 🤣

(wel jammer dat de boot naar Noorwegen niet meer vaart).

Bij een reis tussen Vlissingen naar Eemshaven is een korting of weekend vrij abonnement goedkoper. Hier moet wel met de spits beperking rekening gehouden worden (vanuitgaande dat de reiziger ook terug wilt reizen).

 

Op spoorlijnen waar NS en andere vervoerders rijden zit een verschil tussen de tarieven. Enschede Almelo kost bij NS €5,50 en Blauwnet €5,63. Roermond Sittard kost bij NS €6,10, bij Arriva €6,58. Hun rijden over hetzelfde spoor. Ook abonomenten zijn soms bij 1 vervoerder geldig.

Zo zijn we terug bij privatisering van het OV.

 

 


Heeft Vlissingen niet genoeg schepen 🤣

 

 

 

Dat zou je denken hé, naast de veerboot richting Breskens (Andere eiland) is er geen personenvoer op water meer. Je had natuurlijk nog wel de belangerijke veerboot van Vlissingen naar Engeland maar die is na de 2e Wereldoorlog compleet verdwenen en verplaats naar Hoek van Holland die veel handiger ligt. Nou is er weer een poging gedaan in 1995 om opnieuw een veerdienst van Vlissingen naar Engeland te maken maar daar kwam niet veel success uit (heel begrijpelijk want wie gaat er nou naar Vlissingen als je ook naar Hoek van Holland kan 🤣)

 

Daarnaast had Zeeland ook behoorlijk wat tramlijnen maar die zijn ook na de Tweede Wereld Oorlog en Waternoodsramp opgebroken, gelukkig hebben we nog bussen anders zouden we echt geen kant opkunnen in Zeeland.

 

Toch wel bijzonder hoe een plek zoals Zeeland van belangerijk naar totaal niet belangerijk is gedaald 😂.

 

Je zou uiterraard ook nog met een vrachtschip mee kunnen varen en kijken waar je uitkomt, is een beetje hetzelfde als met de NS rijden op een hele storingrijke dag. Je weet niet waar je zal eindigen


Reageer