beantwoord

Waarom is het niet mogelijk om je etickets om te boeken naar een andere datum

  • 22 May 2024
  • 3 reacties
  • 120 Bekeken

Ik heb een eticket gekregen om samen met een vriendin samen te reizen. We moesten voor een bepaalde datum vanwegen een actie een dag uitkiezen en bestemming. Helaas wordt het die dag waarschijnlijk noodweer, dus ik wilde de datum aanpassen. Helaas kan dat niet. Misschien is  het makkelijker als er een actie is dat je gewoon kan bestellen en dat je een code krijgt die je dan bijvoorbeeld binnen 2 maanden moet gebruiken. Nu moet je hopen dat er op een bepaalde dag geen vertraging of heel slecht weer is.   

 
icon

Beste antwoord door Tamzin 22 May 2024, 11:21

Bekijk origineel

3 reacties

Ik heb een eticket gekregen om samen met een vriendin samen te reizen. We moesten voor een bepaalde datum vanwegen een actie een dag uitkiezen en bestemming. Helaas wordt het die dag waarschijnlijk noodweer, dus ik wilde de datum aanpassen. Helaas kan dat niet. Misschien is  het makkelijker als er een actie is dat je gewoon kan bestellen en dat je een code krijgt die je dan bijvoorbeeld binnen 2 maanden moet gebruiken. Nu moet je hopen dat er op een bepaalde dag geen vertraging of heel slecht weer is.   

Acties zijn tegen gereduceerd tarief en daar zit dan ook vaak de beperking op dat je vooraf moet boeken en niet kunt wijzigen en annuleren. Volledige flexibiliteit kun je niet verwachten als je niet ook de normale prijs wil betalen. Dat werkt overal zo, bij hotels, bij vliegreizen, bij evenementen en dus ook bij treinreizen.

Eenmaal uitgegeven etickets kunnen sowieso technisch niet meer geannuleerd kunnen worden. Als u het eticket zou kunnen wijzigen naar een andere datum dan zou u zowel op de oude als op de nieuwe datum kunnen reizen.

Reputatie 7
Badge +4

Als u om kunt boeken, kunt u reizen op de oorspronkelijke datum en op de nieuwe. Op de afgedrukte e-ticket is niet te zien of er mee gereisd is of niet.

Dan heeft u twee kaartjes voor de prijs van een. NS doet dat natuurlijk niet, Het was een en al ellende daarmee en NS heeft besloten dat e-tickets niet meer kunnen worden veranderd. Een e-ticket is vaak goedkoop maar heeft beperkende voorwaarden. U kunt niet goedkoop willen reizen en zich niet aan de beperkende voorwaarden houden, zo werken de dingen niet.

Persoonlijk zou ik in- en uitchecken met een bankkaart als u weinig reist. Dat is duurder maar er zijn geen beperkingen en u kunt reizen wanneer u wilt.

Ik vind uw gedachte niet onredelijk, maar de oorzaak waarom het is veranderd zit hem in de parasieten die misbruik maakten. Er is in Nederland een categorie die fraudeert zodra dit risicoloos kan, en die mogelijkheden daarvoor ook actief opzoekt. U bent de dupe van deze mensen, indertijd kon veranderen wel.

De maatregel is niet leuk maar zeer begrijpelijk en goed voor de betalende klanten want die draaien nu minder op voor de kosten van de niet-betalers.

Reputatie 7
Badge +3

Als het om een meereisretour gaat dan is er een bepaalde periode waarin de code omgezet moet worden in een -e-ticket, wil men gebruik kunnen maken van de actie. Jij zegt dat je een e-ticket hebt gekregen, dan is de code al omgezet naar een e-ticket. Volgens de voorwaarden kunnen e-tickets niet gewijzigd worden en vindt er geen restitutie plaats. Noodweer of niet, je bent jouw geld kwijt alls je er niet mee gaat reizen.

Voor een volgende keer is aan te raden om binnen de geldigheidsperiode van de  code te wachten met omzetten tot er zekerheid is over de reisdatum.

Reageer