Waarom is kortere reis duurder? | NS Community
beantwoord

Waarom is kortere reis duurder?


Onlangs reisde ik van Gouda Goverwelle naar Schiphol. De prijs voor deze reis (alle prijzen met 40 % korting) was € 7,92.

Voor vrienden heb ik ook de reis van Schiphol naar Rotterdam Alexander gecheckt, die kost € 9,18 hoewel die reis korter is dan die van mij - die ook via Alexander gaat!

Van Gouda naar Schiphol is € 7,62, korter dus wat goedkoper. Maar bij het volgende station (Alexander, nog korter) schiet de prijs omhoog naar 9,18. Vanaf Rotterdam Centraal is het dan weer wat goedkoper maar nog steeds duurder dan de langere reis vanuit Gouda (€ 8,16).

Wat is hier aan de hand?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 14 July 2022, 15:59

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi WilVer,

De prijs wordt bepaald aan de hand van de kortste route (in zgn.’tariefeenheden'), niet de reisduur. Soms is de snelste route niet de kortste.

Gouda - Schiphol = 62 tariefeenheden
Gouda Goverwelle - Schiphol = 65 tariefeenheden
Rotterdam Centraal - Schiphol = 67 tariefeenheden
Rotterdam Alexander - Schiphol = 76 tariefeenheden

 

De snelste en goedkoopste route van Schiphol naar Goverwelle gaat via Breukelen en niet via Rotterdam Centraal.  

Hallol WilVer en welkom bij de NS Community,

 

Zoals hierboven staat uitgelegd is het kortste traject niet altijd de goedkoopste. Heb je verder nog vragen?

Badge +3

Zoals hierboven staat uitgelegd is het kortste traject niet altijd de goedkoopste. Heb je verder nog vragen?

Uiteraard is een korter traject wél goedkoper. De denkfout is dat Schiphol - Gouda (Goverwelle) verder zou zijn dan Schiphol - Rotterdam (Alexander) en dat is dus niet zo.

Je mag inderdaad met een ticket voor de goedkope route naar Gouda (die gaat via Bijlmer ArenA en Breukelen/Woerden) wél omreizen via Rotterdam Centraal (dus bijv. iemand met Samenreiskorting meenemen naar Rotterdam Alexander, als je een abonnement hebt).

Excuses ik bedoel uiteraard de snelste optie.

Badge +3

In dit geval maakt het niet uit, er is geen goedkoopste/duurdere optie als je van Schiphol naar Gouda reist.

Als je in Rotterdam door poortjes gaat dan betaal je uiteraard wel meer (want je reist om).

Dank voor alle reacties, vooral van mrfreeze die mij met de tariefeenheden kennis heeft laten maken. Dat wist ik nog niet, interessant en nuttig om hiervan te weten!

De conclusie lijkt dat mijn vrienden die straks zonder korting van Schiphol naar Rotterdam Alexander moeten in plaats van in- en uit- te checken het beste een kaartje naar Gouda kunnen kopen en in Alexander uitstappen. Zover ik het kan overzien doe je daar niks verkeerds mee en je bent € 2,60 goedkoper uit (of € 1,60 met een kaartje uit de automaat).

Zoals hierboven staat uitgelegd is het kortste traject niet altijd de goedkoopste. Heb je verder nog vragen?

Uiteraard is een korter traject wél goedkoper. De denkfout is dat Schiphol - Gouda (Goverwelle) verder zou zijn dan Schiphol - Rotterdam (Alexander) en dat is dus niet zo.

Ik begrijp wat je bedoelt maar zolang je het onderliggende systeem van de tariefeenheden niet kent is hier geen denkfout. De reisplanner gaf mij een reis via Rotterdam aan en voor die reis is het echt verder naar Goverwelle dan Alexander. :-)

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor alle reacties, vooral van mrfreeze die mij met de tariefeenheden kennis heeft laten maken. Dat wist ik nog niet, interessant en nuttig om hiervan te weten!

De conclusie lijkt dat mijn vrienden die straks zonder korting van Schiphol naar Rotterdam Alexander moeten in plaats van in- en uit- te checken het beste een kaartje naar Gouda kunnen kopen en in Alexander uitstappen. Zover ik het kan overzien doe je daar niks verkeerds mee en je bent € 2,60 goedkoper uit (of € 1,60 met een kaartje uit de automaat).

Zonlangs je reist zoals in de reisplanner staat aangegeven kan dat.

Badge +3

Het is een randeffect inderdaad, maar met een e-ticket Schiphol - Gouda mag je inderdaad via Bijlmer en dan de sprinter naar Rotterdam (via Breukelen/Woerden, kortste route).

Maar dus óók via Leiden/Alphen aan den Rijn óf via Rotterdam Centraal (dat laatste eigenlijk met de IC direct maar maakt niet uit).

Dus voor Schiphol - Rotterdam Alexander is een e-ticket (voltarief) naar Gouda € 2,60 goedkoper. Als ze met je meereizen en jij een NS abonnement hebt kunnen jullie zelfs Samenreizen (e-ticket met korting) naar Rotterdam Alexander voor € 7,62 buiten de spits.

Voor Schiphol - Rotterdam Alexander zijn er zelfs (intercity) reisadviezen via Utrecht Centraal, maar die kosten dus gewoon € 9,18 (met 40% korting) en leveren geen voordeel op voor naar Gouda.

Ook een leuke (kortere reis duurder): 

 

Reageer