beantwoord

Waarom wordt er geen aandacht besteed aan een betrouwbare app?

  • 25 June 2022
  • 7 reacties
  • 207 Bekeken

Helaas blijkt steeds maar weer dat, sinds de uitrol van de “vernieuwde app” een aantal jaren geleden, de betrouwbaarheid daarvan steeds meer vermindert. Vrijwel iedere dag is er een (ander) probleem dan een dag eerder. Bij een vernieuwde versie gaat er vaak net zoveel kapot als dat er gerepareerd wordt. Vandaag (25-6-2022) zijn er bijv. opnieuw geen pushmeldingen mogelijk. Al heel lang zijn er verschillende problemen die ik steeds aanmeld bij de appbouwers via de app maar die zelden of nooit worden opgelost. Waarom eigenlijk (niet)? Is er geen interesse meer voor het maken van een stabiele, betrouwbare en goed werkende app of is die kennis daarvoor verdwenen? Herinstallatie van de app en/of het verwijderen van de cache daarvan helpt niets.

icon

Beste antwoord door Tomas NS 26 June 2022, 11:34

Bekijk origineel

7 reacties

Ik denk niet dat het een gebrek aan aandacht is maar meer dat het complexe tariefsysteem met al zijn regeltjes (al helemaal sinds de invoering van Flex) allemaal zo ingewikkeld geworden is dat het NS-IT een beetje boven het hoofd is gegroeid. Als er dan ook nog eens een groot tekort aan IT-ers is wordt het lastig om de boel overeind te houden.

Ik keek gisteren toevallig in de Flixbus/trein app en als je ziet hoe eenvoudig die is dan vraag je je toch af of er niet een keer een hele grote bezem door het NS tariefsysteem moet.

Overigens heeft Translink dezelfde problemen. Ook daar een voortdurend problemen met zowel hun OV-chipkaart app als hun OV-dashboard.

Goedemorgen Natuwes,

 

Zo te horen gaat het inderdaad niet heel erg goed. Je noemt pushmeldingen die het niet doen, maar ook andere problemen. Kun je eens specifiek een aantal problemen noemen die al langere tijd spelen? Dan ga ik dat ook intern even onder de aandacht brengen bij het team achter de app.

Wat betreft het melden aan app support, blijf dat vooral doen. Ons uitgangspunt is natuurlijk een functionerende en gebruiksvriendelijke app.

Reputatie 7
Badge +1

Zo te horen gaat het inderdaad niet heel erg goed.

 

En daar hebben we het eufemisme weer waar dit hele forum mee vol staat. Nee Tomas het gaat momenteel gewoon heel erg slecht. Bijna niets functioneert normaal. De storingen in de App zijn talrijk (klassewissel, reishistorie enz.enz.) en wat nog erger is NS is geheel niet in staat om ook maar enige stabiliteit in het systeem aan te brengen. De ene dag is dit stuk en de volgende dag is dat weer stuk.

 

Tel daarbij nog de storingen in MijnNS en de vele uitgevallen treinen op en je gaat naar een situatie toe dat mensen zich afkeren van het treinvervoer.

 

De directie van NS is nu al maanden lang onzichtbaar. Tijd voor een goed actieplan lijkt mij. Zoals het nu gaat gaat het wel heel erg naar beneden.    

Reputatie 7
Badge +3

Denk dat de directie hier geen enkele weet van heeft. Die krijgen gewoon wekelijks hun cijfertjes en grafiekjes over omzet en reizigersaantallen. Vragen zich hooguit af waarom de klanteNService zo'n enorme kostenpost is en of dat niet wat minder kan. En kiezen als oplossing uitbesteding naar goedkopere landen.

Reputatie 7
Badge +1

Zie bijvoorbeeld ook dit topic en ik kan er met even zoeken nog wel een stuk of 10 aan toevoegen. 

 

 

en deze in 20 minuten tijd

@mrfreeze : Dat de directie totaal geen binding heeft met de werkvloer is inmiddels wel genoegzaam bekend. Zie het debacle van 3 april jl. Overigens is het daarna niet veel beter geworden.

Goedemorgen Natuwes,

 

Zo te horen gaat het inderdaad niet heel erg goed. Je noemt pushmeldingen die het niet doen, maar ook andere problemen. Kun je eens specifiek een aantal problemen noemen die al langere tijd spelen? Dan ga ik dat ook intern even onder de aandacht brengen bij het team achter de app.

Wat betreft het melden aan app support, blijf dat vooral doen. Ons uitgangspunt is natuurlijk een functionerende en gebruiksvriendelijke app.

Goedemiddag,

In willekeurige volgorde en wisselend per dag, week, maand of aangepaste versie van de app - er zit geen logica in in deze opsomming.

  • pushmelding de ene keer wel, de andere keer niet; indien wél dan geregeld te laat (i.p.v. vijf of tien minuten vóór vertrek pas ruim ná vertrek);
  • aanmelding geplande reis na inloggen soms wel, soms niet zichtbaar, evt. met foutmelding;
  • “doorklikken” op onderwegstation voor vertrek- of aankomsttijden aldaar in treingegevens soms wel, soms niet mogelijk;
  • niet-logische verbindingen i.c.m. stads- en streekvervoer, bijv. onderweg overstappen terwijl er een rechtstreekse verbinding van A naar B is, die ook nog eens sneller is dan die met een overstap;
  • verkeerde afbeeldingen van ingezet materieel bij (gedeeltelijk) uitgevallen of vertraagde treinen;
  • geen (volledige) opgave van buitenlandse stopstations bij internationale treinen;
  • gegevens die in het geheel (tijdelijk) niet zichtbaar zijn in de app (reishistorie, geplande reis, gebruikt abonnement of vervoerbewijs);
  • het vaak niet aanwezig zijn van de mogelijkheid om bij een opgeslagen reis kort voor vertrek van die reis de real-time info daarvan te kunnen zien: de betreffende reis moet dan verwijderd en opnieuw opgeslagen worden.

Vermoedelijk ben ik nog een aantal dingen vergeten te vermelden. Wanneer de verstuurde berichten hierover aan de appbouwers bewaard worden zijn ze terug te vinden, teruggaand tot de uitrol van de “vernieuwde app”. Gebruikt OS is Android 12, de meest recente versie van Samsung. Maar vele problemen spelen / speelden ook al bij android 11 en 10, ook bij andere merken van tablet en telefoon.

Dankjewel voor je uitgebreide toelichting. Zoals hierboven terecht wordt aangedragen is het op IT-gebied regelmatig even raak, dus ik kan je daarbij geen specifiek tijdvenster geven waarmee de problemen zijn opgelost, sorry daarvoor. Ik ga er in ieder geval wel voor zorgen dat je punten van kritiek de app-ontwikkelaars bereiken.

Reageer