Een vriend van me vroeg zich af hoe hij een kennis kon helpen die te gast was en per rolstoel met het OV verder wilde. Bij het station stond dit paaltje wat blijkbaar helpt als mensen met een rolstoel de trap op moeten. Hij wist echter niet wat er in het kastje zat en hoe hij het moest openen. Ik heb daarom voor hem de klantenservice van NS gebeld. Na enig wachten vertelde de NS medewerker mij dat er een “Oprijplaat voor Sprinters” in het kastje zat, op andere perrons zijn “Bruggen” beschikbaar maar in Bunnik gaat het om Sprinters. Het was niet de bedoeling dat we zelf het kastje zouden open maken, maar we mochten een uur voor vertrek bellen. Dan zou een NS medewerker ons kunnen helpen om dankzij het kastje en de oprijplaat in de trein te geraken, hij verzekerde me dat het allemaal gratis was. Ik vroeg hem nog wat een “oprijplaat” dan was en waar het voor diende. Dat wist hij niet en hij kon me ook niet doorverbinden met een collega die er mee werkt. Enigszins gerustgesteld bedankte ik hem en seinde de informatie door naar mijn vriend.
Omdat ik toch nieuwsgierig was belde ik ook nog even de rolstoel-taxi in Bunnik. Ook die kenden de NS-rolstoelservice. Zij vertelden me dat we voor 37,50 per taxi binnen Bunnik iemand tot de stoeprand van het station konden brengen, maar dat vandaar toch echt de NS het verder over moest nemen. Mocht mijn passagier met rolstoel van Bunnik naar Leidse Rijn moeten dan kon hij voor 37,50 extra ook daar een rit verzorgen, opnieuw beginnend bij de uitgang van het station (in plaats van de uitgang van de trein...)
O ja: hij tipte mij om de NS te vragen om de rolstoel gewoon deur tot deur zonder trein te vervoeren per taxi. Da’s eigenlijk helemaal niet zo’n gek idee niet waar? Maken we het niet wat te moeilijk met elkaar in dit land? Immers:
- In Bunnik is gewoon een hellingbaan
- In Bunnik stoppen sprinters tegenwoordig gelijkvloers met het perron
- Waarom helpt de taxichauffeur niet even tot IN de trein?
- Hoeveel kost de personeelsinzet vanuit NS en zou een fractie daarvan niet genoeg zijn om de taxichauffeur te betalen om de klus te klaren?
Enfin. Toch blijf ik benieuwd wat er in het kastje zit en waarom dit geen doe-het-zelf service is waar minder validen gewoon zelf met een vriendelijke medereiziger gebruik van kunnen maken. Een winkelwagentje bij een supermarkt pakken we toch ook zelf en zetten we netjes terug?
Groetjes,
Gerard.