Skip to main content

Wat zit er in dit rolstoelkastje en hoe krijg ik het open?

  • 26 May 2024
  • 19 reacties
  • 272 Bekeken

Wat zit er in dit rolstoelkastje en hoe krijg je het open?

Een vriend van me vroeg zich af hoe hij een kennis kon helpen die te gast was en per rolstoel met het OV verder wilde. Bij het station stond dit paaltje wat blijkbaar helpt als mensen met een rolstoel de trap op moeten. Hij wist echter niet wat er in het kastje zat en hoe hij het moest openen. Ik heb daarom voor hem de klantenservice van NS gebeld. Na enig wachten vertelde de NS medewerker mij dat er een “Oprijplaat voor Sprinters” in het kastje zat, op andere perrons zijn “Bruggen” beschikbaar maar in Bunnik gaat het om Sprinters. Het was niet de bedoeling dat we zelf het kastje zouden open maken, maar we mochten een uur voor vertrek bellen. Dan zou een NS medewerker ons kunnen helpen om dankzij het kastje en de oprijplaat in de trein te geraken, hij verzekerde me dat het allemaal gratis was. Ik vroeg hem nog wat een “oprijplaat” dan was en waar het voor diende. Dat wist hij niet en hij kon me ook niet doorverbinden met een collega die er mee werkt. Enigszins gerustgesteld bedankte ik hem en seinde de informatie door naar mijn vriend. 

Omdat ik toch nieuwsgierig was belde ik ook nog even de rolstoel-taxi in Bunnik. Ook die kenden de NS-rolstoelservice. Zij vertelden me dat we voor 37,50 per taxi binnen Bunnik iemand tot de stoeprand van het station konden brengen, maar dat vandaar toch echt de NS het verder over moest nemen. Mocht mijn passagier met rolstoel van Bunnik naar Leidse Rijn moeten dan kon hij voor 37,50 extra ook daar een rit verzorgen, opnieuw beginnend bij de uitgang van het station (in plaats van de uitgang van de trein...)

O ja: hij tipte mij om de NS te vragen om de rolstoel gewoon deur tot deur zonder trein te vervoeren per taxi. Da’s eigenlijk helemaal niet zo’n gek idee niet waar? Maken we het niet wat te moeilijk met elkaar in dit land? Immers:

  • In Bunnik is gewoon een hellingbaan
  • In Bunnik stoppen sprinters tegenwoordig gelijkvloers met het perron
  • Waarom helpt de taxichauffeur niet even tot IN de trein? 
  • Hoeveel kost de personeelsinzet vanuit NS en zou een fractie daarvan niet genoeg zijn om de taxichauffeur te betalen om de klus te klaren?

Enfin. Toch blijf ik benieuwd wat er in het kastje zit en waarom dit geen doe-het-zelf service is waar minder validen gewoon zelf met een vriendelijke medereiziger gebruik van kunnen maken. Een winkelwagentje bij een supermarkt pakken we toch ook zelf en zetten we netjes terug?

Groetjes, 

Gerard.

19 reacties

Een oprijplaat mag in verband met de veiligheid alleen geplaatst worden tussen trein en perron door een hiervoor opgeleide medewerker van NS-reisassistentie. NS- Reisassistentie kunt u gratis aanvragen. Deze helpen dan bij het in- en uitstappen en het gebruik van brug of plank.

Tevens krijgt het treinpersoneel dan een automatische melding dat er iemand met assistentie mee gaat in de trein.

Allemaal prima verzorgd dus als je niet in staat bent zelfstandig van de trein gebruik te kunnen maken.

Reputatie 7
Badge

Toch ben ik benieuwd waar die oprijplaat nog voor nodig is. Alle sprinters hebben toch een schuiftrede die bij het uitschuiven de perronrand raakt?

Reputatie 7
Badge

Toch ben ik benieuwd waar die oprijplaat nog voor nodig is. Alle sprinters hebben toch een schuiftrede die bij het uitschuiven de perronrand raakt?

Veel perrons liggen nog niet of door verzakking alweer niet meer voldoende precies op de juiste hoogte hiervoor. En dan zijn er nog perrons in een bocht waar de (rechte) uitschuiftrede niet goed aan kan sluiten.

Toen ik een tijd geleden tijdelijk in een rolstoel zat, had NS bijvoorbeeld al geregistreerd dat Almere Muziekwijk (waar ik dagelijks kom) te veel verzakt was voor gelijkvloerse instap, met als gevolg dat je alleen reisassistentie op een andere station op een reis daarlangs aan kon vragen als je dat óók voor daar deed. Dat is dan dus zelfs quasi verplicht. Toen vond ik dat onzin omdat het, zeker aan de ene kant van het perron, prima ging en iemand me toch naar het station bracht en dus ook wel even kon helpen. Inmiddels zie ik daar echter dagelijks de uitschuiftredes vrolijk tot hun maximale lengte uitschuiven óver het perron in plaats van ertegenaan...

Reputatie 7
Badge +3

Wat fijn dat je hebt nagevraagd waarvoor dat kastje dient. Bij ons station is dat kastje vaak onbereikbaar door verkeerd gestalde fietsen. Zowel de gemeente als NS doen niets met de meldingen die ik al ruim 2 jaar over die fietsen doe. Soms staan ze zelfs voor de lift. In de fietsenstalling is echter genoeg plek, maar dat vindt men blijkbaar te veel moeite om hem daar te zetten.

zit er niet gewoon een bhv hulpmiddel in?

 

Een oprijplaat mag in verband met de veiligheid alleen geplaatst worden tussen trein en perron door een hiervoor opgeleide medewerker van NS-reisassistentie. NS- Reisassistentie kunt u gratis aanvragen. Deze helpen dan bij het in- en uitstappen en het gebruik van brug of plank.

Tevens krijgt het treinpersoneel dan een automatische melding dat er iemand met assistentie mee gaat in de trein.

Allemaal prima verzorgd dus als je niet in staat bent zelfstandig van de trein gebruik te kunnen maken.

Heb je een afbeelding of een publicatie waarin een oprijplaat zichtbaar is? Past zo’n ding inderdaad in dit kastje? Wat is er voor nodig om meer mensen (taxi-chauffeurs) toegang te geven tot dergelijke hulpmiddelen? In Bunnik weigeren de taxi medewerkers om rolstoelgebruikers de trein in te helpen: “dat moet NS doen”...

Als je iets van "invalide in trein" typt in Google en dan bij "afbeeldingen" kijkt, dan zie je alle vormen van bruggen en oprijplaten voorbij komen welke NS gebruikt.

Het is voor een taxichauffeur niet toegestaan deze hulpmiddelen te gebruiken, dit ivm met de veiligheid rond de treinen en op het perron. Als NS dat gaat toestaan staat binnen de kortste keren iedereen met zelfgebouwde hulpmiddelen bij de trein. De medewerkers welke nu de bruggen en planken bedienen weten de procedures rond een trein en weten hoe de brug of plank gebruikt moet worden..

Dat een taxichauffeur (en zelfs een treinmachinist) dit niet doet, is qua verantwoordelijkheid en kennis  vanzelfsprekend.

Reputatie 7
Badge
zit er niet gewoon een bhv hulpmiddel in?

 

Dan plaats je er geen rolstoel icoontje op.

Reputatie 7
Badge

Een oprijplaat mag in verband met de veiligheid alleen geplaatst worden tussen trein en perron door een hiervoor opgeleide medewerker van NS-reisassistentie. NS- Reisassistentie kunt u gratis aanvragen. Deze helpen dan bij het in- en uitstappen en het gebruik van brug of plank.

Tevens krijgt het treinpersoneel dan een automatische melding dat er iemand met assistentie mee gaat in de trein.

Allemaal prima verzorgd dus als je niet in staat bent zelfstandig van de trein gebruik te kunnen maken.

Heb je een afbeelding of een publicatie waarin een oprijplaat zichtbaar is? Past zo’n ding inderdaad in dit kastje? Wat is er voor nodig om meer mensen (taxi-chauffeurs) toegang te geven tot dergelijke hulpmiddelen? In Bunnik weigeren de taxi medewerkers om rolstoelgebruikers de trein in te helpen: “dat moet NS doen”...

Uiteraard past zo een ding in een kast. NS laat uiteraard geen kastjes bouwen, waarna opeens blijkt dat de oprijplaat er niet in zou passen. Dat zou toch raar zijn? 😜

Helaas heb ik geen foto van deze rijplaten. Maar ik gok sterk dat het een gecertificeerde rijplaat is die voorzien is van een aantal scharnieren.

Ik hoop dit nog eens een keertje te zien binnenkort. 

Helaas heb ik geen foto van deze rijplaten. Maar ik gok sterk dat het een gecertificeerde rijplaat is die voorzien is van een aantal scharnieren.

Ik hoop dit nog eens een keertje te zien binnenkort. 

Zie mijn bericht hierboven voor de afbeeldingen.

Reputatie 6
Badge +1

Het is voor een taxichauffeur niet toegestaan deze hulpmiddelen te gebruiken, dit ivm met de veiligheid rond de treinen en op het perron. Als NS dat gaat toestaan staat binnen de kortste keren iedereen met zelfgebouwde hulpmiddelen bij de trein. De medewerkers welke nu de bruggen en planken bedienen weten de procedures rond een trein en weten hoe de brug of plank gebruikt moet worden.

Er zijn verschillende organisaties van rolstoeltaxi’s waarmee NS samenwerkt, en waarvan de taxichauffeurs voorzien zijn van de nodige opleiding en hulpmiddelen (sleutel, hesje, passagepas e.d.), zodat de taxichauffeur het begin van de reis vanaf de voordeur tot in de trein kan uitvoeren. 

@Isitimela Dat zijn dan gecertificeerde medewerkers welke namens NS reisassistentie werken. Dat is natuurlijk gewoon toegestaan dan. Het treinpersoneel (zowel de conducteur als machinist) kan dit ook zien, want deze krijgen daar dan een melding van ivm extra aandacht en begeleiding en veiligheid.

Is een taxichauffeur (maar bv ook een machinist, loketmedewerker, schoonmaker enz) niet gecertificeerd dan mag dit dus niet.

Reputatie 7
Badge

De platen zoals ik ze ken, en ik heb tot begin vorig jaar een aantal weken met een rolstoel gereisd na een operatie dus dat is niet heel recent maar ik ken ze wel relatief goed, passen echt niet in deze kastjes. Ik zie ook niet hoe dat zou moeten passen want die kastjes zijn lang niet zo breed als een rolstoel. Als er rijplanken voor rolstoelen inzitten dan moeten dat nieuwe dingen zijn die opvouwbaar zijn of uit twee delen bestaan (voor beide kanten van de rolstoel een aparte) ofzo. Ik vermoed dat dit heel iets anders is en ben eerlijk gezegd ook erg nieuwsgierig wat er dan in zit.

Helaas kan ik geen conlusief antwoord geven, maar het paaltje/kastje staat ongetwijfeld niet toevallig naast een trap.
Vermoeden is dat het inderdaad een soort opvouwbare/uitklapbare rijplaat is waarmee het mogelijk kan worden gemaakt voor rolstoelgebruikers om het trappetje op en af te komen.

Reputatie 7
Badge +3

Het kastje staat inderdaad naast een trap maar op veel stations is naast die trap ook een lift en ook zo'n kastje. Waarom dan nog een rijplaat voor de trap als er ook een lift is? Het zou mooi zijn wanneer zo'n rijplaat gebruikt zou kunnen worden wanneer de lift is, wat nog wel eens het geval is.

Met zo'n rijplaat die op magische wijze in zo'n klein kastje past zou iemand in een rolstoel dan met behulp van reisassistentie dat wel kunnen. Maar dat gebeurt blijkbaar niet, gezien de vele klachten over defecte liften en het niet kunnen gebruiken van het station. En dan zou je bij een reisadvies vanaf een station waar de lift defect is wel een reisadvies krijgen maar met de melding dat reisassistentie nodig is. Maar dat is niet zo, want wanneer er bij “Informatie toegankelijk” staat dat de lift buiten dienst is wordt er aangegeven om de klantenservice te bellen voor een alternatief reisadvies of het bestellen van een taxi.

 

 

 

En heeft hier iemand in een rolstoel ooit eens gebruik gemaakt van zo'n dergelijke rijplaat uit het kastje of heeft gezien dat dit gebruikt wordt? 

Dankzij vriendelijke (kantoor) medewerkers van NS ben ik er achter wat er in het kastje zit: een opvouwbare rijplaat voor sprinters. De rijplaat kan beperkt een hoogteverschil oplossen (een centimeter of 10) en kan net het verschil maken als een rolstoel bijv. wat afwijkende kantel wieltjes aan de achterzijde heeft. Het is niet de bedoeling dat reizigers, begeleiders of willekeurig taxipersoneel dit gereedschap zelf gebruikt. Assistentie kan via NS (persoonlijke assistentie op stations) worden aangevraagd. 

zoiets...

 

Dankzij vriendelijke (kantoor) medewerkers van NS ben ik er achter wat er in het kastje zit: een opvouwbare rijplaat voor sprinters. 

Bedankt voor de terugkoppeling, maar ik dacht dat we dat al wisten.

Reputatie 7

Dankzij vriendelijke (kantoor) medewerkers van NS ben ik er achter wat er in het kastje zit: een opvouwbare rijplaat voor sprinters. 

Bedankt voor de terugkoppeling, maar ik dacht dat we dat al wisten.

Ik denk dat TS gewoon even een samenvatting wilde maken voor de mensen die het nog niet wisten, alleen maar fijn :)

 

Dan heb ik nog een vraag, want op stations zoals Middelburg en Goes zie ik niet zo'n kastje staan maar wel zo'n mega gigantische brug voor de IC's. Mij lijken die te breed voor een sprinter, maar wordt die dan ook gebruikt voor een sprinter? Heb ze nog nooit voor een sprinter gebruikt zien worden omdat bijna overal de opstaphoogte wel gelijk ligt, naast station Middelburg dan...

...Heb ze nog nooit voor een sprinter gebruikt zien worden omdat bijna overal de opstaphoogte wel gelijk ligt....

Als de hoogte gelijk is dan wordt de brug, die echt niet zo gigantisch is en door éénpersoon bedient kan worden, natuurlijk niet gebruikt.

Soms zit er bij de stallingsplek voor de brug ook nog een losse oprijplaat, of wordt gewoon indien mogelijk en gewenst de brug gebruikt. Dat verschilt per situatie en locatie/materieel.

Reageer