beantwoord

wifi in de trein

  • 2 November 2021
  • 21 reacties
  • 3461 Bekeken

Ik reis anderhalf jaar het traject Eindhoven Breda. Helaas nooit WiFi. Dit kost me veel GB.

hoe lossen jullie dit op❓
vriendelijke  groet, Margo Gillissen 

icon

Beste antwoord door Tochjo 2 November 2021, 16:09

Bekijk origineel

21 reacties

Badge +3

In de treinen die worden ingezet op dit traject, is inderdaad geen wifi beschikbaar. Het is wachten tot er nieuw materieel op dit traject wordt ingezet. Dat gaat nog een paar jaar duren; dan komen er treinen van het type ICNG (InterCity Nieuwe Generatie) te rijden.

U kunt niet gecompenseerd worden voor het ontbreken van wifi op uw traject. De kosten die u maakt voor mobiel internet komen voor eigen rekening.

Reputatie 7
Badge +3

WiFi in de trein is geen recht maar een gunst. Je hebt geluk als je met een trein reist met werkende WiFi. Je hebt pech wanneer er geen WiFi aan boord is omdat de trein te oud is en er niet meer in geïnvesteerd wordt.

NS lost dit op door op een zeker moment met nieuwe treinen te gaan rijden die wel WiFi aan boord hebben. Het wachten is op het moment dat de ICNG gaat rijden op jouw traject.

Reputatie 3

tot de nieuwe treinen gaan rijden, rijden er weinig directe treinen met wifi tussen Breda en Eindhoven.

Een paar per dag rijden er extra intercities, waar meestal wifi aanwezig is.  (alleen ma-vr)

vertrek Eindhoven
08:03
12:03
16:03

vertrek Breda
09:45
13:45
17:45

De meeste verbindingen met opstap in Tilburg hebben overigens ook wifi

 

Reputatie 7
Badge +3

Wij lossen dit niet voor je op. Wij zijn een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Je kunt wel zelf iets doen om te zorgen dat het ontbreken van wifi jou teveel GB gaat kosten: jouw telefoon uit laten.

Het lukt mij niet om in de te loggen. WiFi in de trein vereist autorisatie: nadat je de webpagina van 'Wifi in de trein' hebt geopend moet je daarvoor een hokje aanvinken. Tot zover is het mij duidelijk. Maar WAAR vind ik die pagina met dat hokje???

Reputatie 7
Badge +1

Het lukt mij niet om in de te loggen. WiFi in de trein vereist autorisatie: nadat je de webpagina van 'Wifi in de trein' hebt geopend moet je daarvoor een hokje aanvinken. Tot zover is het mij duidelijk. Maar WAAR vind ik die pagina met dat hokje???

Ik weet niet precies uit m'n hoofd meer hoe die pagina eruitziet, maar de laatste keer dat ik WiFi in de trein gebruikte, stond er bovenaan de pagina een tabblad “internet”.

Onder dat tabblad staat dan het hokje wat je moet aanvinken.

Badge +3

Dat vinkje zou bij de oudere ‘startpagina’ moeten staan op nstrein.ns.nl (alleen bereikbaar als je al verbonden bent met de WiFi), en anders (bij de nieuwere startpagina) inderdaad op het tabje Internet.

Soms helpt het om je telefoon een kwartslag te draaien (tip van HC Loes).

Dank voor de tips. Ga het bij mijn volgende treinreis uitproberen. 

Gisteren nog eens geprobeerd. Tevergeefs. 

De website www.nstrein.ns.nl is niet bereikbaar, ook als je het probeert met de Mobiele Data (even) aan.

Robert: Je zegt dat je alleen bij het aanvinkvakje kunt komen als je al met de wifi verbonden bent. Oftewel: je kunt alleen verbinding krijgen met wifi als je al verbinding met wifi hebt!?! Kafka noem ik dat.

Reputatie 7
Badge

De URL http://www.nstrein.ns.nl/ is een interne verwijzing, en werkt enkel binnen het WiFi-netwerk van de trein. Het aanvink-vakje moet je enkel aanvinken om aan te geven dat je akkoord gaat met de regels voor het gebruik van WiFi. Doe je dit niet, dan zal je altijd op het inlogportaal terecht blijven komen.

Zoals ik al eerder heb gezegd: Ik krijg dat aanvinkvakje niet (meer) in beeld.

Mijn vraag blijft dus: Hoe kan ik inloggen op Wifi in de trein. Het lukt mij niet via www.nstrein.ns.nl, maar ook niet via ns.nl.

Badge +3

Wat voor toestel heb je? Word je wel verbonden met de Wifi?

Als het goed is zou je dan bij het openen van een willekeurige website eerst naar die ‘portal pagina’ met info over de trein waar je in zit gestuurd moeten worden, waar je dus de voorwaarden voor internettoegang kunt accepteren. Maar zo ver kom je dus niet eens?

Je zou nog kunnen proberen om het Wifi in de trein netwerk te ‘vergeten’ en opnieuw te verbinden.

Ik heb een vrij nieuw Android-toestel. Ik word NIET verbonden met de wifi, dat is juist wat ik probeer.

Ik denk dat mijn fout is dat ik via de browser probeer om toegang te krijgen tot Wifi in de trein. Volgende keer zal ik het proberen via Instellingen > Verbinding en delen, of via Instellingen > Wifi > Beschikbare netwerken.

Badge +3

Ik heb een vrij nieuw Android-toestel. Ik word NIET verbonden met de wifi, dat is juist wat ik probeer.

Ik denk dat mijn fout is dat ik via de browser probeer om toegang te krijgen tot Wifi in de trein. Volgende keer zal ik het proberen via Instellingen > Verbinding en delen, of via Instellingen > Wifi > Beschikbare netwerken.

Je moet inderdaad eerst verbinden via Instellingen - Wifi - Beschikbare netwerken, en dan kan je het beste de optie voor ‘automatisch verbinden’ uit laten want als je van trein wisselt moet je toch opnieuw toestemming geven voor ‘gebruik van internet’ (in die betreffende trein).

Let ook op dat VPN-verbindingen via Wifi in de trein lang niet altijd werken, dus als je dingen als NordVPN of Surfshark e.d. gebruikt zou dat ook zomaar in de weg kunnen zitten (voor werkende internet-toegang).

Hartelijk dank voor de tip; ga ik proberen.

Gisteren weer eens met de trein gereisd. Nu lukte het meteen om wifi-verbinding te krijgen op mijn GSM: Instellingen > Wifi > Beschikbare netwerken > tabblad 'Internet' > Vinkje. Iedereen bedankt voor de tips.

Fijn dat het is gelukt, Joosst! Bedankt voor de terugkoppeling.

Wees blij dat Nederlandse vervoerders al wifi proberen aan te bieden. In België heeft geen enkele NMBS trein wifi enkel de hogesnelheidstreinen.

Wees blij dat Nederlandse vervoerders al wifi proberen aan te bieden. In België heeft geen enkele NMBS trein wifi enkel de hogesnelheidstreinen.

De NMBS heeft daar bewust voor gekozen omdat ze de kosten van gratis wifi in de trein te hoog vindt.

Wat mij betreft mag NS er ook mee stoppen als ze het geld in plaats daarvan bijv. besteden aan het beter schoonhouden van de treinen (binnen en buiten). Mensen kunnen mobiele wifi ook via hun eigen provider aanschaffen.

Het is uiteindelijk allemaal een kwestie van prioriteiten stellen en dan kies ik liever voor schone treinen dan voor gratis wifi..

Reputatie 7
Badge +1

Helemaal eens @Tamzin 

Eerlijk? Ga niet van het NS wifi uit. Deze is zo langzaam en vaak instabiel of niet werkend waardoor je nauwelijks verder komt dan de aanmeldpagina, als deze uberhaupt verschijnt. Ik vind het openbare wifi een veiligheidsrisico en gebruik hem daarom nooit. 

Ik ben het met Tamzin eens. Liever geld besteden aan schone treinen & toiletten dan wifi. 

Reageer