beantwoord

Worden buitenlanders bevoordeeld?


Kenmerken van de eenmalige chipkaart

  • Het is een papieren kaartje met chip.
  • De kaart is verkrijgbaar bij de NS-kaartautomaat, NS Tickets & Service winkel en OV Service & Tickets winkel.
  • Je kunt de chipkaart gebruiken bij alle treinvervoerders.
  • Je hoeft de kaart niet op te laden, je moet wel in- en uitchecken.
  • Je betaalt voor de meeste producten een toeslag van € 1 per eenmalige chipkaart.
  • Er is geen toeslag nodig voor de Railrunner, Fietskaart Dal, Dagkaart Hond, ICE toeslag enkele reis, Euregioticket and Intercity direct Toeslagen.
  • De kaart is alleen verkrijgbaar met een datum die maximaal een week in de toekomst ligt. Behalve als je naar Duitsland, België en Luxemburg reist.
icon

Beste antwoord door Robert B 15 March 2022, 20:20

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge

Wat is uw punt?

Badge +3

Ik denk dat het gaat om:

  • Er is geen toeslag nodig voor de Railrunner, Fietskaart Dal, Dagkaart Hond, ICE toeslag enkele reis, Euregioticket and Intercity direct Toeslagen.

Dat is dus de toeslag voor het eenmalige chipkaartje, en betekent dus niet dat je zonder ICE toeslag met die trein mag.

Overigens betaal je voor Railrunners, Dagkaartje Fiets/Hond e.d. tegenwoordig ‘gewoon’ €1 toeslag bij een automaat, dus waar die info hierboven vandaan komt weet ik niet.

Bovendien zie ik niets over buitenlanders, en eenmalige chipkaartjes naar het buitenland (uit een automaat) zijn redelijk zeldzaam, want je kunt er bijna nergens mee uitchecken.

ICE toeslag enkele reis, Euregioticket, vanaf service & ticket (en / of tickets & service) Schiphol, Amsterdam Centraal, Amsterdam Amstel, Amsterdam Zuid, Utrecht Centraal

 

  • “De kaart is alleen verkrijgbaar met een datum die maximaal een week in de toekomst ligt. Behalve als je naar Duitsland, België en Luxemburg reist.” Dus de buitenlandse reiziger die bijv. vanaf Schiphol reist en een papieren kaartje koopt, die wordt sowieso altijd bevoordeeld boven een Nederlander want die buitenlander weet van niets 
Badge +3

Het heeft niets met buitenlanders te maken.

Kaartjes uit een automaat (of chipkaartjes bij een balie) kan je voor een datum tot maximaal een week in de toekomst kopen.

Kaartjes naar het buitenland blijkbaar langer vooruit? Maar goed dat zijn volgens mij dus nooit eenmalige chipkaartjes.

Reputatie 7
Badge +1

Kaartjes naar het buitenland blijkbaar langer vooruit? Maar goed dat zijn volgens mij dus nooit eenmalige chipkaartjes.

Jawel hoor, als ze uit de automaat komen. En ondanks het feit dat dat dan eigenlijk zichtkaartjes zijn, vindt NS dat je er in Nederland mee moet in- en uitchecken. Want zo is Het Systeem.

Reputatie 5

Zo heb ik een tijdje terug inderdaad een chipkaartje Maastricht Randwyck-Visé uit de automaat getoverd (was op dat korte stuk voordeliger dan een Belgisch kaartje), en had ik pas in de trein door dat ik met dat losse kaartje officieel ook had moeten inchecken. Niet dat de Belgische conducteur daar een probleem van maakte, die zette wat kracht met zijn kniptang en knipte een stempel en een gaatje dwars door de chip heen. 

Reputatie 7
Badge +1

Zo heb ik een tijdje terug inderdaad een chipkaartje Maastricht Randwyck-Visé uit de automaat getoverd (was op dat korte stuk voordeliger dan een Belgisch kaartje), en had ik pas in de trein door dat ik met dat losse kaartje officieel ook had moeten inchecken. Niet dat de Belgische conducteur daar een probleem van maakte, die zette wat kracht met zijn kniptang en knipte een stempel en een gaatje dwars door de chip heen. 

Eigenlijk hebben ze instructie gehad waar ze mogen knippen om de "antenne” in de chipkaart niet kapot te maken… ergens aan de rand, meen ik.

Reputatie 7
Badge +3

Kaartjes naar het buitenland blijkbaar langer vooruit? Maar goed dat zijn volgens mij dus nooit eenmalige chipkaartjes.

Jawel hoor, als ze uit de automaat komen. En ondanks het feit dat dat dan eigenlijk zichtkaartjes zijn, vindt NS dat je er in Nederland mee moet in- en uitchecken. Want zo is Het Systeem.

Het inchecken moet omdat het enkele reis of retour kaartjes zijn en geen dagkaarten. Check je niet in, dan zou je het kaartje meerdere keren kunnen gebruiken op 1 dag.

Kaartjes naar het buitenland blijkbaar langer vooruit? Maar goed dat zijn volgens mij dus nooit eenmalige chipkaartjes.

Jawel hoor, als ze uit de automaat komen. En ondanks het feit dat dat dan eigenlijk zichtkaartjes zijn, vindt NS dat je er in Nederland mee moet in- en uitchecken. Want zo is Het Systeem.

Ja, NS is niet helemaal stapelgek. Niet inchecken, reizen en dan het ticket na afloop bij het loket inleveren omdat het niet gebruikt zou zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat was in de tijd van de papieren kaartjes nooit een probleem. Op ieder kaartje stonden datum en tijdstip van uitgifte. Als je binnen een half uur na aankoop terugkeerde naar het loket kreeg je meteen je geld terug. Als je later met een ongestempeld kaartje terugkeerde was het jammer maar helaas. Je had de reis kunnen maken.

Bij een verstoring van de treindienst kun je nog steeds ongebruikte kaartjes aanbieden voor terugbetaling. Zelfs als je bent ingecheckt.

Reputatie 7
Badge +1

Zo heb ik een tijdje terug inderdaad een chipkaartje Maastricht Randwyck-Visé uit de automaat getoverd. Niet dat de Belgische conducteur daar een probleem van maakte, die zette wat kracht met zijn kniptang en knipte een stempel en een gaatje dwars door de chip heen. 

Dat is dan dus niet pas geleden maar van voor de corona-sinds de uitbraak wordt er wegens vermijden overbodig contact totaal niet meer geknipt /stempeld in NMBS-treintjes.

En klopt wat iemand anders zegt: ook op dit forum van die tijd berichten dat vanwege het knippen het aparte kaartje terugrit dus werd vernield qua chip.

Overigens las ik net bij ROVER dat inmiddels of zeer weldra ook de genoemde toeslagloze kaartjes 1€ opslaan, bvb hond of fiets. Al geruime tijd is dat ook van toepassing op de INtern kaartjes, met als miniem voordeel dat je toch maar 1€ betaalt voor H+T en er dan 2 krijgt! (laat NS dit maar niet lezen-blijkbaar hebben ze wel mensen zat om elk vermeend voordeeltje op te sporen).

Aparte toeslag voor die ICE binnen NL: kom nou, wie maakt daar nou gebruik van? Is enkel nodig zonder ABO en ook al niet bij normale buitenlandse biljetten. EN omdat dus in die trein vooralsnog de duitse regels gelden: voorlopig nog steeds medische Mundmaske!!

Reputatie 7
Badge +1

Kaartjes naar het buitenland blijkbaar langer vooruit? Maar goed dat zijn volgens mij dus nooit eenmalige chipkaartjes.

Jawel hoor, als ze uit de automaat komen. En ondanks het feit dat dat dan eigenlijk zichtkaartjes zijn, vindt NS dat je er in Nederland mee moet in- en uitchecken. Want zo is Het Systeem.

Ja, NS is niet helemaal stapelgek. Niet inchecken, reizen en dan het ticket na afloop bij het loket inleveren omdat het niet gebruikt zou zijn. 

Dezelfde voorwaarden gelden voor homeprints en daarmee check je niet in.

Reputatie 5

Zo heb ik een tijdje terug inderdaad een chipkaartje Maastricht Randwyck-Visé uit de automaat getoverd. Niet dat de Belgische conducteur daar een probleem van maakte, die zette wat kracht met zijn kniptang en knipte een stempel en een gaatje dwars door de chip heen. 

Dat is dan dus niet pas geleden maar van voor de corona-sinds de uitbraak wordt er wegens vermijden overbodig contact totaal niet meer geknipt /stempeld in NMBS-treintjes.

En klopt wat iemand anders zegt: ook op dit forum van die tijd berichten dat vanwege het knippen het aparte kaartje terugrit dus werd vernield qua chip.

Overigens las ik net bij ROVER dat inmiddels of zeer weldra ook de genoemde toeslagloze kaartjes 1€ opslaan, bvb hond of fiets. Al geruime tijd is dat ook van toepassing op de INtern kaartjes, met als miniem voordeel dat je toch maar 1€ betaalt voor H+T en er dan 2 krijgt! (laat NS dit maar niet lezen-blijkbaar hebben ze wel mensen zat om elk vermeend voordeeltje op te sporen).

Aparte toeslag voor die ICE binnen NL: kom nou, wie maakt daar nou gebruik van? Is enkel nodig zonder ABO en ook al niet bij normale buitenlandse biljetten. EN omdat dus in die trein vooralsnog de duitse regels gelden: voorlopig nog steeds medische Mundmaske!!

Het was inderdaad voor corona, en nog voordat de internationale kaartjes ook €1 toeslag kregen. Ik had al heel lang geen los kaartje meer uit de NS-automaat gehaald en ik had haast, dus ik was er even niet op bedacht dat je daar inmiddels mee in moest checken. Zeker omdat dat naar het buitenland helemaal geen zin heeft en omdat het bij NMBS-kaartjes, die ik normaal voor die trein haal, ook niet hoeft.

In de ICE gelden trouwens voor zover ik weet binnen Nederland gewoon de Nederlandse regels.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie nog steeds niet in waarom buitenlanders bevoordeeld zouden worden, aangezien iedereen die kaartjes kan en mag kopen, die zijn niet speciaal bedoeld voor buitenlanders. 

sinds de uitbraak wordt er wegens vermijden overbodig contact totaal niet meer geknipt /stempeld in NMBS-treintjes.

@bahnrider,

Je zegt wel heel absoluut dat er door de NMBS niet meer geknipt werd. 

Eind vorig jaar en begin dit jaar werd mijn Standard Multi wel degelijk “geknipt”. Op een ander moment werd mijn vervoersbewijs ook uit mijn handen genomen. 

Zou je niet beter gebruik maken van “voornamelijk” of “grotendeels” of een ander synoniem? 

Met wat moeite zie je de inkt en het gaatje van de kniptang. 

Vandaag werd mijn abonnement ook nog gecontroleerd. Er wordt nog degelijk gecontroleerd bij de NMBS, ook bij de NS. 

Reageer