beantwoord

Zelfde reis en korting, verschillend bedrag bij uitchecken

  • 20 January 2023
  • 8 reacties
  • 353 Bekeken

Ik heb een abonnement met 40% korting in de daluren. Mijn vrouw had meereiskorting geactiveerd, dus ook 40% korting in de daluren. We checken op 5 januari 2023 om 17:17 in op Amsterdam-Zuid. De eindbestemming was Den Haag laan van NOI. We zijn echter om 18:11 op station Schiphol uitgecheckt, omdat ter hoogte van Hoofddorp werd omgeroepen dat de trein niet verder ging en terugreed. Bij het uitchecken kregen we beiden hetzelfde bedrag te zien, namelijk € 3,30. Op Schiphol besloten we te blijven tot de daluren ingingen. We checkten daarom beiden om 18:32 in. We kwamen aan op Laan van NOI en checkten om 19:20 uit (sprinter). Tot mijn verbazing werd bij mijn vrouw € 5,76 getoond, maar bij mij € 8,50! Heeft iemand hier een verklaring voor? Het gaat me niet eens om die paar euro, maar ik wil gewoon weten waarom er voor dezelfde reis en (kennelijk ogenschijnlijk) dezelfde voorwaarden een ander tarief geldt. 

icon

Beste antwoord door Robert B 20 January 2023, 19:16

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Tussen uitcheck om 18.11 uur en incheck om 18.32 uur zit minder dan 35 minuten, waardoor bij u de 1e incheck, die van in de spits is gehanteerd. Dat zijn de voorwaarden van het abonnement. Bij uw vrouw werd om 18.32 uur bij haar nieuwe incheck samenreiskorting geactiveerd, bij samenreiskorting gelden die 35 minuten niet.

Badge +3

De rit Amsterdam Zuid - Schiphol begon in de spits, dus reist u beiden op voltarief (de Samenreiskorting van uw vrouw wordt niet aangesproken).

Een overstap (binnen 35 minuten) op Schiphol betekent voor uzelf dat u verder reist op voltarief, zie https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Voor uw vrouw werd de Samenreiskorting bij de overstap aangesproken, omdat die na 18:25 was.

Een losse reis (voltarief) Amsterdam Zuid - Laan van NOI kost € 11,80 dus na een rit Amsterdam Zuid - Schiphol van € 3,30 moet er nog € 8,50 bijbetaald worden na de overstap

Anders gezegd, u betaalt daarvoor niet opnieuw het starttarief maar het verschil tussen 54 tariefeenheden en de reeds gereisde 11 tariefeenheden vanaf Amsterdam Zuid (op het tarief van de eerste incheck, dus spits/voltarief)

Een reis Schiphol - Laan van NOI (43 tariefeenheden) kost voltarief € 9,60 en met 40% korting is dat € 5,76

Het klopt dus helemaal, al wist ik ook niet dat het met Samenreiskorting zo werkt.

Badge +3

Dit is wel interessant eigenlijk, want dan zou je op zich (door Samenreiskorting te laden) een spits-dal overstap (binnen 35 minuten verder reizen) kunnen forceren.

Natuurlijk mag je niet met jezelf Samenreizen, maar dat maakt niet uit want de incheck/overstap was buiten de spits en dan geeft je abonnement al recht op korting!

Dus als je daarvoor een boete krijgt, zie abonnement (Samenreiskorting voegt totaal niets toe) en tijdstip incheck. 🤔🙄

Bij reizen op saldo kan je dalkorting bij een overstap ook prima forceren door een klassewissel te doen en die weer ongedaan te maken* Dat mag (of kan) gewoon.

* Er begint dan wel een nieuwe reis, dus langeafstandskorting ben je dan kwijt.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is wel interessant eigenlijk, want dan zou je op zich (door Samenreiskorting te laden) een spits-dal overstap kunnen forceren binnen 35 minuten.

Volgens hadden we dit “trucje” toch al eens benoemd voor kaarten op saldo? Uitchecken, Samenreiskorting laden, Samenreiskorting verwijderen en weer inchecken. Of ipv die Samenreiskorting, wijzigen naar 1e klas en weer terug naar 2e klas. Of bij een station met meerdere vervoerders, in en weer uitchecken bij een andere vervoerder. 

 

Badge +3

Ja dat dus, benieuwd of dat met NS Flex dus ook zou werken (in dit geval Samenreiskorting met jezelf, terwijl je al met korting reist buiten de spits).

Bedankt voor jullie reacties. Het is goed om deze truc te kennen (samenreiskorting of klassewissel laden), maar eigenlijk vind ik die 35 minuten-regel wel een beetje raar (zonder de motivatie erachter te kennen). Je reist immers dat stuk buiten de spitstijd. OK, ze brengen niet opnieuw het starttarief in rekening, maar zeker bij langere ritten iets om rekening mee te houden en pas na 35 minuten weer in te checken. Bij deze specifieke reis was ons oponthoud op Schiphol ook nog niet onze eigen keuze, maar dat is een ander verhaal.   

Reputatie 7
Badge +3

De motivatie voor de 35 minuten regel is dat het ook andersom geldt. Iemand die een reis begint in de daluren en overstapt tijdens de spits waarbij misschien gedwongen moet worden in en uitgecheckt of iemand buiten de poortjes even naar winkeltje of toilet gaat, blijft daarmee het daltarief betalen. 

Je kunt er meer over lezen in onderstaand topic.

Het kan dus ook in je voordeel werken. 

Overigens kun je, als je halverwege een reis verder wilt reizen met de korting van je abonnement, ook reizen met 2 OV-chipkaarten of voor het eerste deel van je reis wat in de spits is een e-ticket gebruiken. Als je weet hoe werkt kun je dus gebruik maken van de voordelen ervan of een manier gebruiken om de nadelen van deze regel te omzeilen. 

 

Aanvulling sinds dat topic, bij een NS Flex abonnement telt ook bij overstappen naar een andere vervoerder binnen 35 minuten het eerste incheckmoment en blijf je dus reizen tegen het tarief van je eerste incheck. 

Badge +3

Bedankt voor jullie reacties. Het is goed om deze truc te kennen (samenreiskorting of klassewissel laden), maar eigenlijk vind ik die 35 minuten-regel wel een beetje raar (zonder de motivatie erachter te kennen). Je reist immers dat stuk buiten de spitstijd. OK, ze brengen niet opnieuw het starttarief in rekening, maar zeker bij langere ritten iets om rekening mee te houden en pas na 35 minuten weer in te checken.

Bij een lange reis die grotendeels in de spits plaatsvindt is het soms juist onverstandig om deze op te breken in twee losse reizen, juist vanwege het verlies van langeafstandskorting. De hele reis op spitstarief maken is dan goedkoper.

Neem bijv. Rotterdam - Amsterdam Zuid met een overstap op Schiphol. De hele reis op voltarief kost dan € 16,50 maar knip je de reis op in 2 delen (door 35 minuten uitgeckeckt te blijven) dan betaal je voor Rotterdam - Schiphol € 14,50 en daar komt dan nog € 1,98 bij voor Schiphol - Amsterdam Zuid op daltarief. Dit voor reizen met 40% korting, bij vrij reizen buiten de spits loont het opknippen natuurlijk altijd.

Dat scheelt dus maar 2 cent, maar kom je bijv. vanuit Breda dan is opsplitsen juist duurder. Die hele reis op voltarief kost € 23,30 en bij splitsen € 22,40 + € 1,98 = € 24,38

De motivatie is dat iemand die een reis in de daluren begint en onderweg in de spits door poortjes moet (of ergens buiten de poortjes iets wil kopen) niet ineens op spitstarief verder reist.

Dat heeft men helaas twee kanten op laten werken, dus een spits-dal overstap levert je niet ineens daltarief op (met Samenreiskorting en Keuzedagen dus als uitzondering).

Een ‘goede’ oplossing is dan om (bijv. bij Weekend Vrij op vrijdagavond, geldig bij incheck na 18:25) voor het deel in de spits een e-ticket te kopen.

Oh, @Momo was me voor 😄

Reageer