beantwoord

zonnescreens

  • 28 June 2022
  • 6 reacties
  • 127 Bekeken

Net terug van een vakantie in Oostenrijk. Genoten ook van het cmfort aldaar van de treinen (een verademing)

 

Nu dus terug in Nederland, 1e klasse. Ouwe meuk zonder enig comfort. Je tegen de zon beschermen (bijv middels screens) niet meer mogelijk. Laat staan om wat frisse lucht van buiten toe te laten. Alles wat maar enigszins kapot kan gaan is uit de treinen weggelaten. Stoelen staan er gelukkig nog wel in. 

 

By the way, wordt er wel eens iets met de (on)tevredenheidsonderzoeken gedaan? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 28 June 2022, 08:49

Bekijk origineel

6 reacties

Net terug van een vakantie in Oostenrijk. Genoten ook van het cmfort aldaar van de treinen (een verademing)

Nu dus terug in Nederland, 1e klasse. Ouwe meuk zonder enig comfort. Je tegen de zon beschermen (bijv middels screens) niet meer mogelijk. Laat staan om wat frisse lucht van buiten toe te laten. Alles wat maar enigszins kapot kan gaan is uit de treinen weggelaten. Stoelen staan er gelukkig nog wel in. 

 

By the way, wordt er wel eens iets met de (on)tevredenheidsonderzoeken gedaan? 

De OBB is (los van corona ondersteuning) een van de zwaarst gesubsidieerde spoorwegmaatschappijen in Europa. Dat maakt uw vergelijking al op voorhand vals. De Nederlandse politiek maakt nu eenmaal andere keuzes, hier gaat het grote geld vooral naar uitkeringen, onderwijs, milieu, gezondheidszorg, etc. OV is voor de politiek bijzaak.  

Oude meuk in Nederland valt wel mee, de enige treinen in Nederland die echt op leeftijd zijn zijn ICR (dat op de HSL rijdt) en ICM. Alle Nederlandse treinen hebben verder airco en zonwerende ramen dus ook nog screens lijkt me gezien het Nederlandse klimaat wat overdreven. Wel vind ik het onderhoud van exterieur (schilderwerk, wassen) en interieur (bekleding) vaak wat minnetjes.

Overigens heeft u waarschijnlijk in Oostenrijk niet op regionale lijnen gereisd want daar rijden nog oude dieseltreinen (serie 5047 en 5147) en zg. Inlandsreisezugwagen van 30-40 jaar oud. 

Dat er veel klachten zijn over het treinvervoer in Nederland klopt maar die hebben meestal betrekking op andere zaken zoals het enorme aantal storingen, de draconische overlast door werkzaamheden, het chaotische tariefsysteem, rijdend personeel dat niet werkt, etc.  

Reputatie 7
Badge

Het gras is echt niet groener in het buitenland.

Reputatie 7
Badge +3

Het gras is echt niet groener in het buitenland.

Dat denken veel mensen nog wel, gezien het vele vergelijken met buitenland. Maar men kijkt dan alleen naar het mooiste grasveldje en de overige niet zo mooi groene grasveldjes kijkt men niet naar.

Het gras is echt niet groener in het buitenland.

Dat denken veel mensen nog wel, gezien het vele vergelijken met buitenland. Maar men kijkt dan alleen naar het mooiste grasveldje en de overige niet zo mooi groene grasveldjes kijkt men niet naar.

Het probleem met vakantiegangers is dat ze in het buitenland vaak alleen van een paar premium treinen op de hoofdlijnen gebruik maken maar nooit op andere trajecten reizen.

Een bekend voorbeeld is Japan. Veel buitenlandse toeristen gaan een keer van Tokyo naar Osaka met de Shinkansen en roepen dan dat "de treinen" in Japan geweldig zijn. Dat een derde deel van het Japanse spoorwegnet de laatste 25 jaar volledig in verval is geraakt en veel lijnen nauwelijks nog berijdbaar zijn (met materieel van 50 jaar oud) blijft dan onvermeld. Hetzelfde verhaal geldt overigens voor Frankrijk.

Reputatie 7
Badge +3

Dat dus. Daarom irriteer ik me ook vaak aan de mensen die zeggen dat het in Japan, Duitsland, Zwiterserland of vul een ander land is beter is en dat NS daar een voorbeeld aan moet nemen. 

Dat dus. Daarom irriteer ik me ook vaak aan de mensen die zeggen dat het in Japan, Duitsland, Zwiterserland of vul een ander land is beter is en dat NS daar een voorbeeld aan moet nemen. 

Waar bij ik wel moet zeggen dat Duitsland de prehistorische puinhoop op de regionale lijnen de laatste jaren flink heeft aangepakt. Maar ook daar is inderdaad nog steeds niet alles gesaneerd.

Reageer