beantwoord

Afschaffen OV Chip Plus: vragen

  • 16 December 2022
  • 42 reacties
  • 1137 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
  1. Ik heb een aantal vragen over het afschaffen van OV Chip Plus:


    1. Waarom kan ik tot maximaal drie keer per jaar een gemiste in- of uitcheck corrigeren bij een andere vervoerder? Ik moet regelmatig overstappen tussen twee treinvervoerders. Daar zit een krappe overstaptijd bij. Met OV Chip Plus hoefde ik nooit om te checken.
    2. Hoe werkt het met de ICD-toeslagzuil? Die dingen zijn niet aangelijnd. Online kan je alleen de spitstoeslag kopen.
    3. Hoe weet ik op een station met meerdere treinvervoerders bij welke vervoerder ik incheck? Tip: niet elke blinde kan braille.
    4. Wat gebeurt er wanneer ik OV Chip Plus niet van mijn kaart afhaal? De mail was daar onduidelijk over.
    5. Waarom is over het bovenstaande niet nagedacht…?


     
icon

Beste antwoord door Tomas NS 16 December 2022, 14:48

Bekijk origineel

42 reacties

Hoi VIRM,

Ik ga dit voor je uitzetten in de hoop dat ik de antwoorden op je vragen kan achterhalen. Zodra ik meer weet laat ik van me horen. Ik ben zelf in beperkte mate bekend met OV Chip Plus, vandaar.

Ik heb al wat antwoorden gevonden. Daarbij zeg ik op voorhand dat er twee nieuwe vormen komen, in plaats van OV Chip Plus. De ene is NS Flex voor blinden en slechtzienden, de andere is een NS Business Card voor Blinden en Slechtzienden. Qua abonnementsvormen zit hier een verschil tussen, dus het is goed om je daar op voorhand goed over te laten informeren.

  1. Voor het corrigeren van de reizen bij andere vervoerders wordt bij NS Flex gebruik gemaakt van het standaard systeem waar een hard maximum op zit, daar waar reizen bij NS door NS zelf worden gecorrigeerd. Het hoe en waarom heb ik niet kunnen achterhalen. Ik heb wel gevonden dat bij de Business Card variant dit wordt gedaan door het OV Serviceloket van Translink Systems en dat zij dit ook onbeperkt doen voor ritten bij andere vervoerders.
  2. Het is wel de bedoeling dat je bij beide varianten gebruik maakt van de toeslagzuil, maar mocht dat om welke reden dan ook niet mogelijk zijn dan is dit geen probleem. Bij NS Flex kan het correctietarief worden gecorrigeerd via de klantenservice, en bij de Business Card wordt dit gedaan door het OV Serviceloket Blinden en Slechtzienden van Translink Systems. Ik zeg daarbij dat het telefoonnummer van OV Chip Plus vanaf 1 januari wordt vervangen door het nummer van NS Reisassistentie, 030-235 7822.
  3. Er zijn braillemarkeringen op de poortjes, maar je merkt terecht op dat niet elke blinde braille kan. Indien het kan gebeuren dat je een fout maakt bij het inchecken dan is het advies om te kiezen voor de Business Card, want het OV Serviceloket van Translink corrigeert dan beide losse check-ins. Bij NS Flex wordt alleen de check-in bij NS automatisch gecorrigeerd en dient de check-in bij de andere vervoerder te worden gecorrigeerd via de reguliere weg (uitcheck gemist, of de klantenservice van de betreffende vervoerder).
  4. OV Chip Plus is vanaf 1 januari niet meer bruikbaar - het product is simpelweg niet meer geldig.

Ik benadruk daarbij nogmaals dat het een goede zaak is om hier ook even contact over te leggen met de klantenservice via 030-235 78 22. Ik begrijp dat het een hele ingrijpende wijziging is, maar zo te zien is er over het een en ander wel nagedacht en ik hoop dat de nieuwe situatie toch enigszins goed voor je uitpakt.

  1. Hoi,

    Ik maak op dit moment gebruik van een NS FLex i.c.m. afgekocht reisrecht en OV Chip Plus. Dus de Business Card voor Blinden en Slechtzienden is geen optie (terwijl daar wel voordelen aan zitten).

    Dus even reageren:
    1. Er zit een hard maximum aan het aantal correcties. Waarom is inchecken bij het startstation en uitchecken bij het eindstation geen optie?
    2. Waarom zijn de ICD-toeslagzuilen niet aangelijnd? Dan moet een visueel beperkte klant moeite gaan doen om het correctietarief te laten corrigeren.
    3. Ja, maar die kaart is geen ptie. En niet iedereen kan braille.
    4. Als ik dit zou bekijk, had een simpele brainstorm binnen NS de door mij aangestipte problemen kunnen aankaarten. Ik lees helaas nog geen oplossingen in dit topic. 

     

1 Indien je geen overstap maakt is dat wel mogelijk. Mocht het zo zijn dat het vaak misgaat met in- uit of omchecken dan is ons advies om te kiezen voor NSBC. Ook als je onze klantenservice benadert zullen wij alsnog de gemiste in- of uitcheck voor NS Flex corrigeren.

 

2 Ik durf niet te zeggen waarom dat zo is. Ik had intern begrepen dat dat wel zo is namelijk, maar ik zal deze vraag voor je uitzetten. Kan je aangeven op welke stations dit het geval is of heb je ondervonden dat dit bij elke toeslagzuil dit zo is?

Hi Erryt,

NIet alle abonnementsvormen zijn mogelijk op de business card. Je hebt stations met hele krappe overstappen tussen vervoerders, weet ik ook uit eigen ervaring. Dus dan is het advies om over te stappen op de business card irrelevant. ;) En je geeft zelf aan dat er een maximum aan correcites mogelijk zijn. Als dat het advies wordt van de klantenservice, moet er denk ik bij de achterliggende afdelingen nog ergens even goed over worden nagedacht. 

Wat betreft de toeslagzuilen die niet zijn aangelijnd: dat is op alle stations waar de ICD stopt zo.


 

Indien je NS Flex hebt kan je altijd via onze klantenservice de reizen laten corrigeren. Daar zullen we uiteraard niet moeilijk over doen indien bekend is dat je visueel beperkt bent. Is de optie voor het online aanschaffen van de toeslag misschien een oplossing voor jou?

Hi Erryt,

Ik vind het heel lief dat je aangeeft dat onbeperkte correcties mogelijk zijn, maar de informatievoorziening naar OV Chip Plus-abonnementhouders is drie maal bij andere vervoerders, en tienmaal bij NS. Als het onbeperkt kan, moet dat natuurlijk even in de formele communicatie worden meegenomen. 

Wat betreft de toeslag: alleen vol tarief is online beschikbaar.


 

Badge +3

Indien je NS Flex hebt kan je altijd via onze klantenservice de reizen laten corrigeren. Daar zullen we uiteraard niet moeilijk over doen indien bekend is dat je visueel beperkt bent.

Dat staat haaks op de communicatie dat NS geen (Flex) reizen met andere vervoerders meer kan/mag corrigeren (met als resultaat niet kloppende facturen)!

Wij kunnen dan inderdaad alleen de NS rit corrigeren. Daar doelde ik ook op. Het stukje van de andere vervoerder kan bij www.uitcheckgemist.nl of de andere vervoerder worden gecorrigeerd. Daar kan ik echter geen uitspraak over doen.

Badge +3

(Semi off-topic) Heb onlangs een NS Flex bus-bus overstap door Bravo/Hermes/Connexxion (Transdev) laten corrigeren waar dubbel inchecktarief was gerekend (er zat een stationspassage tussen).

Heb uiteindelijk de aan NS betaalde € 1,01 teruggekregen, maar wat een gedoe zeg met formulieren e.d. (moest het indienen als foutieve PIN transactie!) en dan ook nog bijna 6 weken wachten.

Dat zou gewoon via één telefoontje met de NS Klantenservice geregeld moeten worden, zeker als het meedere keren per maand zou gebeuren. Beter nog, los die (structurele/reproduceerbare) problemen met NS Flex eens op!

Voor wat betreft een bij controle missende of online gekochte ICd toeslag voor een reis in de daluren zou @VIRM in ieder geval redelijk simpel gecompenseerd kunnen worden.

Wij kunnen dan inderdaad alleen de NS rit corrigeren. Daar doelde ik ook op. Het stukje van de andere vervoerder kan bij www.uitcheckgemist.nl of de andere vervoerder worden gecorrigeerd. Daar kan ik echter geen uitspraak over doen.



Dat corrigeren door de andere vervoerder kan dus maar drie keer per jaar, net zoals dat bij NS maximaal tien keer per jaar kan. Staat gewoon op de productpagina van OV Chip Plus. Geen idee hoe hard dat is als je daar echt een zaak van gaat maken. Maar ik wacht even het antwoord van een van de moderatoren af over dit punt.

Neem aan dat ze over de punten die ik heb aangestipt toch wel even gaan nadenken voor 1 januari? 
 

Reputatie 6

Ik vind in het kader van “toegankelijkheid” wel erg jammer dat er een product is ontwikkeld wat niet aansluit op de praktijk van visueel beperkten. Juist hier zou ik verwachten dat er meer wordt meegedacht en coulant wordt omgegaan. Het is best wel een hele tour om tijdens een overstap nog te moeten omchecken en zeker met beperkte overstaptijden. 

De backoffice van NS Businesscard staat al wat jaren op de lijst om op te gaan in dezelfde techniek als NS Flex. Het zou mij niet verbazen als de voorwaarden na verloop van tijd dus weer wijzigen.

  1. Ik heb een aantal vragen over het afschaffen van OV Chip Plus:


    1. Waarom kan ik tot maximaal drie keer per jaar een gemiste in- of uitcheck corrigeren bij een andere vervoerder? Ik moet regelmatig overstappen tussen twee treinvervoerders. Daar zit een krappe overstaptijd bij. Met OV Chip Plus hoefde ik nooit om te checken.
    2. Hoe werkt het met de ICD-toeslagzuil? Die dingen zijn niet aangelijnd. Online kan je alleen de spitstoeslag kopen.
    3. Hoe weet ik op een station met meerdere treinvervoerders bij welke vervoerder ik incheck? Tip: niet elke blinde kan braille.
    4. Wat gebeurt er wanneer ik OV Chip Plus niet van mijn kaart afhaal? De mail was daar onduidelijk over.
    5. Waarom is over het bovenstaande niet nagedacht…?


     

Nog een aanvullende vraag:
6. Wat is het verschil tussen NS Flex voor blinden en slechtzienden en reguliere NS Flex? Dit verschil is nergens te vinden.
 

Reputatie 7

Ook hier ben ik bang dat de NS de problemen en het oplossen daarvan bij de klant legt, en er zelf niets aan doet iets op te lossen zoals de laatste tijd steeds vaker het geval is. 

Op wat voor termijn kan ik een goede, inhoudelijke reactie verwachten?
 

En ja hoor: de vragen zijn half beantwoord, dus het topic is nu als beantwoord gemarkeerd. Dit is de zoveelste keer dat een moderator dat doet, en ik ben daar wel een beetje klaar mee. Heb dan het fatsoen om aan te geven dat jullie er niks meer mee gaan doen. Maar dit gaat op een onbeschofte en klantonvriendelijke manier. Kennelijk moet er weer eens richting het management worden bewezen dat dit forum nut heeft aan de hand van het aantal als beantwoord gemarkeerde topics. 
 

Ik heb je nieuwe topic verwijderd VIRM. Je stelt exact dezelfde vragen opnieuw en de antwoorden zullen niet gaan verschillen met wat je tot dusver hebt ontvangen. De vragen zijn beantwoord met de beste antwoorden die wij beschikbaar hebben. Als je het niet eens bent daarmee kun je reageren in dit topic, maar we kunnen nooit garanderen dat je een antwoord krijgt waar jij tevreden mee bent.

Wat ik wel nog wil toevoegen is het volgende. De overstap naar NS Flex wordt geadviseerd voor hen die weinig moeite meer hebben met het vinden van incheckpaaltjes. Daarbij wordt er dus van uit gegaan dat bij het overgrote deel van de reizen goed in- en uitgecheckt wordt en correcties niet nodig zijn. Mocht het toch misgaan, dan probeert het NS Flex systeem de ontbrekende transactie automatisch te corrigeren en daar zit geen limiet aan. In het geval dat deze automatische correcties niet toereikend zijn, is de limiet van handmatige correcties door de Klantenservice verruimd naar 10x. Waarom een limiet? Om misbruik te voorkomen. Waarom specifiek 10? Geen flauw idee, en daar gaan wij ook geen antwoord op kunnen geven.

Er zit geen verschil in hoe het abonnement zelf werkt tussen de ‘reguliere’ variant en de variant voor blinden en slechtzienden. Het enige verschil is dat de laatste variant een markering krijgt wat inhoudt dat het maximaal aantal correcties via de Klantenservice verruimd wordt.

Mocht er nog steeds moeite zijn met het vinden van de paaltjes om in of uit te checken, dan is het advies om over te stappen naar de NS Business Card i.c.m. het serviceloket Blinden en Slechtzienden van Translink. Dit serviceloket corrigeert maandelijks OVbreed, de gemiste check-ins en -uits.

Dus geen antwoord over vindbaarheid van ICD-toeslagzuilen, geen antwoorden over hoe je poortjes/paaltjes van verschillende vervoerders uit elkaar moet halen (niet elke blinde kan braille), geen antwoord op waarom de single in- en uitcheck bij overstappen tussen verschillende vervoerders de nek wordt omgedraaid. En dan gewoon bot en onbeschoft mijn andere topic verwijderen.

Typische Nederlandse struisvogelpolitiek: dingen half invoeren en dan de kop in het zand steken. Waardeloos dit.  

 

 

Dus geen antwoord over vindbaarheid van ICD-toeslagzuilen, geen antwoorden over hoe je poortjes/paaltjes van verschillende vervoerders uit elkaar moet halen (niet elke blinde kan braille)

“Op alle stations in Nederland zijn er door ProRail geleide-lijnen naar een kaartautomaat, de OV Service & Tickets winkels en de in- en uitcheckpaaltjes of -poortjes aangebracht. Op alle poortjes en paaltjes voor in- en uitchecken met de OV-chipkaart staat een braillepictogram.”

Dit is wat wij bekend hebben conform onze interne informatievoorziening over deze wijziging. Voor dat onderscheid is dus gekozen voor braille. Mijn kennis hierover is uiteraard beperkt, maar bij mijn weten is braille juist een lees- en schrijfsysteem speciaal ontwikkeld voor blinden en zeer slechtzienden. Ik ga er dan ook van uit dat het overgrote deel van blinden en slechtzienden hier gebruik van kunnen maken. Als je een suggestie hebt qua alternatief voor hen die geen braille kunnen zet ik dat graag door.

geen antwoord op waarom de single in- en uitcheck bij overstappen tussen verschillende vervoerders de nek wordt omgedraaid.

Wij zijn geen beleidsmakers, onze informatie is beperkt. De ervaring leert dat ook wij zelden een antwoord krijgen op zeer specifieke ‘waarom’-vragen, dus je kunt er gerust van uit gaan dat die hier simpelweg ook niet gaat komen. Het besluit voor het stopen van OV-Chip Plus is afgestemd met de Oogvereniging, zij zijn hiermee akkoord gegaan. Wellicht kun je bij hen terecht.

Wat een dooddoeners weer.

Die ICD paaltjes zijn helemaal niet aangelijnd, dus leuk dat je een algemeen tekstje van de site plukt. Dat is dus nog steeds geen antwoord op de vraag hoe het met ICD-toeslagen werkt.

Ik heb ook al meerdere malen aangegeven dat lang niet alle blinden en slechtzienden braille kunnen. reliefletters werken ook, of een logo in relief. Maar daar werken toch mensen voor binnen NS die dit zelf kunnen bedenken?

En ik blijf op dat punt van het omchecken hameren: dan is bij het afschaffen van OV Chip Plus er niet over nagedacht. Dan gaat NS dus doelbewust de toegankelijkheid van het OV verslechteren. Leuk, dat door de menigte bij omcheckmeubels heenbeuken en hopen dat niemand over je blindenstok heenpleurt. Dus ik verwacht hier een goed antwoord. Het boeit mij niet of jullie beperkte kennis hebben, dan zorg je maar dat je die kennis binnen de organisatie weet te vinden.

Tot slot: de Business Card voor Blinden en SLechtzienden is niet voor iedereen een optie. Die kun je lang niet met alle abonnementen combineren, zoals Weekend Vrij.  

Het spijt me, maar je zult het hier mee moeten doen, in ieder geval vanuit de Community. Nee is ook een antwoord.

Dan gaat het dus weer halfbakken Nederlands: slechte voorlichting, niet goed uitgedacht en niet kunnen omgaan met kritische vragen van een klant. Duidelijk dat dit topic dezelfde weg is opgegaan als mijn kansloze gtbv bij OV Chip Plus topics. Wat een struisvogelpolitiek, nu ook vanuit de moderatoren.  

Reputatie 7
Badge +1

Het spijt me, maar je zult het hier mee moeten doen, in ieder geval vanuit de Community. Nee is ook een antwoord.

Ik zou toch op zijn minst verwachten dat de feiten worden gecontroleerd. Zoals het aanlijnen van de toeslagzuilen. Als die inderdaad niet zijn aangelijnd, dan lijkt me minstens daar een actiepunt te liggen.

Het spijt me, maar je zult het hier mee moeten doen, in ieder geval vanuit de Community. Nee is ook een antwoord.

Ik zou toch op zijn minst verwachten dat de feiten worden gecontroleerd. Zoals het aanlijnen van de toeslagzuilen. Als die inderdaad niet zijn aangelijnd, dan lijkt me minstens daar een actiepunt te liggen.



Een dusdanig goede reactie, dat er na een week niet op is gereageerd.  

Jammer dat er eerst de verwachting wordt geschapen dat ik een inhoudelijke reactie zal krijgen, er een halfbakken reactie als beantwoord wordt gemarkeerd, er misschien een opening wordt geboden door Stijn voor wat suggesties om vervolgens geen poot uit te steken. Ik denk dat dit in het nieuwe jaar weer enkele nieuwe topics wordt.
 

Reageer