Skip to main content

Ik zou vandaag (4 okt 2024) van Utrecht Vaartserijn naar Terwijde gaan om 16:36 met een jongentje in een rolstoel. Ik zag niet direct waar de deur voor de rolstoel was, ik stond namelijk bij "fiets" logo deur, maar het afstapje was niet geweldig. Ik vroeg de NS medewerkster (blijkt jong en nieuw) die uit de sprinter stapte of de deur voor mindervaliden rechts was, en ik kreeg direct een "ja maar we moeten vertrekken mevrouw" terwijl de sprinter niet eens 30 seconds still stond. Ze wachtte nog wel op een meisje die aankwam rennen maar nee een extra 1 min wachten tot we bij mindervaliden deur konden zijn, kon ze niet. We hadden toen maar 30 min gewacht op volgende trein. In all fairness dit is de eerste x dat een NS medewerker zo gedroeg. Meestal wachten ze tot we bij mindervaliden deur kunnen zijn, want ja je weet nooit waar de deur zal zijn. Mss nieuwe medewerkers trainen in empathy. 

Ps: ze had ook niet eens gefloten. 

Edit: NS medewerker in de sprinter van 17:06 (leek ook jong) natuurlijk supervriendelijk. Hij zorgde zelfs ervoor dat mensen bij invaliden plek gingen verplaatsen zodat we een plek kregen. 

Een moderator kan dit door zetten naar de juiste persoon, zodat deze conducteur aangesproken kan worden :)

Het is natuurlijk wel zo dat een trein op tijd moet vertrekken, maar dan moet iedereen wel de kans hebben gehad om in of uit te stappen.

De NMBS wordt vaak met de goede prestatie van de NS om de oren geslagen. De treinen zijn toegankelijk voor personen met rolstoelen. De perrons zijn toegankelijk voor personen in een rolstoel. De stations zijn toegankelijk voor personen met een rolstoel.

Dus…

In Nederland kunnen de personen met een rolstoel wél zelfstandig reizen.

Zijn ze de conducteurs toch even vergeten… die zijn niet compatibel met een persoon in een rolstoel !

@SuzySB niet om iets af te doen aan je (als dit is verlopen zoals je beschrijft m.i. volkomen terechte) klacht, maar wel een goed bedoeld advies: was je niet ook ingestapt bij de rolstoeldeur? Daar direct naast is volgens mij ook altijd de rolstoelplaats, waar ik toen ik na een operatie enkele weken zelf met een rolstoel reiste altijd naast ben gaan staan. Dan is dir deur ook nooit ver als je er weer uit moet en heb je dot soort problemen, ook als conducteurs niet opletten, niet.

Goedenavond SuzySB, Welkom op de NS Community!

Mijn excuses voor de vervelende situatie! Zeer spijtig om te lezen. Als er nog niet gefloten is, is er nog tijd om de trein te betreden. Ik heb jouw bericht doorgezet naar de juiste afdeling zodat de persoon in kwestie hierover wordt aangesproken.

@SuzySB niet om iets af te doen aan je (als dit is verlopen zoals je beschrijft m.i. volkomen terechte) klacht, maar wel een goed bedoeld advies: was je niet ook ingestapt bij de rolstoeldeur? Daar direct naast is volgens mij ook altijd de rolstoelplaats, waar ik toen ik na een operatie enkele weken zelf met een rolstoel reiste altijd naast ben gaan staan. Dan is dir deur ook nooit ver als je er weer uit moet en heb je dot soort problemen, ook als conducteurs niet opletten, niet.

Hey Olav sorry mss was mijn verhaal niet helemaal duidelijk maar we zaten niet in de trein. Dit gebeurde toen we wilden instappen niet uitstappen. 

Een moderator kan dit door zetten naar de juiste persoon, zodat deze conducteur aangesproken kan worden :)

Het is natuurlijk wel zo dat een trein op tijd moet vertrekken, maar dan moet iedereen wel de kans hebben gehad om in of uit te stappen.

Ja natuurlijk hoor dat snap ik. Maar mensen waren aan het instappen toen ik haar vroeg en daarna ook aan het instappen want ze moest van achterste treinstel naar voortste (of vice versa) lopen en eenmaal binnen deed ze zon slot erin zodat afstapjes naar binnen worden getrokken en daarna pas fluiten en het meisje die kwam aanrennen binnen laten. Ik zeg niet dat we voordat ze afstapjes binnentrok dat we trein binnen hebben gestapt, heel waarschijnlijk niet maar we zouden zeker bij mindervaliden deur hebben gestaan. Het is echt wel matter of seconds. Ik hoop dat Vaartserijn camera opnamen hebben zodat dit bekeken kan worden en niet just go by my words. 

Hey Olav sorry mss was mijn verhaal niet helemaal duidelijk maar we zaten niet in de trein. Dit gebeurde toen we wilden instappen niet uitstappen. 

Sorry, mijn fout, niet goed gelezen.

Eerlijk gezegd dacht ik eerst hetzelfde als Olav tot ik het nog een keer las 😂, maakt voor de rest niet uit.

Het is echt wel matter of seconds. Ik hoop dat Vaartserijn camera opnamen hebben zodat dit bekeken kan worden en niet just go by my words. 

Elk station heeft camera's, ze zullen alleen waarschijnlijk niet bekeken worden voor deze scenario. Ik denk dat de conducteur hoe dan ook aangesproken zal worden. En de camera moet ook maar net goed staan...

Ik denk dat de conducteur hoe dan ook aangesproken zal worden. 

Dat denk ik dan weer niet. Hoewel het zeker lullig is voor @SuzySB en haar zoon/client heeft de betreffende HC niets fouts gedaan. Vertrektijd = vertrektijd en daar wordt de NS nou eenmaal zwaarder op beoordeeld dan op enkele reizigers die achter zijn gebleven.

Ik denk dat de conducteur hoe dan ook aangesproken zal worden. 

Dat denk ik dan weer niet. Hoewel het zeker lullig is voor @SuzySB en haar zoon/client heeft de betreffende HC niets fouts gedaan. Vertrektijd = vertrektijd en daar wordt de NS nou eenmaal zwaarder op beoordeeld dan op enkele reizigers die achter zijn gebleven.

Voor het fluitje mag men gewoon instappen, dus HC heeft zeker wel wat fout gedaan.

En dan wel wachten op een andere dame maar niet willen wachten op iemand in een rolstoel klopt ook niet.

Prima dat je zegt dat de trein zo vertrekt, maar laat dan helemaal niemand meer instappen. Als je als rolstoel gebruiker niet eens is meer de tijd krijgt om in te stappen gaat er echt iets goed mis. Het is niet de schuld van de rolstoelgebruiker dat er maar een aantal specifieke plekken in de trein beschikbaar zijn.

Reageer