Station Maarssen is/was de afgelopen vijf maanden ontoegankelijk vanwege een defecte lift en roltrap. Op 1 maart 2024 besteedde MAX Meldpunt hier uitgebreid aandacht aan: https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen/is-droomsap-veilig-te-gebruiken/ (zie vanaf18:38). Tot onze verbazing en vreugde waren de liften binnen 24 uur na de uitzending plotseling weer gerepareerd. De roltrap is echter nog steeds defect. In de NS app wordt bij voorzieningen nu (15-3) nog steeds aangegeven dat de lift defect is, ondanks het feit dat de liften sinds 2 maart weer in werking zijn. Reizigers met een beperking die op basis van de informatie in de NS app hun reis willen plannen worden nu dus onjuist geïnformeerd. Hoe is dit nu geregeld? Wordt de mededeling in de app ge(de)activeerd door de sensor in de lift of is de NS afhankelijk van een melding van ProRail?
Op onderstaande particuliere site zijn de storingen inmiddels wel verwijderd. NS is helaas vaak niet zo snel met dit soort dingen. NS is afhankelijk van Prorail, het zou ook kunnen zijn dat Prorail dit rechtstreeks in de NS-App plaatst.
https://stationsliftstoringen.nl/actuele-storingen/
Op onderstaande particuliere site zijn de storingen inmiddels wel verwijderd. NS is helaas vaak niet zo snel met dit soort dingen. NS is afhankelijk van Prorail, het zou ook kunnen zijn dat Prorail dit rechtstreeks in de NS-App plaatst.
Dank je. Mooie en nuttige website. Is er ook zoiets voor defecte roltrappen?
Dank je. Mooie en nuttige website. Is er ook zoiets voor defecte roltrappen?
Nee helaas niet
Ondanks dat deze topic al even inactief is, wil ik er toch even op reageren. Wij zijn inderdaad afhankelijk van Prorail.
Voor nu kan ik vertellen: achter de schermen zijn wij druk bezig, om lift-informatie in de reisplanner te gaan tonen.
Ondanks dat deze topic al even inactief is, wil ik er toch even op reageren. Wij zijn inderdaad afhankelijk van Prorail.
Voor nu kan ik vertellen: achter de schermen zijn wij druk bezig, om lift-informatie in de reisplanner te gaan tonen.
Helaas zeggen jullie dit ook al lange tijd. Ik had er laatst online op X ook weer een discussie over met de ontwikkelaar van de site van stationsliftstoringen.nl . Het duurt wel allemaal erg lang en de niet mobiel zijnde landgenoten komen helaas nog vaak van een koude kermis thuis. Ik zou echt graag zien dat hier wat meer druk achter wordt gezet.
Het wordt inderdaad al langer gezegd, maar eerder deze maand werd dit artikel op de website van ProRail gepubliceerd https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-publiceert-real-time-liftinformatie waarin staat:
ProRail stelt vanaf 7 januari real-time informatie beschikbaar over liften op stations. Vervoerders en andere belanghebbende organisaties gaan deze informatie op termijn via hun reisinformatiekanalen beschikbaar stellen.
Stap 1 is nu dus gezet, de informatie is vanaf begin deze maan real-time beschikbaar vanuit ProRail. Dan is het nu aan de vervoerders om de volgende stap te zetten.
Het wordt inderdaad al langer gezegd, maar eerder deze maand werd dit artikel op de website van ProRail gepubliceerd https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-publiceert-real-time-liftinformatie waarin staat:
ProRail stelt vanaf 7 januari real-time informatie beschikbaar over liften op stations. Vervoerders en andere belanghebbende organisaties gaan deze informatie op termijn via hun reisinformatiekanalen beschikbaar stellen.
Stap 1 is nu dus gezet, de informatie is vanaf begin deze maan real-time beschikbaar vanuit ProRail. Dan is het nu aan de vervoerders om de volgende stap te zetten.
Ik heb net ook via X een discussie gehad met de man achter stationsliftstoringen.nl. Hij gaf aan dat hij tegenwoordig wordt gemaild door NS. Dat is al een hele verbetering. Hij klaagt er alleen over dat hij weinig respons krijgt op mails of liften weer zijn hersteld inmiddels.

Weet jij of deze lift het inmiddels weer doet bijvoorbeeld. Staat dus al defect gemeld sedert 9 maart 2024. Ik begreep dat jij dichtbij dit station woont.

Ik woon inderdaad dicht bij dit station en fiets regelmatig onder het spoor door. Het is mij de afgelopen tijd niet opgevallen dat er een sticker defect hangt, wat bij een eerdere storing wel eens het geval was. En volgens mij heb ik sinds de melding datum wel eens mensen gebruik zien maken van die lift. Maar ik kan op dit moment niet met zekerheid zeggen dat de lift het weer doet. Wanneer ik er weer eens fiets zal ik proberen er aan te denken om eens bij de lift te kijken.
Wel zag ik afgelopen week dat het TB7 scherm aan de Leiden kant boven de onderdoorgang (de kant bij spoor 1-2) het weer deed, die gaf eerder zo vanaf half december alleen de melding dat er geen reisinformatie beschikbaar was.
Lift bij spoor 1-2 De Vink doet het. Die bij spoor 3-4 doet het ook.
De melding, ook op de NS website bij stationsinformatie, kan er dus uit. Misschien kan een moderator dit doorzetten.

Lift bij spoor 1-2 De Vink doet het. Die bij spoor 3-4 doet het ook.
De melding, ook op de NS website bij stationsinformatie, kan er dus uit. Misschien kan een moderator dit doorzetten.

Hartelijk dank Momo. Ik ga deze melding doorsturen naar de beheerder van stationsliftstoringen.nl
Ik heb de melding ook doorgezet!
De melding dat de lift buiten dienst is, is nu inderdaad weg. Maar wat ook weg is, is dat er een lift aanwezig is. Tja, een niet eenwezige lift is ook niet buiten dienst.

De melding dat de lift buiten dienst is, is nu inderdaad weg. Maar wat ook weg is, is dat er een lift aanwezig is. Tja, een niet eenwezige lift is ook niet buiten dienst.

NS houdt blijkbaar heel erg van ploegen. (En de boer hij ploegde voort). Ik vind het echt zo langzamerhand beschamend om te zien hoe NS/prorail al jarenlang met dit soort problemen omgaan. Reizigers die klagen over niet werkende roltrappen en liften worden voortdurend met het verhaal gebrek aan onderdelen afgewimpeld. Vandaag ook al weer.

De geloofwaardigheid van NS/Prorail is wat mij betreft al lange tijd hier in het geding. De directie is al jaren totaal onzichtbaar.
Ik vermoed dat het in dit geval slechts een foutje is van degene die melding van de defecte lift er uit wilde halen. Ergens iets verkeerd gezet waardoor de vermelding van de lift verwijderd werd. Beetje dom foutje wel.
Dat is natuurlijk niet handig. Floor is momentaal niet aan het werk op het forum, maar ik zal het doorzetten.
Ik vermoed dat het in dit geval slechts een foutje is van degene die melding van de defecte lift er uit wilde halen. Ergens iets verkeerd gezet waardoor de vermelding van de lift verwijderd werd. Beetje dom foutje wel.
Je haalt in een App bij Stationsvoorzieningen gewoon de complete lift weg en dan zegt er niets in het programma van: Weet u dit wel zeker???? Dat je überhaupt stationsvoorzieningen zo gemakkelijk kan verwijderen vind ik zeer bijzonder eerlijk gezegd.
Je haalt in een App bij Stationsvoorzieningen gewoon de complete lift weg en dan zegt er niets in het programma van: Weet u dit wel zeker???? Dat je überhaupt stationsvoorzieningen zo gemakkelijk kan verwijderen vind ik zeer bijzonder eerlijk gezegd.
Misschien zegt het systeem bij weghalen van melding tijdelijk niet beschikbaar ook wel “Weet u dat wel zeker?”. Geen idee. Ik meen eens te hebben vernomen dat NS met SAP werkt. Waar ik gewerkt heb werkten we (in ieder geval de laatste paar jaar) ook met SAP en daar werden soms ook dingen verwijderd of aangepast waarvan je dacht “Hoe is het in godsnaam mogelijk dat iemand dit heeft gedaan?", die in enkele gevallen echt heel veel impact hadden, niet alleen locaal maar wereldwijd in de logistieke systemen en daarna heel veel actie vereisten om te herstellen wat er daardoor verkeerd was gegaan.
Misschien zegt het systeem bij weghalen van melding tijdelijk niet beschikbaar ook wel “Weet u dat wel zeker?”. Geen idee. Ik meen eens te hebben vernomen dat NS met SAP werkt. Waar ik gewerkt heb werkten we (in ieder geval de laatste paar jaar) ook met SAP en daar werden soms ook dingen verwijderd of aangepast waarvan je dacht “Hoe is het in godsnaam mogelijk dat iemand dit heeft gedaan?", die in enkele gevallen echt heel veel impact hadden, niet alleen locaal maar wereldwijd in de logistieke systemen en daarna heel veel actie vereisten om te herstellen wat er daardoor verkeerd was gegaan.
Even nog een complimentje voor
Overigens, volgens de open data die ProRail tegenwoordig verstrekt doen beide liften op De Vink het nu: https://treinposities.nl/station/de-vink
Overigens, volgens de open data die ProRail tegenwoordig verstrekt doen beide liften op De Vink het nu: https://treinposities.nl/station/de-vink
Maar als ik kijk naar defecte liften dan zie ik deze disclaimer staan: De liften op Krommenie Assendelft staan beide op defect aangegeven. Ik heb deze vorige week gecontroleerd en beiden deden het gewoon. Ook bij de liften op Woirmerveer klopt er iets niet want de lift bij spoor 1 is ook defect. Dus aan dit lijstje valt nog wel het nodige te verbeteren.
https://treinposities.nl/faciliteiten

Dat is iets wat ik inderdaad vrijdag zelf geconstateerd heb.
Op X werd vanmorgen aangegeven dat op Voorschoten de lift bij 1-2 het niet deed https://x.com/ObscureTom/status/1884162756120830180 en die staat nu bij Treinposities als “onbekend". (Nog) geen melding hierover op de NS website. ^MX zou het doorzetten.
Misschien moet daar nog eerst iemand ter plaatste kijken wat er aan de hand is.

Blijkbaar is het verwijderen van liften in de stationsinformatie gemakkelijker dan ze weer toevoegen. Nu een paar dagen later ontbreken de liften nog steeds op station De Vink. Het zou misschien ook kunnen dat de liften nooit in de stationsinformatie hebben gestaan?

Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.