scootmobiel | NS Community
beantwoord

scootmobiel

  • 22 April 2023
  • 3 reacties
  • 119 Bekeken

Ik heb een vraagje, mijn moeder heeft een scootmobiel maar ze wil graag met de trein, moeten we daar vooraf een melding voor doen of aanvragen.

En kan ze daar dan gewoon mee de trein in of moet er een plaat neergelegd worden.

 

icon

Beste antwoord door Momo 22 April 2023, 18:06

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge

Dit moet vooraf aangevraagd worden. En normaal gesproken moet daarvoor een plaat neergelegd worden. Of niet, dat hangt af van de situatie. Hou ook rekening met kapotte liften.

Reputatie 7
Badge +3

Alle sprinter treinstellen hebben nu een gelijkvloerse instap met daarbij een uitschuiftrede die tot de perronrand rijkt waardoor je met een rolstoel of scootmobiel zonder assistentie kan instappen. Maar intercity treinstellen zijn nog niet gelijkvloers, afgezien van de nieuwe ICNG die nu beperkt ritten maakt met reizigers op de HSL. Ook zijn nog niet op alle stations de perrons op de juiste hoogte gebracht waardoor er op die stations ook bij treinen met een gelijkvloerse instap de kans is dat er hoogteverschil is tussen de trein en het perron en assistentie nodig is

In de reisplanner is meestal wel te zien wat kan, vink daarvoor bij Reisopties de voorkeur “Toegankelijk reizen” aan.  Dan krijgt u een reisadvies zoals onderstaande plaatjes waarbij staat of assisistentie nodig is of dat er zelfstandig in of uitgestapt kan worden.

 

 

Reputatie 7
Badge

Ondanks dat sommige treinen een gelijkvloerse instap hebben zou ik toch voor de zekerheid een plaat aanvragen. Of in ieder geval informeren. De intercity treinen hebben geen gelijkvloerse instap. Dus dan moet je het sowieso van te voren aangeven hoor. 

Nog vragen? 😌

Reageer