Hi op een dag,
Het is uiteraard niet de bedoeling dat er wapens (of voorwerpen die lijken op een wapen) meegenomen worden in de trein. Goed dat je dit gemeld hebt bij de conducteur.
Mocht je nog steeds in een situatie zitten waarin je jezelf onveilig voelt, stuur dan vooral een WhatsApp- of smsbericht naar het noodnummer van NS: 06 13 18 13 18.
Als er acuut gevaar is, bel dan altijd 112.
De conducteur moet op dat moment ook een afweging maken. Dit is in de huidige tijd wel erg morbide carnavals’humor ‘ en heeft met de essentie van dit feest niets meer te maken.
Dit soort types zijn meestal de laffe helden die stoer zijn in de anonimiteit. Maar ja, wanneer is er echt gevaar en bepaal dat maar eens. De conducteur kan alleen maar op zijn intuïtie afgaan. In de meeste gevallen zal er misschien niks aan de hand zijn, maar je weet het nooit.
Ik dacht dat het zelfs verboden is om iets te hebben wat op een vuurwapen lijkt.
Toch wel gek dat de conducteur de reiziger aanspraak, zeker als het om een mogelijke vuurwapen kan gaan. Dat soort werk kan je beter aan V&S of de politie over laten.
Tuurlijk, het is een carnaval en het zal vast geen echte vuurwapen zijn, maar het is toch wel een risco in mijn optiek, zeker in deze tijd.
Ik dacht dat het zelfs verboden is om iets te hebben wat op een vuurwapen lijkt.
Dat is juist. Het is verboden, zeker als het niet van echt te onderscheiden is. Een duidelijk als waterpistool herkenbaar voorwerp mag wel, en past ook in het carnaval. Als mensen vinden dat het echt lijkt, mag het niet, ook al is het speelgoed.
Een wetsminachter komt ook niet weg met opmerkingen als ‘ het is speelgoed, kijk maar.’ Na de islamitische dreiging van aanslagen is het beleid scherper geworden.
Het kan wat mij betreft niet scherp genoeg zijn om deze rotmentaliteit aan te pakken die niets meer met de bedoeling van carnaval te maken heeft. Waarschijnlijk iemand uit de bekende bubbel die zichzelf als het centrum van het universum beschouwt.
Als ik heel eerlijk ben, had ik liever gehad, dat er anders was opgetreden. Gelijk in Dordrecht politie erbij of V&S. Niet laten vertrekken richting bijvoorbeeld een Breda. Daar is een nog grotere massa mensen op de been.
In tegenwoordige tijd kun je het gewoon niet maken om voorwerpen bij je te hebben, die op een wapen lijken. En inderdaad is het volgens mij ook verboden om die bij je te hebben. We lezen te vaak dat er gekke dingen mee gebeuren of dat er mee gedreigd wordt bij overvallen enz.
Het zal de jeugdigheid zijn van betrokkene, die ook niet overziet wat de eventuele gevolgen kunnen zijn.
Mee eens. Dit is niet goed opgelost.
Dat is ook zo. Nepwapens of op wapens lijkende voorwerpen zijn verboden. In feite had de conducteur voor deze persoon de politie moeten inschakelen of het voorwerp in moeten nemen om later aan de politie te overhandigen.