Skip to main content
beantwoord

Altijd Vrij - nooit in het weekend

• April 6, 2025
  • 6 reacties
  • 103 Bekeken

Hallo,

Voor mijn werk reis ik iedere dag van Arnhem naar Amsterdam. Daarom heb ik een ‘altijd vrij’-abbonement. 

Op de factuur staat dat ik € 36,95 betaal voor onbeperkt reizen in het weekend, maar eigenlijk heb ik dat niet nodig want ik werk enkel door de week.

Heeft iemand anders hetzelfde probleem? Is er een mogelijkheid om ‘reizen in het weekend’ gewoon uit te zetten?

Beste antwoord door Robert B

Zonder korst geen brood 😅

Helaaas, abonnementen zijn niet modulair maar ‘gestapeld’. Zo kan je Weekend Voordeel van € 2,30 per maand voor € 3,65 uitbreiden met doordeweekse dalkorting (vormt samen Dal Voordeel voor € 5,95), en dat kan ook als uitbreiding op Weekend Vrij (doordeweekse dalkorting voor € 3,65 extra).

Weekend Vrij kan je voor € 83,00 uitbreiden naar Dal Vrij, en de meerprijs voor Altijd Vrij is € 338,75.

Anders zou je voor € 255,75 klaar zijn als je uitsluitend in de spits reist. 🤔 

6 reacties

• Koploper****
  • April 6, 2025

Dan zou uw abonnement €37 goedkoper worden en daar begint NS niet aan. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 6, 2025

Is er een mogelijkheid om ‘reizen in het weekend’ gewoon uit te zetten?

Nee, die mogelijkheid is er niet. 

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 6, 2025

Helaas voor u: die specificatie betekent niet dat u dit deel er uit kunt schrappen. Altijd Vrij is een totaalpakket en het bedrag blijft hetzelfde.Het is een onnodige en verwarrende specificatie, die NS beter achterwege kan laten. want het roept alleen maar dit soort begrijpelijke vragen op. U krijgt geen korting op Altijd Vrij. Het product is juist bedoeld om onbeperkt te kunnen reizen en dat abonnement heeft u genomen.

Voor de Dalvrij reizigers werkt het hetzelfde, ook daar is het gespecificeerd, maar ook hier worden alle onderdelen altijd afgenomen. bij Dalvrij is er ook sprake van onbeperkt reizen, zolang men maar incheckt in de daluren en dat is een belangrijke beperking in vergelijking met AltijdVrij.

U kunt wel een truc uithalen. waardoor u per maand twee dagen kunt besparen. Zeg na een maand voor het weekend op en neem dan op maandag Altijd vrij weer. Na een maand of iets meer herhaalt u deze truc, U betaalt dan elke keer twee dagen minder en op jaarbasis scheelt dat maximaal 24 dagen abonnement, meestal iets minder en dat helpt weer een beetje. Het is legaal, wel wat oneigenlijk. Persoonlijk vind ik dat te veel gedoe, maar het kan wel. Bedenk dat u elke keer nadat u een nieuw abonnement neemt, dat wel voor een maand moet houden. U kunt nu elke dag opzeggen na een maand, en makkelijker onderbreken, bijvoorbeeld met een paar weken vakantie. Met wat gepuzzel en met dit gegeven als leidraad, is wel wat te besparen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • Antwoord
  • April 6, 2025

Zonder korst geen brood 😅

Helaaas, abonnementen zijn niet modulair maar ‘gestapeld’. Zo kan je Weekend Voordeel van € 2,30 per maand voor € 3,65 uitbreiden met doordeweekse dalkorting (vormt samen Dal Voordeel voor € 5,95), en dat kan ook als uitbreiding op Weekend Vrij (doordeweekse dalkorting voor € 3,65 extra).

Weekend Vrij kan je voor € 83,00 uitbreiden naar Dal Vrij, en de meerprijs voor Altijd Vrij is € 338,75.

Anders zou je voor € 255,75 klaar zijn als je uitsluitend in de spits reist. 🤔 

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • April 6, 2025

Altijd vrij kost €375,70. Mocht het totaalbedrag hoger zijn, neem dan contact op met NS klantenservice.

Klein tipje:

U kunt met altijd vrij gratis reizen naar Emmerich (Arriva), Herzogenrath Aachen HBF (Arriva), Gronau (Blauwnet) en Leer (Arriva)

Tevens kunt u op dit moment met dit abonnement gebruik maken van de ICE zonder toeslag. Echter, soms rijdt ICE om via Venlo (dus zonder stop in Arnhem).

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 6, 2025

Altijd vrij kost €375,70. Mocht het totaalbedrag hoger zijn, neem dan contact op met NS klantenservice.

Altijd Vrij bestaat uit € 36,95 voor Weekend Vrij + € 83,00 voor vrij reizen in de doordeweekse daluren (samen Dal Vrij à € 119,95). Voor vrij reizen in de spits komt daar nog € 255,75 bij.
Samen € 375,70 dus.

Voor de rest (off-topic): toeslagvrij met de ICE kan al met Flex Weekend Voordeel van € 2,30 per maand (óók doordeweeks) en dat is al goedkoper dan de toeslag zelf 🙄

Studenten met een SRP en kinderen <12 jaar met Kids Vrij of een Railrunner betalen ook geen toeslag.

Als de ICE via Venlo rijdt stopt hij in Den Bosch (voor reizigers vanuit Arnhem/Nijmegen), en soms in Eindhoven. Reizigers uit Arnhem/Nijmegen kunnen ook met Arriva naar Venlo en daar opstappen.

Voor de IC direct over de HSL is tussen Schiphol en Rotterdam altijd toeslag nodig, maar die kan je afkopen voor € 69,95 per maand bij Weekend/Dal/Altijd vrij (waarom je dat bij Weekend Vrij zou doen is me een raadsel).

De IC Berlijn kent geen toeslag, maar dat zal in de toekomst wel veranderen als het een ICE wordt.