Skip to main content

Max. 3 x correctie vergeten in- of uitcheck vanaf 1 jan 2025

• December 4, 2024
  • 18 reacties
  • 1153 Bekeken

Vanaf 1 jan 2025 gelden andere regels bij het corrigeren van vergeten in- of uitcheck: het mag maar max. 3 x per jaar. Meestal is het je eigen fout: je hebt een verkeerde uitcheckpaal gekozen of je was op een station zonder poortjes zonder in/uitcheck etc. 

Maar wat als het niet jouw schuld is? Ik werd pas door NS verwittigd van een automatische correctie (die ook juist was) van een zgn. vergeten uitcheck op een station met gesloten poortjes. Daar was dus duidelijk iets anders misgegaan. Een andere keer stonden door e.o.a. storing alle poortjes open en kon je wel reizen, maar moest op andere stations 1 poortje open gehouden worden voor de reizigers die nooit in hadden kunnen checken.

Dit soort gevallen zou niet mee mogen tellen voor het maximum aantal correcties.

18 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • December 4, 2024

Vanaf 1 jan 2025 gelden andere regels bij het corrigeren van vergeten in- of uitcheck: het mag maar max. 3 x per jaar. Meestal is het je eigen fout: je hebt een verkeerde uitcheckpaal gekozen of je was op een station zonder poortjes zonder in/uitcheck etc. 

Dit is al een tijdje het geval en is niks nieuws.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • December 4, 2024

Het lijkt me dat als er iets misgaat door NS, dit de reiziger geen geld zou moeten gaan kosten. 

Bij mij is er ook een keer iets misgegaan, ik was met ov kaart 1 ingecheckt, maar per ongeluk met ov kaart uitgecheckt. In het systeem had kaart 1 alleen een incheck en kaart 2 alleen een uitcheck. 

Dat is zonder dat het zou meetellen voor gemiste checkuits rechtgezet.

• Koploper****
  • December 4, 2024

Het lijkt me dat als er iets misgaat door NS, dit de reiziger geen geld zou moeten gaan kosten. 

Bij mij is er ook een keer iets misgegaan, ik was met ov kaart 1 ingecheckt, maar per ongeluk met ov kaart uitgecheckt. In het systeem had kaart 1 alleen een incheck en kaart 2 alleen een uitcheck. 

Het voorbeeld dat je geeft is dus wel jouw schuld, niet die van NS.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • December 4, 2024

Het zou juist wel goed zijn als er een limiet wordt gesteld aan het aantal fouten dat door NS gemaakt mag worden 😉

Forum|alt.badge.img+1

Ik plak deze reactie van ​@rvdborgt maar even uit een ander topic met hetzelfde onderwerp.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • December 4, 2024

Het voorbeeld dat je geeft is dus wel jouw schuld, niet die van NS.

Dat klopt, ik heb het niet helemaal verwoord zoals ik het bedoelde. 😅

Wat ik bedoelde met het voorbeeld was dat als er toonbaar iets is misgegaan, contact met de klantenservice opnemen vaak heel wat kan opleveren.

In mijn geval was het mijn fout, maar kreeg ik wel een rekening van 50 euro (correctie). In de systemen was wel een check-in en check-out op begin- en eindstation op tijden die overeenkwamen met de treintijden. Dus dat gewoon is gewoon rechtgezet in het systeem.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • December 5, 2024

Dit is al een tijdje het geval en is niks nieuws.

Dat is onjuist, de productvoorwaarden voor NS Flex worden hier per 1-1-2025 voor aangepast.

• Op het juiste spoor
  • January 5, 2025

Ik vind het niet normaal dat je niet meer dan 3 keer iets kan corrigeren. Het is per se kwestie van "eigen schuld”. Je bent verplicht om bij het uistappen uit te checken maar het kan ook zonder jou wil fout gaan, als je bij voorbeeld een piep van een andere klant hoort en jou kaart is niet goed gescand, als je de verkeerde kaart uitcheckt want je bent bijvoorbeeld met een internationale reis gebonden aan een andere manier van kaart kopen, of je hebt 2 kaarten, een privé en een van je werk, of de poortjes werken niet, er kan zo veel gebeuren zonder dat je dat wilt. Bij het inchecken en uitchecken ben je in feite gratis aan het werken voor NS en als er iets fout gaat, moet je daar ook nog voor betalen, ik vind het absurd!

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • January 5, 2025

U moet niet alleen op de piepjes letten. Kijk altijd op het display en bij elke in- en uitcheck. Als de melding klopt, is het ok. Sterker nog daar is het display onder meer voor bedoeld. 

Er is niks absurds aan. Als u oplet, gaat het niet mis en als er toch een keer een menselijke fout is, dan kunt u nog drie keer corrigeren,

Het lijkt me terecht dat NS de teugels strakker aantrekt. Mensen die ‘vergeten’ uit te checken doen dat ook wel eens om er  voordeel uit te halen, materieel belang dus. Ik vind ook dat er niet moet worden gesproken van ‘vergeten’ uit te checken naar nagelaten uit te checken.

Het is wel helder dat vooral mensen die er voordeel uit halen nu protesteren. De ‘winst’ die daarmee wordt binnengehaald, zal helaas wel door de normaal betalende reiziger moeten worden opgebracht.

Mensen zullen nu beter opletten en dan komt de verantwoordelijkheid voor correct in- en uitchecken ook te liggen waar hij hoort. En dat is bij de reiziger zelf en niet bij de betalende reizigers  die ongewild mee moeten betalen. Zij zijn het die werken voor NS, in uw betekenis.

NS lijkt voor velen een graaipot en de spoorwegen zijn veel te lang Gekke Henkie geweest. Ns stimuleert hiermee dat mensen zich aan de regelgeving houden

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • January 5, 2025

Maar ook geduld hebben. Zodra er meerdere mensen tegelijk willen uitchecken dan gaat het vaak fout. Ik wacht dan tot iedereen klaar is. En ik kijk altijd op het scherm of het goed gegaan is. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 5, 2025

Ik vind het niet normaal dat je niet meer dan 3 keer iets kan corrigeren. Het is per se kwestie van "eigen schuld”. Je bent verplicht om bij het uistappen uit te checken maar het kan ook zonder jou wil fout gaan, als je bij voorbeeld een piep van een andere klant hoort en jou kaart is niet goed gescand, als je de verkeerde kaart uitcheckt want je bent bijvoorbeeld met een internationale reis gebonden aan een andere manier van kaart kopen, of je hebt 2 kaarten, een privé en een van je werk, of de poortjes werken niet, er kan zo veel gebeuren zonder dat je dat wilt. Bij het inchecken en uitchecken ben je in feite gratis aan het werken voor NS en als er iets fout gaat, moet je daar ook nog voor betalen, ik vind het absurd!

De voorbeelden die jij noemt zijn met uitzondering van defecte poortjes ‘eigen schuld’. Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor het correct in- en uitchecken. Bij 3x mogen corrigeren help je degene die een keertje de fout in gaat maar werp je een barrière op degene die er misbruik maakten.

• Op het juiste spoor
  • January 28, 2025

Het verbaast me dat NS dit invoert en er in de maatschappij nauwelijks op gereageerd wordt. De goeden lijden hierbij weer onder de kwaadwillenden. Juist kwetsbare groepen zijn hier de dupe van. Jongeren, ouderen en mensen met een anders werkend brein vergeten vaak in- en uit te checken. Dat levert al veel boetes op bij het inchecken, dan lijkt me onvermijdelijk, maar dat vergeten uit te checken ook wordt bestraft staat nergens op. Ns kan prima een logisch eindstation bepalen op basis van gedrag. Nu verrijkt NS zich op

volslagen onterecht wijze aan mensen die braaf in checken maar zonder opzet vergeten uit te checken. Schande. Mijn (net) volwassen dochters met ADHD en ADD vergeten met regelmaat uit te checken. 💸💸💸💸💸Zij kunnen het niet betalen. Bovendien verdiend NS al genoeg aan alle niet gecorrigeerde gemiste uitchecks. Nooit genoeg? 🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • January 28, 2025

En hoe zit het hier dan mee, geldt deze ook onder de 3 keer?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • January 28, 2025

dat vergeten uit te checken ook wordt bestraft staat nergens op. Ns kan prima een logisch eindstation bepalen op basis van gedrag.

Of met enige zekerheid te gokken is waar iemand heen is gereisd hangt sterk af van zijn reisgedrag. Iemands eigen verhaal biedt daarbij maar beperkt extra zekerheid en kun je niet eindeloos blijven vertrouwen. Mensen die vaak niet uitchecken zullen dat relatief vaak expres doen op relatief lange reizen om minder te betalen.

Voor de situatie dat niet voldoende zekerheid over de bestemming is, rekent NS een bedrag net boven de prijs die de meeste (niet eens alle) reizigers hadden moeten betalen (€20 terwijl de langst mogelijke enkele reis zelfs 2e klasse €31,20 kost). Dat is (i.t.t. €50 voor betrapt worden op zwartrijden) geen straf maar gewoon hoe je toch wel minstens ongeveer genoeg betaalt voor je reis. Daarom krijgen mensen die bijvoorbeeld altijd korting hebben ook korting op dit tarief. Zolang het niet uitchecken aan de reiziger ligt en er geen defecte poortjes o.i.d. waren, is dat m.i. niet onredelijk.

Vergelijk het met een parkeergarage: als u daar uw inrijkaart kwijt bent waardoor niet bepaald kan worden hoeveel u zou moeten betalen, moet u meestal een dagkaart kopen, omdat de meeste mensen wel een aanzienlijk deel van een dag maar niet langer dan dat parkeren. En dat krijgt u zelfs echt niet terug, ook geen drie keer per jaar.

Als u daar in een individuele situatie anders over denkt, kunt u altijd proberen de rechter daarvan te overtuigen. Die zal onredelijk bezwarende voorwaarden namelijk nietig moeten verklaren.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • January 28, 2025

En hoe zit het hier dan mee, geldt deze ook onder de 3 keer?

Dat hoop ik niet want dat lijkt me, aangezien de consument hier niks aan kan doen, wél onredelijk.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 28, 2025

Het verbaast me dat NS dit invoert en er in de maatschappij nauwelijks op gereageerd wordt. De goeden lijden hierbij weer onder de kwaadwillenden. Juist kwetsbare groepen zijn hier de dupe van. Jongeren, ouderen en mensen met een anders werkend brein vergeten vaak in- en uit te checken. Dat levert al veel boetes op bij het inchecken, dan lijkt me onvermijdelijk, maar dat vergeten uit te checken ook wordt bestraft staat nergens op. Ns kan prima een logisch eindstation bepalen op basis van gedrag. Nu verrijkt NS zich op

volslagen onterecht wijze aan mensen die braaf in checken maar zonder opzet vergeten uit te checken. Schande. Mijn (net) volwassen dochters met ADHD en ADD vergeten met regelmaat uit te checken. 💸💸💸💸💸Zij kunnen het niet betalen. Bovendien verdiend NS al genoeg aan alle niet gecorrigeerde gemiste uitchecks. Nooit genoeg? 🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑

NS heeft deze regel niet ingevoerd om zich te verrijken, maar vanwege misbruik om te mogen corrigeren. En nee, NS kan niet bij iedereen automatisch corrigeren, reizigers hebben niet altijd hetzelfde reisgedrag. De dochters zullen toch maar moeten leren om in-en uit te checken als ze met OV reizen. Als ze medicatie gebruiken, vergeten ze die dan ook regelmatig of hebben ze daarvoor een hulpmiddel, die misschien ook voor het in/uitchecken gebruikt kan worden?

• Koploper****
  • January 28, 2025

Jongeren, ouderen en mensen met een anders werkend brein vergeten vaak in- en uit te checken. 

Ik snap niet zo goed waarom deze groepen vaker zouden "vergeten”uit te checken. Ik zou juist eerder denken dat de haastige student, forens of zakenman het vergeet.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • January 28, 2025

De term ‘vergeten’ uit te checken is eufemistisch en te permissief. Feit is dat er is nagelaten uit te checken. Dat wordt ook feitelijk vastgesteld. Intenties zijn niet te meten en maar al te vaak is de intentie ook om op voordeel uit te zijn. 

Jongeren, ouderen en mensen met een anders werkend brein vergeten vaak in- en uit te checken

Wat een onzin. Het verklaart het niet en rechtvaardigt het ook niet. Meer dan tachtig procent van de reizigers komt langs poortjes. Zonder poortjes moet je er zelf aan denken, maar dat zou zo langzamerhand wel eens geconditioneerd moeten zijn. Volwassen handelende mensen zien ook een eigen verantwoordelijkheid. Voor echte gehandicapten als blinden en rolstoelafhankelijken maken we als samenleving voorzieningen; dat behoort tot de collectieve verantwoordelijkheid van ons allemaal en mag rustig wat kosten.  

Mensen die ergens last van hebben, en wie heeft dat helemaal niet, moeten proberen zelf een oplossing te vinden, waardoor zo normaal mogelijk functioneren wel kan. En als het nalaten van een uitcheck dan toch een keer gebeurt binnen de menselijke maat, dan kan dat een aantal malen gecorrigeerd worden.

Dat aantal is niet voor niets beperkt en dat is te wijten aan de reizigers die er op een onjuiste wijze gebruik van maakten. We kunnen allemaal wel bedenken hoe niet-uitchecken een voordeel op kan leveren. Dat NS hier in het begin begripsvol is geweest, was begrijpelijk, maar het beleid werd al te lankmoedig.

Mensen ‘vergeten’ wel uit te checken maar al te veel vergeten ze niet om te declareren als de mogelijkheid er is. Merkwaardig. We kunnen niet om de mentaliteitsverandering  na Corona heen en NS past het beleid daar op aan. Gelukkig ook met samenreiskorting, herinvoering van meer adequate controle en het niet meer automatisch kwijtschelden van de eerste boete. Dat is winst voor de betalende reiziger, en zelfs voor de maatschappij als geheel.