Skip to main content
beantwoord

Hoe corrigeer ik Correctietarief?

• January 17, 2025
  • 8 reacties
  • 276 Bekeken

Mijn moeder van 81 heeft onlangs een nieuwe OV-Chipkaart aangevraagd en samen met haar heb ik gezorgd dat automatisch betalen werd aangezet. Ze heeft daarna zelf de bestelling bij een automaat opgehaald.

Enige tijd later, op 16 januari wilde ze voor het eerst reizen met deze nieuwe ov-chipaart. Het was tevens de laatste dag dat de OV-chipkaart geldig was.

Op station Castricum bleken de incheck terminals in storing. Mijn moeder heeft toen een conducteur gevraagd of hij haar kon inchecken. Dat deed hij met eigen apparaat.

Ze nam de stoptrein om 13.20 naar Amsterdam CS.

In Amsterdam is zij door de poortjes uitgecheckt en heeft daarna ook nog tram in Amsterdam gereisd.

Later die dag werd ze opgeschrikt door een e-mail van de NS:

Op 16 januari 2025 is er met de kaart **** **** **** 6893 van T.M. Alders-Wesseling een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht. Tijdens de reis is geconstateerd dat er geen geldig vervoerbewijs aanwezig was. In zo’n situatie zijn wij verplicht een boete in de vorm van een correctietarief van € 50,00 in rekening te brengen. Dit bedrag wordt opgenomen op uw volgende factuur. We begrijpen dat dit vervelend is en willen u eraan herinneren hoe belangrijk het is om bij elke treinreis goed in te checken. Zo voorkomt u extra kosten.

Wat is er fout gegaan? Aangezien zij door poortjes kon uitchecken en ook weer inchecken, kan ik niet anders concluderen dat er iets fout is gegaan toen de conducteur haar handmatig incheckte.

Als ik kijk op uiitcheck gemist, staat er het volgende:

Er zijn (nog) geen ritten gevonden waarbij niet is in- of uitgecheckt. Het kan enige tijd duren voordat je je saldo kunt terugvragen. Ook al zie je in je OV-reishistorie op www.ov-chipkaart.nl of in de app al dat je een check-in of check-uit gemist hebt. In de meeste gevallen kun je je saldo binnen 15 dagen terugvragen.

Wat te doen? Een boete van €50 lijkt mij niet terecht. Hoe kan dit worden rechtgezet?

Beste antwoord door mrfreeze

Hoi MikeA,

Een conducteur kan iemand niet inchecken. Helaas lijkt dit niet bij al het personeel bekend. Als ze op hun apparaat registreren dat iemand niet ingecheckt heeft, volgt automatisch zo'n correctietarief.

Je kunt het beste even contact opnemen met de klanteNService. Hopelijk kunnen zij iets voor je betekenen.

8 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • Antwoord
  • January 17, 2025

Hoi MikeA,

Een conducteur kan iemand niet inchecken. Helaas lijkt dit niet bij al het personeel bekend. Als ze op hun apparaat registreren dat iemand niet ingecheckt heeft, volgt automatisch zo'n correctietarief.

Je kunt het beste even contact opnemen met de klanteNService. Hopelijk kunnen zij iets voor je betekenen.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • January 17, 2025

Mijn moeder heeft toen een conducteur gevraagd of hij haar kon inchecken. Dat deed hij met eigen apparaat.

De conducteur kan dat helemaal niet met zijn eigen apparaat. Inchecken door de conducteur of hoe dan ook in de trein is niet mogelijk.

De conducteur heeft gezien. dat er geen geldige incheck was en dan krijgt ze automatisch een correctietarief, lees boete, van 50 euro. Het klopt.

Wat is er fout gegaan? Aangezien zij door poortjes kon uitchecken en ook weer inchecken, kan ik niet anders concluderen dat er iets fout is gegaan toen de conducteur haar handmatig incheckte.

Uw moeder kan. gewoon uitchecken als er een boete is verstrekt wegens het niet hebben van een geldig vervoersbewijs. Dat is inbegrepen bij het boetetarief. Er is dus helaas niks fout gegaan, maar u veronderstelde dat het een incheck was die de conducteur er op zette. Dat is dus niet zo.

U kunt een boete niet meer terugvragen. Als er inderdaad een storing was in Castricum. dan zal men denk ik wel coulant zijn. Maar ik ben niet in de positie u iets toe te kunnen zeggen. Storingen bij de incheck kunnen wel, maar komen echt heel weinig voor. Hoe dan ook, wie zonder geldige incheck reist, reist zwart, ook als dat niet de intentie was. De conducteur constateert een ontbrekende incheck en de reden waarom doet er niet toe.

• Reisleider*
  • January 17, 2025

De conducteur meldt helaas niks over een boete om discussies te voorkomen.

Als er op het vertrekstation niet ingecheckt kon worden door een storing, dan wil ik u adviseren om dit voor te leggen bij de klantenservice. Wellicht kunnen ze nog wat aan de situatie doen. 

• Auteur
  • Sprinter
  • January 17, 2025

Dank allen voor de snelle reactie, de klantenservice lijkt nu de eerste stap.

Het is belangrijk dat conducteurs geïnformeerd worden dat zij niet kunnen inchecken. De conducteur in kwestie zij desgevraagd dat hij de incheck niet met korting kon uitvoeren.

Ik mag aannemen dat de NS kan zien dat er storing was op het genoemde tijdstip.

En dat de NS coulance verleent en de daadwerkelijke kosten in rekening brengt, ze is immers ook met de trein terug is gereist.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • January 18, 2025

^.

Alle conducteurs weten dat, er zijn alleen nog te veel reizigers die veronderstellen dat het wel kan. De conducteur in de trein checkt u nooit in, kan dat echt niet,  die waarschuwt de centrale computer en die bepaalt of er sprake is van een geldig vervoersbewijs. Strikt genomen geeft de conducteur de boete, eigenlijk het correctietarief, dus niet. De computer beslist over het  correctietarief.

• Auteur
  • Sprinter
  • January 18, 2025

Ik heb inmiddels, samen met mijn moeder, gebeld met de klantenservice. Ze zullen het bedrag corrigeren, dus moeders blij. Had er toch een nacht slecht van geslapen.

Ik denk dat het goed is als je standaard hoort dat je het correctietarief krijgt als je bij de conducteur/conductrice een kaartje ‘koopt’ en dat je dit via de klantenservice kan verminderen.

Dank voor het meedenken allen!

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 18, 2025

Ik heb inmiddels, samen met mijn moeder, gebeld met de klantenservice. Ze zullen het bedrag corrigeren, dus moeders blij. Had er toch een nacht slecht van geslapen.

Ik denk dat het goed is als je standaard hoort dat je het correctietarief krijgt als je bij de conducteur/conductrice een kaartje ‘koopt’ en dat je dit via de klantenservice kan verminderen.

Dank voor het meedenken allen!

Een kaartje kopen bij de conducteur kon heel vroeger in de vorige eeuw. Jouw moeder zal dat nog weten, maar de Millennials en generatie Z hebben die tijd niet meegemaakt. Die zijn van inchecken met ov-chipkaart of kaartje kopen via de app. Wanneer je niet ingecheckt bent bij controle, dan volgt correctietarief, ongeacht de reden van het niet-ingecheckt zijn.

Een correctiebedrag via de klantenservice na ‘ingecheckt’ te zijn door conducteur verminderen is coulance, geen recht. Wel zouden conducteurs wat duidelijker moeten communiceren, dat inchecken via hen niet kan.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • January 18, 2025

Een kaartje kopen bij de conducteur kon heel vroeger in de vorige eeuw. Jouw moeder zal dat nog weten, maar de Millennials en generatie Z hebben die tijd niet meegemaakt.

Mwoh, ik als Xennial heb dat in mijn herinnering nog wel meegemaakt hoor. Dat moet in de tijd van voor de kaartautomaten geweest zijn en die heb ik nog geïntroduceerd zien worden.

Het stationnetje in de wijk waar ik destijds nog woonde is in 1992 geopend met een loket dat alleen in de spits open was, daarbuiten zal je dus toch wel op de trein kaartjes hebben moeten kunnen kopen.