Skip to main content
beantwoord

onterecht €50 extra op mijn factuur

• April 25, 2025
  • 6 reacties
  • 200 Bekeken

Op 3 april heb ik van Blaak naar dordrecht de trein gepakt. De deuren waren open en alle ingang waren rood met een geblokkeerd tekentje. Heel veel mensen konden niet inchecken. In de trein heb ik dit gelijk aangegeven aan de conducteur. Ze heeft toch besloten om me doe boete te laten betalen.

ik reis elke dag met ov, 1 ding dat ik weet ik doe niet is reizen zonder een vervoer bewijs, nu moet ik een factuur van €250 gaan betalen en ik vind het auper onterecht

Beste antwoord door Robert B

Welkom bij de NS Community!

@Thom ik denk dat €250 een tikfoutje is en het gaat om €50 en een Dal Vrij of Trajectabonnement, want TS reist dagelijks.

Bij NS Flex en controle zonder incheck krijgt een conducteur een afwijking te zien (een rode knop/balk), registreert die en dan zoekt het systeem verder uit wat er aan de hand is, dat kan bijv. ook reizen in de 1e klas zijn met een 2e klas vervoerbewijs.

Een conducteur kan je niet inchecken, maar velen drukken op die knop en zeggen “het is goed zo”, met dus 50 euro correctie als gevolg.

Omdat er meerdere meldingen zijn over storingen bij de poortjes op Blaak kan je via de Klantenservice die 50 euro wel laten corrigeren naar de juiste prijs voor Blaak - Dordrecht.

6 reacties

• Reisleider**
  • April 25, 2025

Hallo ​@Tutsz - wat is uw vraag?

Heeft u al contact gezocht met de klantenservice (zoals in het bericht staat aangegeven)? Dit is een reizigers-forum, er zijn hier geen medewerkers van de klantenservice (in functie) actief.

Fijn dat de NS vaak naar dit forum verwijst - maar met persoonlijke vragen kan men hier dus niets...

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 25, 2025

Hoe komt u aan een factuur van €250 euro? Dat kan niet alleen van de vijftig euro boete komen. U zou het gezien de omstandigheden terug kunnen vragen als inchecken daadwerkelijk onmogelijk bleek te zijn. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • Antwoord
  • April 25, 2025

Welkom bij de NS Community!

@Thom ik denk dat €250 een tikfoutje is en het gaat om €50 en een Dal Vrij of Trajectabonnement, want TS reist dagelijks.

Bij NS Flex en controle zonder incheck krijgt een conducteur een afwijking te zien (een rode knop/balk), registreert die en dan zoekt het systeem verder uit wat er aan de hand is, dat kan bijv. ook reizen in de 1e klas zijn met een 2e klas vervoerbewijs.

Een conducteur kan je niet inchecken, maar velen drukken op die knop en zeggen “het is goed zo”, met dus 50 euro correctie als gevolg.

Omdat er meerdere meldingen zijn over storingen bij de poortjes op Blaak kan je via de Klantenservice die 50 euro wel laten corrigeren naar de juiste prijs voor Blaak - Dordrecht.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 25, 2025

Stond er nog een melding op het display zoals ‘verlaat het station’?

Wat betreft het correctietarief kun je via de andere kanalen contact opnemen met NS klantenservice.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 25, 2025

Als alle poortjes open staan met een rood kruis zal er iemand (grapjas of zwartrijder) op een alarmknop gedrukt hebben of zo.

Bij een (automatisch of handmatig) brandalarm gaan alle poortjes ook open (evacuatie-stand), en staat er inderdaad op de incheckzijde ‘niet mogelijk’ en op de uitcheckzijde ‘verlaat direct het station’, om te voorkomen dat mensen toch hun ov-chipkaart gaan zoeken om uit te checken.

Utrecht Centraal was een bekende (handmatige brandmelder op de traverse), meestal loos alarm natuurlijk. totdat er inderdaad bij de Burger King de vlam in de pan geslagen was. Dat was natuurlijk snel geblust (zonder brandweer), en de treinen reden ook gewoon… 

Gevolg (voor de Klantenservice), een boel gemiste uitchecks… én gemiste inchecks ondanks het rode kruis dat je niet naar binnen mocht. Blaak hetzelfde (er is niets aan de hand maar inchecken kon en mocht niet) 🙄

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 25, 2025

En als er een alarm geweest is waardoor de poortjes een kruis gaven, kan het ook nog zo zijn dat de poortjes niet gelijk al weer normaal werken. Ik heb dit wel eens gehad op station Delft, na een storing / brandmelding in de tunnel. Op het moment dat het opgelost was en de treinen weer gingen rijden gaven de poortjes nog steeds een rood kruis. Er was toen wel een omroep dat reizigers die met saldo reisden een kaartje bij de automaat moesten kopen. Daar werd toen mee bedoeld reizigers die niet op wat voor wijze vrij reisden aangezien er toen nog geen Flex was. Ik ben toen maar zo ingestapt met mijn Traject Vrij en heb op Den Haag HS waar ik overstapte ingecheckt. Op het stukje Delft - HS had ik geen cotnrole gehad. 

Als er echt een situatie is waarbij je het station moet verlaten dan stoppen de treinen daar niet.