Skip to main content
beantwoord

Seniorenkorting op nieuw Flex abonnement

• February 7, 2024
  • 17 reacties
  • 2712 Bekeken

Voorheen een gepersonaliseerde OV kaart , nu om laten zetten naar een Flex Dal Voordeel abonnement. Wat gebeurt er nu met de seniorenkorting?

Beste antwoord door Robert B

Welkom bij de NS Community!

Ook met NS Flex krijgt u automatisch 34% leeftijdskorting voor bus/tram/metro, dat verandert niet!

Het kan wel wat verwarrend zijn op een Flex factuur, zie

17 reacties

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • Antwoord
  • February 7, 2024

Welkom bij de NS Community!

Ook met NS Flex krijgt u automatisch 34% leeftijdskorting voor bus/tram/metro, dat verandert niet!

Het kan wel wat verwarrend zijn op een Flex factuur, zie

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • February 7, 2024

Werd er bij de NS dan helemaal geen seniorenkorting gegeven dan? Dat was toch ook 34% dus dan is het voordeel nog maar 6% en daar moet je dan ook nog eens een maandelijks bedrag voor het abonnement vanaf trekken. Of klopt mijn redenatie niet?

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 7, 2024

Op treinreizen met een kortingsabonnement (zoals Dal Voordeel) wordt geen leeftijdskorting gegeven.

Bij Dal Voordeel op saldo (een € 67,20 jaarabonnement kan iemand die 60+ is wel Keuzedagen kopen, vanaf 60 jaar.

Er zijn wel vrij reizen abonnementen die automatisch goedkoper zijn voor senioren (65+), zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1732548618568/content/assets/ns-nl/tarieven/2025/consumenten/ns-prijzen-consumenten-2025.pdf pagina 4 (Weekend Vrij, Dal Vrij).

De leeftijdskorting voor bus/tram/metro op een persoonlijke ov-chipkaart met NS Flex is automatisch, daar is geen abonnement voor nodig en verandert niet als u Dal Voordeel voor de trein erbij neemt.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 8, 2024

@Robert B volgens mij bedoelde @WoutjeB hier of hij bij reizen met NS zelf zonder abonnement niet ook al leeftijdskorting zou krijgen, en of een kortingsabonnement voor senioren dus überhaupt de moeite wel waard is.

in dat geval is het antwoord helaas dat er geen seniorenkorting geldt voor treinreizen.

• Sprinter
  • February 15, 2024

Nee, je krijgt niet automatisch korting op bus en tram met een flexkaart, heb ik zojuist ontdekt. Dan moet je eerst bellen met de NS en reizen op rekening uitschakelen. Ik ben daardoor 2 jaar korting misgelopen, heel vreemde constructie.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 15, 2024

Hoi Conny133,

Ook met Flex zou je gewoon automatisch leeftijdkorting moeten krijgen in bus/tram/metro. Dat de klanteNService als enige oplossing biedt het uitschakelen van Flex voor bus/tram/metro is vreemd. Er moet iets anders aan de hand zijn.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • February 15, 2024

Alle reizigers van 65 jaar en ouder krijgen automatisch 34% korting bij het gebruik van de OV-chipkaart in bus, tram en metro. Dit wordt bepaald aan de hand van de geboortedatum op de OV-chipkaart en wordt bij NS Flex ook automatisch op de ritprijs in de factuur verwerkt. Als er iets misgaat dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met jouw OV-chipkaart. Wellicht staat de geboortedatum niet goed in het systeem van de OV-chipkaart. Ons advies is ook altijd om contact op te nemen met de klantenservice van de OV-chipkaart mocht er iets niet goed gaan met de leeftijdskorting in de bus, tram en metro.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 15, 2024

Als er iets misgaat dan is er waarschijnlijk iets aan de hand met jouw OV-chipkaart. Wellicht staat de geboortedatum niet goed in het systeem van de OV-chipkaart.

Nee! NS Flex (reizen op rekening NS ) weet je juiste geboortedatum in dat geval niet. 😥

Zie je Mijn NS omgeving https://www.ns.nl/mijnns#/persoonsgegevens

• Op het juiste spoor
  • April 25, 2025

Helaas wordt op geen enkele manier bij de NS uitgelegd dat 65-plussers die treinreizen met NS Flex met dalurenkorting abonnement, bij overstappen naar tram/bus/metro een bij OV-Pay aangemelde bankpas of een persoonlijke ov-chipkaart moeten gebruiken voor leeftijdskorting. Waarschijnlijk omdat ze niet heel trots zijn op deze complexiteit. Ach ja, IT..

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 25, 2025

Helaas wordt op geen enkele manier bij de NS uitgelegd dat 65-plussers die treinreizen met NS Flex met dalurenkorting abonnement, bij overstappen naar tram/bus/metro een bij OV-Pay aangemelde bankpas of een persoonlijke ov-chipkaart moeten gebruiken voor leeftijdskorting. Waarschijnlijk omdat ze niet heel trots zijn op deze complexiteit. Ach ja, IT..

Ook bij een persoonlijke kaart met flex dal voordeel krijg je de 65+ korting op bus/metro/tram. Waar gaat het dan bij jou fout?

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 25, 2025

Hoi LodiBol,

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Als je met NS Flex reist, heb je dus een persoonlijke OV-chipkaart, en krijg je automatisch leeftijdskorting in bus/tram/metro.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 25, 2025

Helaas wordt op geen enkele manier bij de NS uitgelegd dat 65-plussers die treinreizen met NS Flex met dalurenkorting abonnement, bij overstappen naar tram/bus/metro een bij OV-Pay aangemelde bankpas of een persoonlijke ov-chipkaart moeten gebruiken voor leeftijdskorting.

Iedereen die 65 plus is heeft een persoonlijke ov-chipkaart nodig, waardoor de 34 procent korting overal wordt verstrekt. Op die persoonlijke chipkaart kan ook een ander abonnement staan, bijvoorbeeld van NS of een bus. Dat hoeft ook helemaal niet te worden vermeld, het ligt voor de hand.

OV-pay dient alleen voor gemakkelijk betalen in het openbaar vervoer en heeft niet de drempel, maar ook niet de mogelijkheden van de ov-chipkaart wel biedt.

Waarschijnlijk omdat ze niet heel trots zijn op deze complexiteit. Ach ja, IT..

Ach we raken allemaal wel eens in de war en het wennen aan de ov-chipkaart maakt in het begin even onzeker, maar trots bij IT omdat het voor u verwarrend blijkt te zijn daar is geen sprake van. Er is geen sprake van kwade trouw.  IT doet er juist alles aan zaken minder complex te maken. Kaart voor de lezer houden bij in- en uitchecken en klaar. Zelfs uw 34 procent korting gaat automatisch. Dat het even wennen is voor senioren snap ik ook wel, het lijkt of de controle een beetje verdwenen is. Eigenlijk is het andersom, het geeft veel gemak en zeker ook aan senioren.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 25, 2025

OV-pay dient alleen voor gemakkelijk betalen in het openbaar vervoer en heeft niet de drempel, maar ook niet de mogelijkheden van de ov-chipkaart wel biedt.

Met OV-pay kun je wel gebruik maken van leeftijdskorting, dit moet je alleen wel zelf toevoegen in de app. https://www.ovpay.nl/leeftijdskorting

Maar zoals mrfreeze al aangaf, dit is in principe niet nodig. Een (Flex) abonnement kan alleen op een persoonlijke OV-chipkaart staan. Wanneer je een Flex Daluren abonnement hebt, heb je een persoonlijke kaart waarbij de geboortedatum bekend is en krijg je dus automatisch al de leeftijdskorting in de bus, tram en metro. Het maakt niet uit of er op de persoonlijke kaart een Flex of een saldoabonnement staat of helemaal geen abonnement. 

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 25, 2025

Ik had inderdaad ‘alle’ in plaats van ‘de’ moeten schrijven, maar je houdt me zoals wel meer weer bij de les, ;-) Het was me zoals je al wel had verwacht ook wel bekend. Een ov-chipkaart is dus makkelijker, dan werkt alles wel. Vanwege de drempel die de ov-chipkaart toch opwerpt, is ov-pay drempelverlagend en toegankelijk voor nagenoeg iedereen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 25, 2025

Kort samengevat, elke persoonlijke ov-chipkaart geeft standaard 34% leeftijdskorting (tot 12 jaar en 65+) in bus/tram/metro (BTM).

Krijg je met NS Flex ineens geen leeftijdskorting meer op BTM ritten, dan klopt waarschijnlijk je geboortedatum in Mijn NS niet.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 25, 2025

Misschien gaat het niet eens mis met de leeftijdskorting bij LodiBol, maar is het alleen niet duidelijk. Hij of zij geeft aan dat het op geen enkele manier bij de NS uitgelegd wordt. Dat is volgens mij ook zo, ik zie het nergens terug. Bij de algemene veelgestelde vragen over bv het Flex Dal Vrij abonnement staat bovendien dit: 

Reis ik met NS Flex Dal Vrij ook vrij in de bus, tram en metro?

Nee, in de bus, tram en metro reis je op vol tarief. Je checkt in met je OV-chipkaart en deze kosten komen samen met je treinreizen op 1 factuur.

Daar had best iets bij kunnen staan over leeftijdskorting. Zo wordt de indruk gewekt dat iedereen vol tarief betaalt in de bus, tram of metro wanneer je een Flex abonnement hebt. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 25, 2025

Voor BTM geen korting in de trein dus, maar wel automatisch leeftijdskorting bij Flex (want persoonlijke kaart).