Skip to main content

Hallo medereizigers tussen oost en west, 

Herken je het gevoel van thuiskomen als je de IJssel overrijdt vanuit Apeldoorn? Lijkt me leuk als de eerste regels van het Overijssels volkslied (dat niemand kent) worden afgespeeld. Net zoals de conducteur vaak omtroept dat we weer aan de goede kant van de IJssel zijn als we de spoorbrug naar Deventer overgaan. Ik bedoel dus niet het lied sta op aj veur Twente bent’ of ‘Er ligt tussen Dinkel en Regge een land . . . ‘ 

Aan de rand van Hollands gouwen
Over brede Ijsselstroom
Ligt daar, lieflijk om t'aanschouwen
Overijssel, fier en vroom.

Er schijnt gewerkt te worden aan een vlottere versie of een andere tekst maar dat zal nog wel jaren duren. 

Hoi GuusjeN,

Leuk idee, maar asjeblieft niet zeg! Dan kunnen we wel bezig blijven en bij elke provinciegrens een volkslied afspelen. Veel mensen willen graag rustig reizen, en de overige reizigers maken vaak zelf al genoeg herrie met bellen en filmpjes afspelen en weet-ik-'t 🔊

Nee, een provincielied ofzo door de trein heenlaten horen - liever niet. 

Maar ik heb wel dat zelfde brug-gevoel als de trein over de Waalbrug heen Nijmegen binnensukkelt. De stuwwal met de Stevenstoren en de huisjes aan de rivierkade: echt thuiskomen. 

Ik ken het gevoel wel, de spoorbrug bij Arnemuiden is mijn teken van thuiskomen. Opzich is het niet prachtig, al brengt het wel wat herinneringen en het geeft me wel een fijn gevoel dat ik eindelijk bijna 'tuus' ben.

Ik hoef inderdaad ook geen provincielied te horen, ik reis elke dag door 4 provincies 😂.

Overigens krijg ik gedeeltelijk het provincielied te zien wanneer ik naar huis fiets, de tunnel die onder het spoor door gaat heeft de tekst 'geen oord ter wereld meer beschermd door dijk en duin' wat een gedeelte is van het Zeeuwse volkslied 😁.

Dat kan natuurlijk ook, het volkslied visueel laten zien.

Op weg naar de laatste Elfstedentocht klonk na het overschrijden van de provinciegrens in de trein het Friese volkslied door de luidsprekers. Dat is al heel lang geleden en eenmalig, dat vind ik dan nog wel grappig.De sfeer in de trein was er ook naar en als je dronken bent kun je de wat golvende melodie nog prima meelallen

Er waren overigens een aantal mensen die dachten dat dit het clublied van SC Heerenveen was. Vond ik ook wel een mop.

Maar verder een onzalig idee.

De enige plek ter wereld waar ik weet dat dit daadwerkelijk gebeurt is in de Tsjechische Pendolino-trein, de SuperCity. Bij aankomst in Praag, nadat de bubbels zijn geserveerd, speelt de trein een symfonie van de beroemde Antonin Dvořák. Erg bombastisch allemaal, maar wel leuk. Het gaat zeker een paar minuten ongestoord door terwijl de trein automatisch omroept, ladies and gentlemen, welcome in the capital city Prague.

Ik zou het alleen niet elke dag mee willen maken - misschien wel de bubbels. 

Verder is het wel weer genoeg geweest met de zoveelste conducteur die in plat Rotterdams zijn/haar thuisstad uitgebreid aankondigt. We begrijpen het. Het hoeft niet iedere keer weer 😅.

Reageer