Skip to main content
beantwoord

2 weken lang korter werken door werkzaamheden r'dam - den haag


Ik werk in ploegendienst en reist vanaf Dordrecht (beter Breda in dit geval) naar Leiden.

Door werkzaamheden rijden er geen treinen en dus moet ik via intercity direct en Schiphol reizen

Ochtends kom ik te laat aan en savonds moet ik veel eerder vertrekken, Waarom worden er  geen extra treinen vroeg in de ochtend en laat in de avond gezet!

Wat een puinhoop zo!

Tussen haakjes ik ga beslist geen toeslag betalen,

 

 

Conform de concessie is dat niet toegestaan. NS dient gewoon vervangend vervoer te regelen   

Klopt, maar waar niet is verliest de keizer zijn recht. Je kunt wel voor het station gaan zwaaien met een kopie van het concessiecontract maar ook dan zal er geen bus komen.

Overigens is het nog maar de vraag of NS zich niet op overmacht kan beroepen omdat het bij ProRail en Strukton zo uit de hand is gelopen en niet bij NS.

Maar het is uiteraard weer een zeer treurige vertoning.

Ik neem ook aan dat de factuur voor al het extra vervoer bij Prorail wordt neergelegd. Over de GTBV regeling wordt op somda https://somda.nl/forum/14641/3/Spoorzone-Delft/ gemeld dat die niet van toepassing is.

 

Punt 1 van de voorwaarden bij GTBV: Onder vertraging in de zin van de regeling “Geld Terug Bij Vertraging” wordt verstaan een door de Railverkeersleiding (ProRail) vastgestelde en geregistreerde afwijking van de dienstregeling waarbij de NS-trein, waarin u zich bevindt of de NS-trein(en) die u neemt op basis van de vooraf bepaalde Optimale reisroute naar het bestemmingsstation, en daar ten minste 30 minuten later arriveert dan in de Jaardienstregeling staat vermeld. Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaam- heden of een stremming) die minimaal één dag voorafgaand aan de reisdag door NS is aangekondigd.

Het was gisteren al bekend dat dit weekend sowieso geen treinen zouden rijden, dus nee, geen recht op GTBV.

 

Maar als je maandelijks al een behoorlijk bedrag aan reiskosten kwijt bent, gaat het er bij mij echt niet in dat je nu dus voor de tram moet gaan betalen omdat NS geen vervangend vervoer heeft geregeld.


Dat de reisplanner niet actueel komt is een oud probleem. Versimpelde versie: je hebt statische en dynamische data. Tussen de laatste update van de statische data en het beschikbaar komen van de dynamische data zit een gat van meerdere dagen.


 

Tussen Delft en Den Haag HS is het advies HTM trams of bussen te gebruiken, maar wel op eigen kosten. Lekker als je afgekocht reisrecht hebt, mag je fijn extra betalen. Reizigers zijn zo niet alleen langer onderweg, maar moeten ook nog eens extra betalen. 

Ik denk dat dat vooral aan de HTM ligt. Die voorzien waarschijnlijk overvolle trams als treinreizigers met afgekocht reisrecht massaal de tram nemen en hebben liever dat men zoveel de metro neemt of omreist via Gouda. Extra trams zullen er midden in de vakantie ook niet in zitten, het verbaasde me al dat de RET wel extra metro's heeft kunnen regelen.

Zal best wel, maar de reiziger is wel weer de dupe met die extra kosten. Iemand die van Den Haag naar Delft reist gaat echt niet via Gouda reizen. En naar Rijswijk en Moerwijk zul je toch echt een HTM bus moeten nemen. NS zou wel achteraf de kosten met de HTM kunnen terug betalen. 

Voor mijn oude forenzen traject De Vink - Delft wordt ook omreizen met de ICD als advies gegeven, mag je daar nog fijn de ICD toeslag betalen en ben je alsnog veel langer onderweg dan met de HTM. Ik denk dat ik had overwogen om dan maar het stuk Delft - Den Haag te gaan fietsen (deed het stukje station Delft - kantoor al met de fiets) als ik niet met een collega mee had kunnen rijden. Ik had dan wel de eerste ochtend met de tram moeten gaan, want die fiets stond dan natuurlijk in de stalling bij station Delft. De reistijd met de fiets en de tram ontlopen elkaar niet veel. 


Dat de reisplanner niet actueel komt is een oud probleem. Versimpelde versie: je hebt statische en dynamische data. Tussen de laatste update van de statische data en het beschikbaar komen van de dynamische data zit een gat van meerdere dagen.

Zeker waar, maar de mededelingen op de NS site, op de ProRail site, op teletekst, etc hadden natuurlijk wel meteen aangepast kunnen worden. Ik heb een vermoeden dat men dit bewust vertraagd heeft om te kijken hoe men het nieuws met zo min mogelijk imagoschade zou gaan brengen.


Maar als je maandelijks al een behoorlijk bedrag aan reiskosten kwijt bent, gaat het er bij mij echt niet in dat je nu dus voor de tram moet gaan betalen omdat NS geen vervangend vervoer heeft geregeld.

Dat dus. Overigens staat er bij de melding die je via de reisplanner krijgt niet bij dat de Haagse tram geen NS tarief is, zoals wel bij het kaartje staat.

NS geeft een advies om de tram te nemen, dan behoren de kosten voor NS te zijn. 


.....gaat het er bij mij echt niet in dat je nu dus voor de tram moet gaan betalen omdat NS geen vervangend vervoer heeft geregeld......

Heeft kunnen regelen. Er zijn simpelweg in deze periode geen bussen te krijgen. Hoop dat @Henkpeetersen en de andere comentatoren alhier ook eens openstaan voor de realiteit......

Voorbeeldje waar NS tegen aan loopt: Vanochtend werden er hals over kop 10 bussen door NS besteld voor TVV Amersfoort. De busbedrijven konden één (1) bus leveren. Tsja, daar kan je geen busdienst mee opzetten.

Het zelfde gold vrijdag voor het afgelopen weekend rond Delft, slechts een paar bussen, deze zijn zo doelmatig mogelijk ingezet tussen Schiedam <> Delft, waarbij er nog iets meer reed, dan gecommuniceerd........


Ik begrijp op zich nog wel dat er nu geen bussen te regelen zijn. Waar het hier nu vooral om gaat is dat de reiziger opdraait voor de extra kosten. Reizigers ondervinden al veel hinder van deze uitloop van werkzaamheden, zijn langer onderweg en mogen dus ook nog extra betalen bovenop hun vrij-abonnement. Prima dat er dan een advies wordt gegeven om gebruik te maken van de HTM trams en bussen, maar vergoed dat dan ook. 


Bussen zijn prima te regelen, er rijden er tenslotte vele honderden dagelijks op talloze busroutes door Nederlandse steden. NS kan daar alleen geen tijdelijk beslag op leggen, en daar gaat het wellicht mis.


Ik ben inmiddels wel gewend dat er een forumlid hier is dat alleen maar stukjes uit reacties loopt te knippen en dan daarop reageert in plaats van op de hele reactie. Werkt erg vervelend op deze manier. NS moet zoals hier al velen hebben aangegeven gewoon de kosten van de HTM vergoeden. @EUreiziger24Bussen zijn misschien wel te regelen, maar je schijnt dan ook buschauffeurs nodig te hebben en die zijn momenteel een stuk lastiger te regelen denk ik. 


....

Heeft kunnen regelen. Er zijn simpelweg in deze periode geen bussen te krijgen. Hoop dat @Henkpeetersen en de andere comentatoren alhier ook eens openstaan voor de realiteit......

Voorbeeldje waar NS tegen aan loopt: Vanochtend werden er hals over kop 10 bussen door NS besteld voor TVV Amersfoort. De busbedrijven konden één (1) bus leveren. Tsja, daar kan je geen busdienst mee opzetten.

Het zelfde gold vrijdag voor het afgelopen weekend rond Delft, slechts een paar bussen, deze zijn zo doelmatig mogelijk ingezet tussen Schiedam <> Delft, waarbij er nog iets meer reed, dan gecommuniceerd........

Iedereen weet dat ProRail notoir onbetrouwbaar is met grote projecten en dat uitloop eerder regel dan uitzondering is. 

NS moet daarmee in zijn planning van vervangend vervoer ook rekening houden en wat speling nemen en niet maar klakkeloos aannemen dat alles op tijd klaar is.


Denk niet dat busoperators er op zitten te wachten dat NS ze claimt ‘omdat werkzaamheden mogelijk uitlopen’. En ProRail ook niet (want daar gaat de rekening voor de bussen naartoe).


Bussen zijn prima te regelen, er rijden er tenslotte vele honderden dagelijks op talloze busroutes door Nederlandse steden. NS kan daar alleen geen tijdelijk beslag op leggen, en daar gaat het wellicht mis.

Er staan is de zomer honderden streekbussen in de diverse garages. Alleen zijn de bijbehorende chauffeurs op vakantie.


Denk niet dat busoperators er op zitten te wachten dat NS ze claimt ‘omdat werkzaamheden mogelijk uitlopen’. En ProRail ook niet (want daar gaat de rekening voor de bussen naartoe).

Het zal busoperators een worst wezen die zetten die bussen dan gewoon een dagje extra op de rekening. ProRail zal inderdaad minder enthousiast zijn maar dat is de prijs die ze betalen voor hun eigen onbetaalbaarheid.


Denk niet dat busoperators er op zitten te wachten dat NS ze claimt ‘omdat werkzaamheden mogelijk uitlopen’. En ProRail ook niet (want daar gaat de rekening voor de bussen naartoe).

Het zal busoperators een worst wezen die zetten die bussen dan gewoon een dagje extra op de rekening. ProRail zal inderdaad minder enthousiast zijn maar dat is de prijs die ze betalen voor hun eigen onbetaalbaarheid.

Ik neem aan onbetrouwbaarheid.


Bussen zijn prima te regelen

Echt ? Je hebt werkelijk geen idee.........


Ik ben inmiddels wel gewend dat er een forumlid hier is dat alleen maar stukjes uit reacties loopt te knippen en dan daarop reageert

Klopt, als je mij bedoelt. Veel tekst is dusdanig oninteressant, onjuist of overdreven negatief, daar reageer ik ook al helemaal niet op. Maar ik reageer nog wel af en toe en dat knip ik dan even voor de duidelijkheid, vele (vaste en gewaardeerde) leden zijn op deze Community al helemaal gestopt met reageren.........


Ik ben inmiddels wel gewend dat er een forumlid hier is dat alleen maar stukjes uit reacties loopt te knippen en dan daarop reageert

Klopt, als je mij bedoelt. Veel tekst is dusdanig oninteressant, onjuist of overdreven negatief, daar reageer ik ook al helemaal niet op. Maar ik reageer nog wel af en toe en dat knip ik dan even voor de duidelijkheid, vele (vaste en gewaardeerde) leden zijn op deze Community al helemaal gestopt met reageren.........

Je reageert toch nu op negatieve tekst? 🤪😉

 

Maar even zonder gekkigheid, bussen regelen is makkelijk, buschauffeurs regelen niet zo, zeker niet op korte termijn.


Mijn mening hoor:

Liever een relevant stukje uit een eerdere reactie knippen/quoten en daarop reageren dan een hele lap tekst (plus eventuele afbeeldingen) quoten en een enkel regeltje of een paar woorden toevoegen als reactie.

Ook al ben je het (wel of niet) volledig eens met wat er al stond. Als iemand terug wil lezen waar het allemaal over ging, dan is dat (meestal) een kwestie van ‘naar boven scrollen’. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nettiquette (onnodig quoten) Plak bij beantwoorden alleen de tekst aan waarover het onderwerp gaat. Knip onnodige zinnen weg, bij voorkeur vervangen door " ...]" om te laten blijken dat je iets hebt weggehaald.


Mijn mening hoor:

Liever een relevant stukje uit een eerdere reactie knippen/quoten en daarop reageren dan een hele lap tekst (plus eventuele afbeeldingen) quoten en een enkel regeltje of een paar woorden toevoegen als reactie.

Ook al ben je het (wel of niet) volledig eens met wat er al stond. Als iemand terug wil lezen waar het allemaal over ging, dan is dat (meestal) een kwestie van ‘naar boven scrollen’. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nettiquette (onnodig quoten) Plak bij beantwoorden alleen de tekst aan waarover het onderwerp gaat. Knip onnodige zinnen weg, bij voorkeur vervangen door " ...]" om te laten blijken dat je iets hebt weggehaald.

Iets knippen omdat je daar mooi wel iemand kan tegenspreken en de andere lappen tekst niet, vind ik niet kunnen. Dat is mijn mening.

 

Voor de rest ben ik het met je eens, en ik val niemand aan want bijna iedereen is goed in het filteren van berichten. 😇


Maar, waarom kan er niks geregeld worden met HTM? NS is sowieso verplicht om het te vergoeden want ze geven het als advies en waarom vervangende bussen regelen als er in principe al vervangend vervoer (Tram) is?


Maar, waarom kan er niks geregeld worden met HTM? NS is sowieso verplicht om het te vergoeden want ze geven het als advies en waarom vervangende bussen regelen als er in principe al vervangend vervoer (Tram) is?

Omdat ik vermoed dat de HTM dat niet wil omdat ze geen extra capaciteit kunnen leveren. Hoe moeten al die treinreizigers er nog bij terwijl die trams zeker met dit strandweer normaal al vol zitten? Door mensen te laten betalen werp je in ieder geval een barrière op.

Overigens vraag ik me af hoe ProRail en zijn vaste aannemers massaal ERTMS willen gaan uitrollen als ze nog geen handjevol beveiligingtechici voor dit klusje op de been kunnen brengen. In een land vol met sociologen, bestuurskundigen, vrijetijdskundigen, dj's, influencers, etc. wordt dat toch lastig.


Hoe krom kan je als bedrijf zijn: je geeft dus in de reisplanner de Metro aan zo'n beetje ookde enige mogelijkheid.

 

En vervolgens schrijf je dit op je site. Gaat lekker zo, bijzonder klantonvriendelijk

 

 


.....Omdat ik vermoed....

Tsja, en wat is de waarde van je vermoedens ?

Heb je het al nagevraagd bij de HTM, dan heeft je bericht nog enige waarde.....


Je moet dus als klant de Bus tram metro gaan uitzetten en dan pas krijg je de omreis route via Gouda te zien. Ik denk dat maximaal 1% van de klanten dit begrijpt. Staat ook nergens aangegeven op de site.

 

 


.....Omdat ik vermoed....

Tsja, en wat is de waarde van je vermoedens ?

Heb je het al nagevraagd bij de HTM, dan heeft je bericht nog enige waarde..…

Ben je nou echt zo wereldvreemd?


Reageer